در این تحقیق به بررسی سیستم کلاچ خودرو پرداخته شده و آن را به طور کامل مورد بحث قرار می دهد. این تحقیق به دانشجویان رشته های مکانیک خودرو و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.
مقدمه
کِلاچ نام یکی از قطعات خودرو است. کلاچ وسیله ای است که به کمک آن راننده هر زمان که بخواهد میتواند اتصال موتور را از جعبهدنده جدا نماید، بدین معنی که موتور روشن باشد بدون اینکه چرخ دندهها در جعبهدنده بچرخند و خودرو حرکت نماید.
کاربرد کلاچ در مواقع تعویض دنده یا متوقف کردن خودرو است آن هم برای اینکه موتور خاموش نشود.
دستگاه کلاچ به وسیله پدال کلاچ که زیر پای چپ راننده قرار گرفته بکار میافتد. برای بکار انداختن کلاچ، راننده میبایست با پای چپ پدال کلاچ را تا انتها فشار بدهد.
به هنگام شروع حرکت، پس از آنکه جعبه دنده در دنده ی یک گذارده شد، می بایست پای چپ راننده به آرامی از روی پدال کلاچ برداشته شود تا از جستن خودرو به سمت جلو جلوگیری بعمل آید.
به حالتی که کلاچ گرفته میشود حالت خلاصی و به حالتی که کلاچ رها میشود حالت درگیر شدن کلاچ گفته میشود.
کلاچ در واقع وسیله ای برای قطع یا وصل کردن است که در سیستمهای انتقال نیرو بکار میرود. به طور کلی این سیستمها جهت استفاده از توان و نیروی تولید شده در موتور به شکلی دیگر و یا در محلی دیگر مورد نیاز می باشند. حال برای آنکه بتوان بر روی این انتقال نیرو کنترلی را اعمال کرد، سادهترین راه استفاده از کلاچ است تا هر زمان که نیاز به توقف و یا برقراری دوباره انتقال نیرو باشد، این عمل انجام پذیرد. بارزترین کاربرد کلاچ که بهترین مثال آن نیز هست، استفاده از کلاچ در اتومبیلها و وسایل نقلیه مشابه است.
در صنعت خودرو در بخش انتقال قدرت، سیستم کلاچ به عنوان یکی از کلیدیترین مجموعهها مطرح است و عملکرد صحیح آن، تاثیر مستقیم در کارکرد خودرو و از جمله بخش تولیدکننده قدرت (موتور) و بخش انتقال نیروی محرکه (جعبه دنده، میله گاردان، دیفرانسیل، پلوسها و…) دارد و در صورت بروز اشکال در این سیستم ـ حتی به شکل جزئی ـ راندمان خودرو با مشکل مواجه میشود.
کلاچ
کلاچ یک وسیله انتقال نیرو به صورت قطع و وصل از موتور به جعبه دنده (گیربکس) است. با کلاچ کردن میتوان ارتباط بین موتور و جعبه دنده را برای مدت کوتاهی قطع و پس از رها کردن کلاچ، دوباره آن را برقرار کرد. قطع و وصل انتقال نیرو از موتور به جعبه دنده میتواند به دلایل زیر انجام شود:
الف) روشن کردن موتور:
برای راهاندازی آسان موتورهای احتراقی باید آنها را از بار آزاد کرد و موتور را با حداقل دور لازم به دوران درآورد. معمولاً روشن کردن موتور خودروهای سواری در حالتی انجام میشود که کلاچ گرفته شده و گیربکس در حالت خلاص باشد. ب) انتقال گشتاور یا ایجاد ارتباط برای آغاز حرکت خودرو از دیگر وظایف کلاچ است؛ به طوری که نیروی حاصل از احتراق در سیلندر موتور که موجب دوران میل لنگ و فلایویل میشود توسط این مجموعه به گیربکس و سپس چرخها انتقال مییابد. حرکت خودرو از حالت سکون باید به نرمی صورت گیرد بنابراین ارتباط موتور و گیربکس باید به تدریج برقرار شود که این وظیفه مهم را نیز کلاچ به عهده دارد.
ج) تعویض دنده هنگام حرکت و یا خلاص کردن دنده به منظور توقف خودرو و روشن نگه داشتن موتور: تغییرات سرعت در خودرو اجتناب ناپذیر و کاملاً طبیعی است. شروع حرکت و یا کارکرد در حالتهای مختلف با توجه به وضعیت جاده، تعداد سرنشین، سرعت مورد نظر و غیره از عوامل اصلی این تغییرات شمرده میشود. راننده به کمک کلاچ میتواند هماهنگ با تغییرات سرعت عمل کند و همچنین در زمانهای دلخواه، گشتاور انتقال از موتور به گیربکس را قطع و شرایط مناسب را برای توقف خودرو فراهم آورد.
فهرست مطالب
مقدمه
کلاچ
عملکرد کلاچ در خودرو
قطعات اصلی مجموعه کلاچ
انواع کلاچ
کلاچ اصطکاکی
اجزای کلاچهای تک صفحهای با فنر دیافراگمی
علائم نشان دهنده ضعیف شدن صفحه کلاچ
عملکرد کلاچ در حالت آزاد بودن پدال
عملکرد کلاچ در حالت کلاچ کردن
وضعیت کلاچ در حالت نیم کلاچ
صفحه کلاچ
ازاد شدن کلاچ
درگیر شدن کلاچ
حذف ارتعاش میل لنگ
معایب سیستم کلاچ
معضلات کلاچ
تمامشدن دیسک کلاچ
داغشدن دیسک و صفحه
تاب برداشتن صفحه کلاچ
برهمخوردن تنظیم کلاچ
عمر مفید دیسک و صفحه کلاچ
بهترین زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ
کلاچ هوشمند
نتیجهگیری
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 25
مطالب مرتبط