این پروپوزال در مورد بررسی ارتباط خودکارآمدی رهبری و شایستگی (رشته مدیریت) می باشد. پروپوزال کامل و آماده ، نگارش حرفه ای براساس اصول پروپوزال نویسی ، منبع نویسی داخل متن و پاورقی
مقدمه:
امروزه، مهم ترین شرط لازم را برای توفیق تربیت ورزشکاران درجه یک وجود مربیان ممتاز می دانند، سرمایه گذاری های کلانی که در حیطة مربیگری و جذب مربیان اثربخش و کارآمد برای باشگاه داری انجام می شود، ضرورت توجه به انتخاب مربیان کارآمد را آشکار می کند. از اواسط قرن نوزدهم تا به امروز مطالعات بسیار گسترده و متنوعی به منظور شناخت ودلایل مختلفی که سبب موفقیت مدیران (مربیان) می شوند انجام پذیرفته است. این گونه مطالعات را می توان به سه گروه عمده تقسیم نمود. گروه اول آن دسته از بررسی هاست که موفقیت مدیر را در گرو رفتار او می شمارند (تانن باوم و اشمیت، 1957) و گروه دوم شامل آن دسته از مطالعاتی است که موفقیت مدیر را مرهون خصوصیات و صفات فردی وی می دانند(استگدیل، 1948) و گروه سوم شامل بررسی هایی است که موفقیت مدیر را به شیوه ی رهبری اقتضایی مناسب با شرایط و موقعیت ایجاد شده مرتبط می نماید (فیدلر، 1967) .
حرفه تعلیم و تربیت هم مانند سایر حرفه ها فرایند توسعه خود را طی نموده است و امروزه در نتیجه تخصصی شدن و تقسیم این حرفه به شاخه های متعدد، تعلیم و تربیت دارای متخصصان بسیاری شده است. یکی از این متخصصان مربیان ورزش هستندکه وظیفه تعلیم و آموزش ورزشکاران را بر عهده دارند. به منظور ارتقاء عملکرد ورزش قهرمانان و دسترسی به ثبات در اجرای مهارت های ورزشی متفاوت به ویژه در دو دهه اخیر، مربیان و پژوهشگران ورزشی به عوامل روانشناختی توجه کرده اند. مربیان به عنوان راهنما باید قادر باشند قوی ترین انگیزه-ها را در ورزشکاران خود ایجاد کنند و بهبود عملکرد و نتیجه گیری بهتر در عرصه های ورزشی را سبب شوند (مرادی، 1990).
مربیان از عوامل مهم در موفقیت و شکست تیم های ورزشی محسوب میشوند (لینچ جری 1383، مارتنیز رینر، 1387). به همین دلیل انتخاب مربیان زبده، بسیار مهم و مستلزم داشتن معیارها و ویژگی هایی است که با استفاده از آنها می توان مناسب ترین افراد را برای هدایت و رهبری تیم برگزید ( کوته1999، فانگ2003). مربیان به طور مداوم تحت ارزیابی های محیط خارجی ( رسانه ها و تماشاگران) و داخلی ( مدیران باشگاه ها و تیمهای ورزشی) هستند (هاردویک، 2006؛ للاند، 1988). بنابراین نه فقط عملکرد شغلی، بلکه انواع رفتارهای آنان همیشه تحت نظر و ارزیابی است. ارزیابی عملکرد به معنای شناسایی، سنجش و مدیریت عملکرد افراد در سازمانها و دادن بازخورد و هدایت آنها به عملکرد بهتر و بالاتر تعریف شده است.
مربیان و رهبران، مدیران اصلی هر تیم ورزشی محسوب می شوند و مربیگری نیز یک شغل کاملا حرفه ای است به همین دلیل مربیان باید با اصول و شیوه های رهبری تیم، نحوه استفاده از قدرت مربیگری، خودسودمندی، شایستگی و ارتباط اثر بخش با ورزشکاران آشنا باشد. مربیانی که می خواهند به تعهد حرفه ای خود عمل کند و در این زمینه موفق باشند باید بتوانند علاوه بر ایفای نقش های فنی و تخصصی، از موقعیت رهبری (مربیگری)، ارتباط، خودسودمندی، خودشایستگی و قدرت بخوبی بهره بگیرند.
