دانلود مقاله معاد جسمانی منظور از معاد جسمانی چیست؟ تحقیق آیا معاد جسمانی است اثبات معاد جسمانی دانلود کتاب معاد جسمانی ملاصدرا و معاد جسمانی ابن سینا و معاد جسمانی شبهات معاد جسمانی نقد معاد جسمانی معاد جسمانی و روحانی تحقیق در مورد معاد جسمانی
معاد جسمانی
فهرست مطالب
معادجسمانی ۴
دلایل اثبات معاد جسمانی ۴
چگونگی معاد جسمانی : ۶
نظر فلسفی ملاصدرا : ۷
نظر وحیانی ملاصدرا : ۷
نظریه آقاعلی مدرس (حکیم زنوزی ) : ۷
شبهات معاد جسمانی (۱) ۸
۱ ـ شبههی اعادهی معدوم: ۸
۲ ـ عدم تعین جسم دنیایی: ۹
حقیقت مرگ و قبض روح ۱۰
تمثیلات و تشبیها تی در حقیقت مرگ ۱۱
۳-انتقال از خانه ای به خانـــه دیگر ۱۱
ناگهانی مرگ ۱۳
مرگ ناگهانی ۱۳
شبهات معاد جسمانی (۲) : ۱۴
۱ ? شبهه اول : آکل و ماکول ۱۴
تقریر دیگری از شبهه آکل و ماکول : ۱۵
۲ ? جاودانگی طینت پس از مرگ آدمی : ۱۶
پاسخ فلاسفه به شبهه آکل و ماکول : ۱۶
پاسخ اصالت روح و ابزار بودن جسم به شبهه آکل و ماکول : ۱۶
پاسخی دیگر به شبهه آکل و ماکول : ۱۷
پاسخ حکمت متعالیه به شبهه آکل و ماکول : ۱۷
پاسخ شبهه بر اساس مبنای عقلا : ۱۸
پاسخ شبهه با استفاده از قرآن : ۲۰
۲ ? شبهه دوم : اعاده معدوم ۲۱
طرح شبهه : ۲۱
پاسخ شبهه اعاده معدوم : ۲۱
۳ ? شبهه سوم : نقش ابزاری جسم و کفایت معاد روحانی : ۲۲
پاسخ : ۲۲
شبهه چهارم : کره زمین برای معاد همگان کافی نیست ۲۳
پاسخ : ۲۳
شبهه پنجم : جمع میان معاد روحانی و جسمانی ممکن نیست ۲۴
پاسخ : ۲۴
۶ ? شبهه ششم : کدام جسم باز می گردد ؟ ۲۴
پاسخ : ۲۴
نتیجه بحث : ۲۵
منابع وماخذ ۲۵
پانوشت ها : ۲۵
معادجسمانی
یکی از موضوعاتی که پیرامون معاد مطرح است ،جسمانی یا روحانی بودن آن است.بطور عمده معتقدین به معاد به سه دسته تقسیم می شوند:
گروه نخست عموم فلاسفه وپیروان حکمت مشاء هستند که فقط قائل به معاد روحانیند. از نظر آنان پس از مرگ، صورت و اعراض بدن انسان نابود میشود و آنچه باقی میماند روح انسان است که به عالم مجردات بازمیگردد و درآن جهان یا بهره مند از لذتهای معنوی میگردد یا دچار عذابهای روحانی گروه دوم عموم متکلمین و فقها و اهل حدیثند که معاد را فقط جسمانی میدانند زیرا روح در نظر آنان همچون جسم لطیفی است که در بدن جریان دارد مانند جریان آب در گل یاجریان آتش در ذغال.
گروه سوم ازجمله بزرگان حکما و مشایخ عرفا و جمعی از متکلمین مثل غزالی و کعبی، راغب اصفهانی و بسیاری از علمای شیعه مثل شیخ مفید و شیخ طوسی قائل به معادی روحانی _ جسمانی هستند و معتقدند که نفس مجرد آدمی در روز رستاخیز به بدن خاکی وی باز میگردد.
از آنجا که معاد روحانی با توجه به مجرد بودن نفس قابل اثبات و پذیرفتن است و بیشتر اشکالات به امکان معاد جسمانی و چگونگی آن باز میگردد ، در اینجا دلایل اثبات معاد جسمانی را بطور اجمال مورد بررسی قرار میدهیم.
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 26
مطالب مرتبط