DSM-5 یک دستورالعمل برای تشخیص اختلالات روانی است که توسط انجمن روانپزشکی آمریکا تدوین شده است. این نسخه جدید شامل تغییراتی است که به هدف بهبود و دقت تشخیص ها، شناسایی اختلالات جدید و حذف یا تغییر تعریف های موجود ایجاد شده است. DSM-5 به روزرسانی هایی در زمینه هایی مانند اختلالات بالینی، شخصیت، و اختلالات مرتبط با مواد دارد و به پژوهشگران، پزشکان و متخصصان روانپزشکی کمک میکند تا تشخیص های خود را بر اساس معیارهای مشخص و یکپارچه بدهند.
این مجوعه تعریف و تشریح کامل DSM در روانشناسی میباشد که در قالب افیس word ارائه میشود و امید است مورد توجه دوستان قرار بگیرد. در این مجموعه کتاب dsm5 در حدود 1000 صفحه به زبان انگلیسی و فارسی ارائه شده است در این محصول سه بخش کاپلان بصورت جداگانه توسط حمزه گنجی به فارسی ترجمه شده است. همچنین آخرین تغییرات dsm5 در قالب پاورپوینتی زیبا به زبان فارسی در این مجموعه گذاشته شده است.
پیشگفتار
جزوه حاضر خلاصه و چکیده ای است از متن کامل آخرین نسخه تجدید نظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی (DSM-IV-TR) که در سال 2000 از سوی انجمن روانپزشکی آمریکا به چاپ رسید. هدف از ارائه این جزوه خلاصه شده پاسخ به نیاز آن دسته از دانشجویانی است که به لحاظ محدودیت های زمانی و یا اولویت های آموزشی و پژوهشی ، امکان مطالعه متن کامل DSM-IV-TR را نداشته و خواستار نسخه ای موجز و در عین حال در برگیرنده ملاک های تشخیصی و طبقه بندی اختلال های روانی هستند.
چکیده
چکیده حاضر شامل توضیحی از تمام ملاک های تشخیصی و طبقه بندی اختلال های روانی بدون پرداختن به اطلاعات جزئی و جنبی مربوط به هر اختلال ( مانند بحث های مربوط به اختلال های همراه، دوره یا سیر اختلال، روش های ثبت و تشخیص های افتراقی) است که شرح جامع آن در کتاب کامل DSM-IV-TR ارایه شده و خوانندگان علاقمند میتوانند با مطالعه کتاب مذکور به غنای اطلاعات خود بیفزایند. شیوه های سنجش چند محوری، و واژه نامه اصطلاحات فنی جزو مباحث سودمند و قابل استفاده ای هستند که در چکیده حاضر نیز آمده اند و در برخی موارد با رعایت ایجاز بازنویسی شده اند.
مقدمه
این جزوه خلاصه ای از نسخه تجدید نظر شده چهارمین چاپ راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی انجمن روان پزشکی آمریکا یا DSM-IV-TR است. فایده و اعتبار DSM-IV-TR مستلزم آن است که بر هدف های بالینی، پژوهشی و آموزشی متمرکز بوده و بر شالوده تجربی گسترده ای استوار باشد. مهمترین اولویت آن فراهم کردن راهنمایی سودمند برای کار بالینی است. با تلاشی که برای ایجاز در مجموعه ملاکها، زبان روشن و بیان صریح مفاهیمی که در ملاک های تشخیصی وجود دارد به کار رفته است. استفاده از DSM-IV-TR برای بهبود گرد آوری اطلاعات بالینی و به عنوان وسیله ای آموزشی برای تدریس آسیب شناسی روانی را نیز در نظر داشته است.
بخشی از فهرست عناوین
پیشگفتار
مقدمه
پیشینه تاریخی
روند تجدید نظر در DSM-IV و شکل گیری DSM-IV-TR
ارتباط با ICD-10
تعریف اختلال روانی
مسایل مربوط به کاربرد DSM-IV-TR
تمایز میان اختلال روانی و بیماری جسمانی
تشخیص اصلی _ علت مراجعه یا ویزیت
تشخیص موقتی
کاربرد طبقات به گونه ای دیگر مشخص نشده است
سنجش چند محوری
محور 1 : اختلال های بالینی
محور 2: اختلال های شخصیت
محور 3: بیماری های جسمانی
محور 4 : مشکلات روانی _ اجتماعی و محیطی
ملاکهای تشخیصی اختلال در ریاضیات
اختلالهای مرتبط با مواد
همراه با نشانه یا نقص حرکتی
اختلالهای ساختگی
اختلالهای تجزیهای
این طبقه مشتمل بر اختلالهایی است که ویژگی بارز آنها یک نشانهی تجزیهای است (یعنی، گسیختگی در کارکردهای معمولا منسجم هشیاری، حافظه، هویت، یا درک محیط) که با ملاکهای تشخیصی یک اختلال تجزیهای خاص مطابقت ندارد. نمونههایی از این اختلالها عبارتند از:
نوع مربوط به تمام عمر
نوع اکتسابی
نوع فراگیر
نوع موقعیتی
ناشی از عوامل روان شناختی است.
