این پاورپوینت به بررسی اصول ذوب فلزات غیر آهنی در کوره های بوتهای، کنترل دقیق مذاب و روش های بهینه استفاده از بوتهها پرداخته، و راهکارهایی برای افزایش عمر بوتهها و بهبود کیفیت ذوب ارائه می دهد.
این مجموعه که شامل نحوه ذوب فلزات غیر آهنی و چگونگی کنترل مذاب در کوره های بوته ای و روش استفاده از این بوته ها، نحوه کاربرد بوته ها به منظور افزایش عمر مصرفی آنها ست به این منظور ارائه شده که با یک دید مفهومی بتوانیم بیشترین استفاده از کوره ها و بوته ها را برای هر کاربردی فراهم آوریم.
ذوب کردن و گرم نگه داشتن مذاب در ریخته گری تحت فشار
در ماشین های با محفظه سرد بایستی کوره های گرم نگهدارنده جداگانه را به عنوان کوره برداشـت در کنـار ماشـین هـای تزریـق دایکاسـت نصـب نمـود ، کـه از درون آنهـا شـخص تزریـق کننـده ، فلز مذاب بـرای هـر تزریـق را بـا یـک ملاقـه بـه درون محفظـه انتقـال مـی ریـزد .
اگر یـک سیسـتم اتوماتیک برای تهیـه مقـدار مذاب و ارسـال آن پـیش بینی گـردد ، بـا اینکـه یـک کـوره تهیـه مقـدار مذاب بـا کـاراندازی توسـط گاز فشـرده بـه کـار مـی رود و یـا از یـک سیسـتم مکانیکـی تهیـه مـذاب و ارسـال آن ) دسـتگاه تهیـه مقـدار مذاب ( استفاده مـی شـود ، کـه فلـز را از درون کـوره گرم نگهدارنده بـرای هر تزریـق گرفتـه و بـه محفظـه انتقـال هدایـت مـی کنـد . معمـولاً کـوره هـای گـرم نگهدارنـده از نظـر انـدازه طـوری طراحـی مـی گردنـد کـه بتوانـد فلـز سـرد را هـم ذوب کنـد .
ایـن موضـوع فقـط در مـورد کوره هـای مخصوص تهیـه مقـدار مذاب صدق مـی کنـد . بـه دلایـل تاکیـد مـی شـود کـه کـوره گـرم نگهدارنـده در ماشـین دایکاسـت بایسـتی صرفـاً جهـت گـرم نگهداشـتن مـورد اسـتفاده قـرار گیـرد ، و بـا بتوان همـراه فلـز آمـاده بـرای تزریـق را در دمـای یکنسـان نگه داشـت . بـرای رسـیدن بـه قطـعه ای بـا کیفـت خـوب نتیجـه ایـن امـر مهـم اسـت کـه نوسـان دمـای لازم بـرای تزریـق را تـا حـد امکـان ثابـت نگـه داشـت . رسیـدن بـه یـک دمـای ثابـت ، از آنچـه بـا یـک کنتـرل کننـده اتوماتیـک دمـا در کـوره امکـان پـذیر اسـت ، امـا ایـن امـر فقـط وقتـی صـورت مـی گیـرد کـه فلـز مذاب کـه در کـوره اضـافه مـی گـردد ، قبـلاً تقریبـاً ذوب شـده باشـد .
اگر در کـوره مـذاب کـه فلـز سـرد را هـم ذوب مـی کنـد ، دمـای نگهدارنـده ریختـه شـود ، کـاهش شـدید دمـا را بـه دنبـال خواهد داشت و دقیقاً این تغییرات دماست که باید از آن جلوگیری شود ، زیرا تاثیر منفی در کیفیت قطعه می گذارد .
از این رو کوره های گرم نگهدارنده در ماشینهای دایکاست معمولاً با فلز مذابی پر می شوند که در کوره های جداگانه ذوب گردیده است . برای این عمل ذوب اولیه ، کوره های القایی و نیز کوره های گازی بوته ای یا حوضچه ای مناسب است . کوره های گازی دارای راندمان حرارتی پایین تری هستند ، اما با وجود این از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشند . به خصوص اگر کوره مدرن بوده و دارای ایزولاسیون حرارتی خوب و سیستم احتراق اتوماتیک پر قدرتی باشد .
این رو بایستی کوره های مدرن ذوب و گرم نگهدارنده دارای شرایط زیر باشند
– راندمان حرارتی بالا ، یعنی توان ذوب بالا با مصرف انرژی کم ،
– سوختگی کم مذاب ( از دست دادن فلز از طریق اکسیداسیون در اتمسفر کوره )
– کیفیت خوب فلز ، یعنی عدم خسارت به مذاب از طریق ناخالصی های غیر فلزی و تا حد امکان پایین بودن جذب گاز ،
– اتوماتیزه کردن سیستم کوره ، مثلاً شارژ اتوماتیک و نیز کنترل دما و احتراق به طور اتوماتیک
– ساده بودن سرویس و نگهداری و دسترسی آسان به فضای داخل کوره ،
– کار کردن مطمئن کوره ، مثلاً فقدان خطر انفجار موقعی که فلز مرطوب اضافه می گردد ،
– هماهنگ بودن با مقررات مربوط به محیط زیست و ایمنی کار در ارتباط با تابش گرمایی ، سر و صدا ، تشعشعات .
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 41
مطالب مرتبط