این تحقیق در مورد آسیب شناسی مهدویت می باشد و به طور بسیار کامل انگیزه ها و آثار مهدویت را مورد بررسی قرار می دهد.
چکیده
این نوشتار در پی بررسی آسیب شناسی فرهنگ انتظار و مهدیباوری است. آنچه که در این تحقیق ابتدا ارائه میگردد، مفهوم آسیبشناسی در مهدویت، پیشینه و خاستگاه خرافات و راهیابی آن در مهدویت است. سپس آسیب طولانی شدن غیبت، یأس و ناامیدی از ظهور بررسی شده و عوامل آسیب ناامیدی که عبارت از: انحطاط بشر و سقوط ارزشها، غفلت از خدا و بیگانگی از تکالیف، بررسی و تحلیل گردیده و ارائه میگردد.
در محور دیگر این بحث راهکارهای این نوع آسیب بررسی شده به نمونههایی از آن که عبارت از تقویت موعود باوری، اطمینان به پیروزی صالحان و وعده الهی باشد، تبیین میگردد. در محور سوم از آسیبشناسی، تأثیرگذاری مدعیان مهدویت است، که به تحلیل آن پرداخته شده و سپس علل و انگیزههای آن در دو محور حضور و غیبت امامان(ع) بحث میشود. از علل و انگیزه مدعیان مهدویت در زمان حضور به عنوان نمونه، تهدید شخصیت حقیقی امام مهدی(ع) یعنی رهبری آن حضرت، و تهدید شخصیت حقوقی و پایگاه مردمی مهدویت و ریشههای نفاق که آسیب جدی هر انقلاب و تشکل است بیان میگردد. در پایان، علل و انگیزههای مدعیان در زمان غیبت عوامل جذب آنها اشاره شده است.
واژههای کلیدی: آسیب، خرافات، موعودگرایی، غیبت، ناامیدی، انحطاط، غفلت از خدا، موعودباوری، وعده الهی، مدعیان، شخصیت حقیقی، شخصیت حقوقی و…
مقدمه
فرهنگ و اندیشه انتظار مانند هر فرهنگ و اندیشه دیگر دارای آسیبی است که اگر به آنها توجه نگردد میتواند آثار منفی و تخریبی داشته باشد. البته آسیبها بر اساس زمانها و مکانها ممکن است متفاوت باشد، چنانکه آثاری که براساس دیدگاهها عرضه میشوند، از یک سو اندیشه مهدوی و فرهنگ انتظار را در اذهان مخاطبان خود در حد یک اندیشه اجتماعی، چون دیگر اندیشههای اجتماعی تنزل داده اندیشه منتظران، بخصوص جوانان را نسبت به قطعیت واقعه ظهور دچار تردید میکند. از سوی دیگر، اندیشه مهدیباوری را از همه پشتوانههای غیبی و الهی تهی ساخته و امام مهدی را در قالب رهبر یک جنبش اجتماعی، چون هر رهبر اجتماعی دیگر گرفتار سازوکارهای جوامع بشری مجسم میسازد. با این وصف، آثار و پیامدهای مخربی برای اندیشه مهدوی و فرهنگ انتظار وارد میسازد.
نکته قابل توجه اینکه، وعده به ظهور و انتظار امام مهدی به عنوان انسان عدالتگستر، از همان سالهای آغازین اسلام، یعنی عصر رسول گرامی(ع) آغاز شده و در عصر امام باقر(ع) و امام صادق(ع) به اوج خود رسید. با توجه به این موضوع بود که مجموعه قابل توجهی از روایات در ارتباط با موضوع تولّد، غیبت، حوادث پیش از ظهور و بعد از آن شکل گرفتند. اما حوادث مختلف سیاسی، اجتماعی که در طول تاریخ اسلام و در عصر خلافت امویان و عباسیان رخ داد، موجب شد که گروهها و اقشار مختلف، از آن جمله دستگاه خلافت و صاحبان قدرت، گروههای معارض و افراد که متأثر از اندیشه و آموزههای یهودیت و… بودند، با اغراض و انگیزههای مختلف به جعل و تحریف در این مجموعه روایات پرداخته، این روایات را بر جریان فکری یا شخصیتی خود منطبق کنند؛ و یا بوسیله آنها با جریان خط اصیل امامت مقابله نمایند. و یا اینکه با ارائه چهرهای خشونتطلب از امام مهدی(عج)، مردم را از انتظار آن حضرت بر حذر دارند.
از طرف دیگر، از آنجایی که موضوع مهدویت و منجیگرائی و مباحث مربوط به آینده و آخرالزمان، جذابیت خاصی دارد، موجب شده است که در طول تاریخ، خرافات و اندیشههای موهوم بسیاری بر حول این باور و اعتقاد نیز شکل گیرد. این روند در عصر حاضر نیز، بدلیل گرایش مردم به فرهنگ مهدویت، گاه با انگیزههای خیرخواهانه و گاه با انگیزههای سودجویانه، به ترویج خرافات و اندیشههای موهوم در میان مردم میپردازند.
از این رو است که اندیشه مهدویت و مهدیباوری نیازمند آسیبشناسی مستمر و روزآمد از سوی پژوهشگران متعهد و زمانشناس است، تا در معرفی صحیح امامت امام عصر(عج) قدم برداشته، و رهاورد فکری و اعتقادی آن حضرت را به منتظران آن معرفی کنند؛ چون شناخت و معرفت، بهترین وسیله آسیبزدائی و مبارزه با اندیشههای انحرافی و کجاندیشی است. بنابراین در این نوشتار سعی شده که آسیبهای مهم و مخرب که در طول تاریخ بر منتظران خاتم اوصیا، حضرت حجت ابن الحسنالعسکری(عج) وارد گردیده شناسایی و مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد و تا حدودی راهکارهای ارائه گردد.
فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
مفهوم
مفهوم آسیب شناسی در مهدویت
آسیب شناسی مهدویت
برداشت های غلط
تعیین زمان ظهور
تطبیق علائم ظهور بر مصادیق خاص
طرح مبا حث غیر ضروری مدعیان دروغین
آفات و آسیب های انتظار پویا و نتیجه بخش
علل غیبت امام (عج)
آسیب خرافات و یا خرافهگرایی
طولانی شدن غیبت، یأس و ناامیدی از ظهور
عوامل آسیب ناامیدی
آسیب تأثیرگذاری مدعیان مهدویت
علل و انگیزه مدعیان مهدویت در زمان حضور امامان(ع)
عوامل جذب به مدعیان مهدویت
منابع
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 55
مطالب مرتبط