ناشی از عوامل مختلط است.
نوع مربوط به تمام عمر
نوع اکتسابی
نوع فراگیر
نوع موقعیتی
ناشی از عوامل روانشناختی است.
ناشی از عوامل مختلط است.
نوع مربوط به تمام عمر
نوع اکتسابی
نوع فراگیر
نوع موقعیتی
ناشی از عوامل روانشناختی است.
ناشی از عوامل مختلط است.
نوع مربوط به تمام عمر
نوع اکتسابی
نوع فراگیر
نوع موقعیتی
ناشی از عوامل روانشناختی است.
ناشی از عوامل مختلط است.
نوع مربوط به تمام عمر
نوع اکتسابی
نوع فراگیر
نوع موقعیتی
ناشی از عوامل روانشناختی است.
ناشی از عوامل مختلط است.
نوع مربوط به تمام عمر
نوع اکتسابی
نوع فراگیر
نوع موقعیتی
ناشی از عوامل روانشناختی است.
ناشی از عوامل مختلط است.
نوع مربوط به تمام عمر
نوع اکتسابی
نوع فراگیر
نوع موقعیتی
ناشی از عوامل روانشناختی است.
ناشی از عوامل مختلط است.
نوع مربوط به تمام عمر
نوع اکتسابی
نوع فراگیر
نوع موقعیتی
ناشی از عوامل روانشناختی است.
ناشی از عوامل مختلط است.
نوع مربوط به تمام عمر
نوع اکتسابی
نوع فراگیر
نوع موقعیتی
ناشی از عوامل روانشناختی است.
ناشی از عوامل مختلط است.
با میل مختل همراه است.
با انگیختگی مختل همراه است.
با اوج لذت جنسی مختل همراه است.
با درد جنسی همراه است.
از نظر جنسی متمایل به پسران است.
از نظر جنسی متمایل به دختران است.
از نظر جنسی متمایل به هر دو جنس است.
محدود به زنای با محارم است.
نوع غیر اختصاصی
ملاکهای تشخیصی پر خوابی مرتبط با سایر اختلالهای روانی
ملاکهای تشخیصی اختلال خواب ناشی از یک بیماری جسمانی
ملاکهای تشخیصی اختلال خواب ناشی از مواد
اختلالهای کنترل تکانه که جای دیگر طبقه بندی نشدهاند
ملاکهای تشخیصی اختلال انفجاری متناوب
ملاکهای تشخیصی دزدی بیمارگون
ملاکهای تشخیصی آتش افروزی بیمار گون
ملاکهای تشخیصی قماربازی بیمار گون
ملاکهای تشخیصی وسواس موکنی
اختلال های سازگاری
ملاکهای تشخیصی اختلالهای سازگاری
پارکینسونیسم ناشی از داروهای نورولپتیک
نشانگان بدخیم داروهای نورولپتیک
دیستونی حاد ناشی از داروهای نورولپتیک
بیقراری حرکتی حاد ناشی از داروهای نورولپتیک
حرکت پریشی دیررس ناشی از داروهای نورولپتیک
رعشه وضعیتی ناشی از دارو درمانی
اختلال حرکتی ناشی از مواد درمانی که به گونهای دیگر مشخص نشده است.
اثرات زیان آور دارو درمانی که به گونهای دیگر مشخص نشده است.
مشکلات مربوط به روابط
• مشکل مربوط به روابط، مرتبط با یک اختلال روانی یا بیماری جسمانی
• مشکل مربوط به روابط والد – کودک
• مشکل مربوط به روابط با همسر
• مشکل مربوط به روابط با همشیر
• مشکل مربوط به روابط که به گونهای دیگر مشخص نشده است.
• بدرفتاری بدنی با کودک
• بدرفتاری جنسی با کودک
• غفلت از کودک
• بدرفتاری بانی با بزرگسال
• بدرفتاری جنسی با بزرگسال
• تن ندادن به درمان
• تمارض
• رفتار ضد اجتماعی بزرگسال
• رفتار ضد اجتماعی کودک یا نوجوان
• عملکرد هوشی مرزی
• زوال شناختی مرتبط با سن
• داغ دیدگی
• مشکل تحصیلی
• مشکل شغلی
• مشکل هویتی
• مشکل مذهبی یا معنوی
• مشکل فرهنگ پذیری
• مشکل مربوط به مرحله زندگی
و…
فرمت فایل: WORD , PDF, ppt
تعداد صفحات:
مطالب مرتبط