مقاله بررسی میزان تأثیر شنبازی درمانی در درمان کودکان بیشفعال ۷-۵ سال استان تهران
چکیده
پژوهش به بررسی میزان تأثیر شن بازی درمانی در درمان کودکان بیش فعال ۷-۵ سال استان تهران پرداخته است.
برای تشخیص کودکان بیش فعال از پرسشنامه کانرز استفاده شده و همینطور از سینی شن بعنوان ابزار استفاده شد.
ازآنجائیکه آزمودنیها دردو گروه آزمایش و کنترل قرار داشتند گروه آزمایشی مورد درمان قرارگرفتند اما گروه کنترل که از شیوهی آموزش مهد کودک استفاده کرده بودند با افزایش بیش فعالی روبرو شدیم که در این پژوهش شیوهی آموزشی مهد کودکها مورد انتقاد قرار گرفت.
مقدمه
ما اکنون در زمانی زندگی می کنیم که تمام چیزها بسرعت درتغییرند و باورها، نظرات و عقاید مربوط به ماهیت کودکان از آن مستثنی نیستند، ولی امروزه، مثل همیشه والدین تأثیر قابل توجهی در دنیای کودک اعمال می نمایند.
(آزاد ۱۳۸۰ ص ۳۵۴).
سالهاست که پزشکان و متخصصان بهداشت بوجود پدیده ای به نام شیطنت افراطی پی برده اند. رفتارهای عجیب و افراطی در بچه ها که همیشه در بررسی و برخورد با آن گرفتار مشکلات فراوان بوده اند، طی سالهای متمادی فرضیهی صدمات مغزی هنگام تولد که فرضیهی کاملاً قابل قبولی می نمود و بیش تر پزشکان وقتی از یافتن توضیحی برای رفتارهای غیرعادی بچه ها عاجز می ماندند با توسل به اصطلاح صدمات مغزی خفیف از زیر بار برخورد مسئولانه شانه خالی می کردند.
یکی از رایج ترین اختلالات دوران کودکی، اختلال کمبود توجه –بیش فعالی است که در اغلب موارد تا دوران بزرگسالی نیز ادامه پیدا می کند.
کودکان مبتلا به این اختلال بدون اینکه فکر کنند، مدام به اطراف حرکت میکنند. آن هاممکن است خواست ها و انتظارات اطرافیانشان را درک کنند ولی به دلیل اینکه قادر به توجه کافی نیستند و نمی توانند مدتی آرام بیشینند و تمرکز کنند، توانایی پیروی کردن از دستورهای آنان را ندارند.
فهرست عناوین
فصل اول
مقدمه
بیان مسئله
ضرورت و هدف پژوهش
فرضیهی پژوهش
سوال پژوهش
تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها
فصل دوم
اختلال مربوط به کمبود توجه (بیش فعالی)
نشانه های کمبود توجه – بیش فعالی درکودکان
عوامل مؤثر در بروز بیماری
شیوع
بیش فعالی و رابطه آن با جنسیت
سبب شناسی
خصوصیات بالینی (ADHD)
درمان
دارو درمانی
رفتار درمانی
روشهای عامل سنتی
بازی چیست؟
عوامل مؤثر در بازی
تأثیر جنس
تأثیر هوش
تأثیر سن
تأثیر محیط
بازی واهمیت آن
ارزشهای بازی
انواع بازی از دیدگاه پیاژه
بازی تمرینی
انواع بازیهای تمرینی
بازی نمادین
مراحل بازیهای نمادین
انواع بازیهای نمادین
بازی با قاعده
نظریه های مربوط به بازی
نظریهی انرژی اضافی یا مازاد
نظریهی پیش تمرین
نظریهی استراحت و رفع خستگی
نظریهی تکرار فعالیتهای اجدادی
نظریهی تکرار فعالیتهای غریزی
نظریهی جبران
نظریهی اصل لذت
کاتارسیس
دیدگاه دکرولی درمورد بازی
دیدگاه فروبل
دیدگاه ژان شاتو
دیدگاه پرز
دیدگاه اشترن
دیدگاه شارلوت بوهلر
دیدگاه هارلوک
دیدگاه اسپادگ
طبقه بندی پارتن براساس میزان درگیری اجتماعی
طبقه بندی لوون فلد
بازیها از نظر اجرا
اسباب بازی
ویژگی های اسباب بازی
انواع اسباب بازی
ارزش درمانی بازی
بازی درمانی چیست؟
بازی درمانی از نظر روش شناختی موضوع
انشعاب بازی درمانی براساس نظریه روانکاوی
بازی درمانی فعال
بازی درمانی غیرفعال
بازی درمانی گروهی
مفاهیم و نظریه های بازی در قرن بیستم
اتاق بازی درمانی
شن بازی درمانی و تاریخچه آن
اهمیت شن در تکنیک دنیا
گسترهی نظریه کاف درشن بازی
فرآیند بهبودبخشی و درمان شن بازی
قدرت درمانی شن بازی از دیدگاه یونگ
تعبیر وتفسیر با تأخیر
از رمز درآوردن سینی های شن
کودک از بازی با شن چه چیزهایی یاد می گیرد؟
مراحل رشدی پیاژه در شن بازی کودکان
مروری بر تحقیقات انجام شده
فصل سوم
مقدمه
جامعه آماری
نمونه وروش نمونه گیری
ابزار پژوهش
مقیاس درجه بندی معلم کانرز
روش آماری
روش اجرا
مشاهدات بالینی
فصل چهارم
فرضیه ی پژوهش
جداول
نمودار
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
لزوم آموزش والدین و آموزگاران
درمان اختلال بیش فعالی-کم توجهی (ADHD) با رویکرد شناختی – رفتاری
انتقادات
پیشنهادات
پیوست
منابع
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 180
مطالب مرتبط