این تحقیق در مورد شرکت خودروسازی پروتون می باشد که سیاست ها و روش های بازاریابی و تبلیغات این شرکت را به طور کامل ، مورد بررسی قرار می دهد. این تحقیق به دانشجویان رشته های مدیریت و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.
مقدمه
تولید خودروی پروتون توسط شرکت زاگرس خودرو تحت لیسانس شرکت خودرو سازی پروتون مالزی از سال 1383 بطور رسمی در ایران آغاز گردیده است شروع این همکاری از تولید خودروی پروتون ویرا که در اصل همان میتسوبیشی لانسر می باشد بود . تولید آن ابتدا در سال 1994 در کشور مالزی با همکاری مشترک شرکت پروتون و میتسوبیشی آغاز گردیده بود و در سال 1383 این همکاری با شرکت زاگرس خودرو در مسیر تازه ای قرار گرفت و ادامه پیدا کرد وقتی زاگرس خودرو تحت لیسانس پروتون شروع به تولید محصولات این شرکت در ایران کرد زمانی بود که از نظر مدیران این شرکت صنایع خودرو سازی دیگر در زیر چتر حمایتی دولت تولیدات خود را به راحتی و به سرعت وارد بازارهای کشور میکردند .
پس عدم حمایت از بخش خصوصی در آن زمان مشکل شناساندن تولیدات شرکت زاگرس خودرو را در کنار سایر صنایع خودروسازی تحت حمایت دولت سخت و پیچیده تر میکرد بدین ترتیب این مسئله سبب شد که مدیران زاگرس خودرو در بدو امر به فکر معرفی کامل و جامع از شرکت و تولیدات خود در بین افکار عمومی باشند از نظر مدیران معرفی شرکت و تولیداتش در جامعه همان قدر اهمیت داشت که شروع این پروژه عظیم در کشور ، بنا بر این نمی توانستند به راحتی از کنار آن بگذرند در نهایت موفقیت پروژه را وابسته به شکل معرفی محصولات خود در بین افکار عمومی جامعه می دانستند ؛ در این زمان مدیران شرکت زاگرس خودرو تکاپوی خود را برای حرکتی مهم آغاز کردند و این حرکت مهم همان شکل گیری و تاسیس زاگرس ایده بود که بازوی تبلیغاتی زاگرس خودرو محسوب می گردید.
زاگرس ایده پا به عرصه صنعت تبلیغات خودرو سازی نهاد عرصه ای که رقابت در آن سخت و تنگاتنگ به نظر می آمد مدیران تبلیغاتی فعال در راس قرار گرفتند و این شاخه تبلیغاتی با حضور کارمندان و مهندسان خلاق و ایده پرور به سرعت به شکل نهایی خود رسید و فعالیت خودرا رسماً آغاز کرد .
(حوزه تبلیغاتی شرکت شامل خدمات تبلیغاتی قبل فروش ، بعد از فروش در حین فروش)
الف- حوزه قبل از فروش :
که بیسشتر به شکل محیطی اجرا می شود و می توان به نسب بیل بورد کاتالوگ بروشور لیست قیمت محصولات به همراه لیست تخفیفات ویژه محصولات و همچنین استفاده از روزنامه های کثیر الانتشار اشاره کرد.
1) بیلبورد:
مسائلی چون استفاده از طرحها و رنگ ها و حروفی مشخص که اغلب نیز با شرکت مبدأ (شرکت پروتون) یکسان است بطوری که با یک نگاه حتی بدون توجه مخصوص ذهن فرد را به سمت پروتون جذب می کند قابل ذکر است این هماهنگی از نظر مدیران به نوعی سبب حک شدن برند پروتون در ذهن ها می شود.
2) روزنامه های کثیر الانتشار:
تبلیغی است عمومی و بسته به نوع شهری که قرار است برای مدتی تبلیغ بیشتر در آنجا متمرکز باشد روزنامه هایی انتخاب می شود که بیشترین تیتراژ را در آن شهر داشته باشد. مثلاً همشهری و جام جم در تهران که از روزنامه های پر تیراژ و عامه پسند است .
3 ) لیست قیمت های محصولات بهمراه لیست تخفیفات ویژه:
در تمام نمایندگی ها و نمایشگاه های شرکت زاگرس خودرو (پروتون ) این لیست ها در قفسه هایی مخصوص در اختیار عموم بازدید کنندگان قرار می گیرد . هر فردی در این مکان ها حضور پیدا کند می تواند به این لیست ها بدون هیچ گونه محدودیتی دسترسی بیابد این لیست ها برای اطلاع از نحوه خرید و فروش محصولات باشرح کامل وبیان تمام ویژگی ها ارائه می شود .
لیست تخفیفات هم به همین شکل در اختیار عموم است . که با توجه به سیاست های شرکت زاگرس خودرو و در دو شاخه قابل بیان است :1- بر اساس مناسبات در زمان های خاص مثل عید نوروز ، دهه فجر ، 2- پارامتر دیگر بر اساس سیاست ارتقاء سطح سواد ملی است و آن تخفیف بر اساس مدرک تحصیلی و تخصص میباشد .
4) کاتالوگ و بروشور:
در این شیوه محصولات براساس مشخصه بارز و متمایزشان از سایر محصولات تبلیغ میگردند که شرکت پروتون درچند شاخه از این نو تبلیغ بهره گرفته است .
فهرست مطالب
مقدمه
(حوزه تبلیغاتی شرکت شامل خدمات تبلیغاتی قبل فروش ، بعد از فروش در حین فروش)
الف- حوزه قبل از فروش
ب- حوزه در حین فروش
ج- حوزه بعد از فروش
سی دی و سایت و بروشور ضوابط و دستور العملهای مربوط به حقوق مشتریان
افتخارات پروتون
اهداف و ایده های مدیران تولید و تبلیغات شرکت زاگرس خودرو
بررسی سوال پروژه از نظر و دیدگاه مدیران
بررسی سوال پروژه از نظر و دیدگاه مشتریان
نتیجه گیری
پیشنهادات
بکار گیری یکی از مدلهای بازاریابی در شرکت
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 20
مطالب مرتبط