گوندی (1998) ویژگی های مربی کارآمد را )گوش کردن، رهبری کردن، معلم بودن، هدایت کردن)، مشاور بودن و الگو بودن می داند. بر اساس تعریف فیلتز و همکارانش ( 1999 ) کارآمدی مربیگری به اعتماد مربیان به توانایی هایشان نسبت به اثرگذاری و یاددهی موفق در ورزشکاران اطلاق می شود و مربیان کارآمدتر با رفتار مؤثر (ایجاد انگیزش، تقویت مثبت عملکرد، تقویت شرطی، آموزش نکات فنی، تشویق به اجتناب از اشتباه، و. . . ) بیشتر از مربیان دیگر بر ورزشکاران تأثیر می گذارند.
به عقیدة چیس و همکارانش(2005) ، کارآمدی مربیگری شامل میزان تجربه و آمادگی مربی، مهارت های رهبری و پیشرفت مربی، موفقیت های قبلی، مهارت های قبلی، رشد و پیشرفت بازیکنان و حمایت اجتماعی است. و همچنین چن(2007) ، گزارش کرده است که رابطة علّی معنی داری بین رهبری اثربخش مربیان و همبستگی تیمی و همچنین انگیزه پیشرفت بازیکنان وجود دارد. میرز و همکارانش(2005) ، گزارش داده اند که کارآمدی مربیگری روی رفتار مربیان، رضایت مندی تیمی و درصد پیروزی تأثیرگذار است.
وقتی یک مربی درجه بالایی از خود کارآمدی دارد بازیکنانش توانایی ها و اعتماد دوجانبه شان را با مربی باور خواهند کرد. طبق تعریف فلتز خودکارآمدی مربیگری میزانی است که مربی عقیده دارد ظرفیت تأثیر گذاری بر یادگیری و اجرای ورزشکارانش را دارد ( نیکلاس و همکاران، 2008).
بندورا و همکاران معتقدند که احساس خودکارآمدی، در اثر تحمل چالش ها و انجام متوالی و گام به گام رفتار در افراد شکل می گیرد (بندورا و شانک 2004) . خود کار آمدی درجه ای از احساس تسلط فرد در مورد توانایی اش برای انجام، فعالیت های خاص می باشد. به طور کلی خودکارآمدی مربی ابزاری اساسی برای استفاده جهات ارتقاء سلامت و آموزش (بندورا و آدامز، 2001) .
توجه به توانایی در ایفای نقش مربی و توانمند ساختن وی در ارتقاء میزان احساس خودکارآمدی، از مهم ترین عوامل افزایش دهنده کارآیی و عملکرد محسوب می شود (شفاعیان،1375). جیمسیون(1980) اظهار می دارد که بدون داشتن شایستگی ها و صلاحیت های لازم، از مدیران (مربیان) نباید انتظار انجام کارهای خارق العاده داشت.
کوین و پارگس(1986) اظهار می دارند که مدیران ورزشی برای موفقیت و اثربخشی در انجام وظایف خود به شایستگی هایی مثل توانایی و مهارت در سخنرانی های عمومی، دانش و اطلاعات ورزشی و مهارت نوشتن، توانایی تحقق در زمینه های مختلف ورزشی، مدیریت زمان، ارتباط انسانی و آمادگی جسمانی نیاز دارد. یک مربی شایسته می تواند تاثیرات ناشی از وضعیت اقتصادی و اجتماعی هنرجویان را در یادگیری خنثی کند و سبب افزایش بازده شود(پورتر و مگی، 2004) .
بارت و همکاران اعتقاد دارند که برای بهبود کیفیت آموزش باید به بهبود کیفیت تدریس و یادگیری بطور همزمان توجه اساسی شود (بارت و همکاران، 2008) . آنجوس سیلوا (2010) ، بیان می کند که شایستگی-های استادان یکی از مهمترین مسائل مربوط به کیفیت تدریس آنها است. کیویان و کین(2009)، نیز مدلی برای شایستگی استادان ارائه کردند که بر اساس آن شایستگی استادان به چهار دسته: شایستگی فردی، شایستگی آموزشی، شایستگی پژوهشی و شایستگی همکاری تقسیم می شوند.
فهرست مطالب:
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلی
ضرورت و اهمیت موضوع
اهداف تحقیق: اهدف اصلی و فرعی
سوالات تحقیق
فرضیات تحقیق
روش تحقیق
جامعه، نمونه ی آماری
روش تجزیه و تحلیل داده ها
جدول زمانبندی شده انجام پایان نامه
منابع فارسی کامل
منابع انگلیسی کامل
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 22
مطالب مرتبط