بررسی علل انحراف اجتماعی دانش آموزان دختر
قسمتی از متن:
برخی از اندیشمندان، نخستین هنجارگذاریها را مربوط به زمان آفرینش انسان و حضرت آدم مربوط می دانند، شیخاوندی هم همین نظر را دارد او پس از طرح بخشهای از کتب مذهبی و بخصوص بابهای از تورات چنین استنتاج می کند… انسان در بدو آفرینش خود آگاه نبوده است و آگاهی در برون وجود او درمیوه درخت دانش نهفته بود که به زبان مردم شناسان می توان آن را تابو برخاسته از توتم نامید. وی در ادامه اشاره می کند که نخستین نهی و هنجارگذاریها خداوندن، نخوردن از میوه درخت های زندگی جاویدان و دانش مربوط به خود آگاهی است. هنجارگذاری تعیین کننده هنجارشکنی است.
به دنبال نخستین نهی و نخستین نقص نهی، نخستین کیفرها به ترتیب در مورد مرتکبان انسان و حیوان به اجرا درآمد .
و پس از آن هنجارشکنی وجود داشته است که نمونه آن در پی رشک و حسادت برادر بزرگ قابیل، برادر کوچک خود را می کشد . (نخستین قتل، هنوز مرگ در خلقت شناخته نشده است).
در دوره های متوالی تاریخ نیز هنجارشکنی و هنجارگذاری همچنان ادامه داشته است. به عنوان مثال در قرونی که بر تمدنهای مختلف بین النهرین گذشته است با انواع تصویب قوانین متناسب با رفتارهای انحرافی آن دوره مواجه هستیم. مهمترین آن قوانین منتسب به حمورابی است که در بخش ها و موارد مختلفی دسته بندی شده است قوانین در مورد تشریفات قضایی، سرقت و مجازاتهای مربوط به آن، امور خانواده امور مربوط به ضرب و جرح و امور مربوط به مجازات و خسارت بوده همچنین در امور جنایی و کیفری، قوانین حمورابی بیشتر روی قانون قصاص تأکید می کرد.
در یونان باستان، هم علت ارتکاب بزه تقدیر یا سرنوشت می دانستند و معتقد بودند که سرنوشت و یا تقدیر، که رفتار و کردار افراد را تحت تأثیر قرار می دهد. ناشی از مشیت الهی یا نفوذ اراده نیروی مرموزی است که خواست و اختیار بشر در بروز آنها دخالت ندارد.
مجرم فرد بدطینتی است که ارواح خبیث در او حلول کرده اند اجرای مجازاتهای شدید و شکنجه جسمی و روانی را سبب تسکین خشم خدا و تزکیه نفس و اخلاق بزهکار می دانستند. با تحولات اجتماعی فلاسفه شدت مجاز آنها را مورد انتقاد قرار دادند و علل بزهکاری به عناوین مختلف بیان داشتند:
سقراط: (۳۹۹ – ۴۷۰ قبل از میلاد) فیلسوف یونانی که ضمن انتقاد از شدت مجازاتها، می نویسد: ما نبایستی با تبه کاران با خشونت رفتار کنیم بلکه باید به آنها بیاموزیم، که به چه ترتیب از ارتکاب بزه خودداری نمایند زیرا جنایت ثمره نادانی و جهل است و تعداد بی شماری از افراد، که در نتیجه بدشانسی نتوانسته اند معرفتی کسب کنند مرتکب جرم می شوند.
–
فهرست مطالب:
فصل اول : بیان مسئله
مقدمه
تاریخچه در ایران و جهان
چهار چوب نظری تحقیق
دیدگاه زیست شناختی
تئوری روانشناختی انحراف
نظریه جامع شناسان
تئوری ساختاری و خرده فرهنگی انحراف
نظریه ها
تعریف کج روی
تعریف انحراف اجتماعی
تعریف انحراف اجتماعی با توجه به ملاک اجتماعی
تعریف آماری کج روی اجتماعی
تعریف بزهکاری
انواع انحرافات و کج روی ها
کجروی گروهی
انحرافات جنسی
عوامل موثر و مرتبط با کج روی اجتماعی
رابطه جنسیت با انحراف
تبیین جرم در گروه های سنی مختلف
رابطه سواد با انحراف
آموزشگاه و مدرسه به عنوان نهادی آسیب زا و آسیب زدا
نقش معلم در گرایش نوجوانان به انحراف
نقش روح جمعی حاکم در مدرسه در تمایل انحرافات دانش آموزان
روش های نادرست والدین در دوران بلوغ
خود خواهی و استبداد والدین در انظباط فرزندان
افراط در محبت و عوارض ناشی از آن
عوارض روانی افراط در اعمال قدرت
گروه همسالان
دوستان و تقلید پذیری از آنان
اعتیاد به مواد مخدر
رابطه بزهکاری فرزندان و الکلیسم والدین
فقر و بیکاری
عقده حقارت
عوامل اجتماعی بروز حقارت
طلاق
وضع روانی کودکان پس از طلاق والدین
تاثیر وجود زن پدر و ناسازگاری کودکان
نقش عدم کفایت مسکن در عدم بروز کج روی
سستی پایه های مذهبی
اختلاف خانوادگی
جمع بندی و نتیجه گیری
فایده تحقیق
اهداف تحقیق
فصل دوم : طرح مسئله
بیان مسئله
سوالات تحقیق
فرضیه های تحقیق
دیاگرام روابط متغیر مستقل وابسته
فصل سوم : روش تحقیق
روش تحقیق
جامعه آماری
حجم نمونه و روش نمونه گیری
ابزار اندازه گیری
روش تجزیه و تحلیل آماری
انواع متغیر های تحقیق
تعاریف نظری و عملیاتی متغیر ها
فصل چهارم : جداول
جداول یک بعدی و نمودارها
جداول دو بعدی
فصل پنجم : نتیجه گیری و پپیشنهادات
نتیجه گیری
نتایج به طور خلاصه
پیشنهادات
فصل ششم : محدودیت های پژوهش
تنگناها و محدودیت ها
پیوست ها
منابع و مآخذ
پرسشنامه
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 142
مطالب مرتبط