مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع تعریف مسئله و حل مسئله به بررسی عمیق مفاهیم و رویکردهای مختلف مرتبط با تعریف و حل مسئله می پردازد. این متن شامل تحلیلهای تئوریکی، تعاریف متنوع و مطالعات پیشین در زمینه مهارتهای حل مسئله است.
مقدمه:
حل مسئله به عنوان یکی از مهارتهای حیاتی در زندگی و علم، نقش اساسی در توسعه فردی و پیشرفت جامعه دارد. این موضوع در طیف گستردهای از علوم، از آموزش و یادگیری گرفته تا مهندسی و مدیریت، مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته است. مقاله “مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع تعریف مسئله و حل مسئله” با هدف بررسی جامع مفاهیم و رویکردهای مختلف در این زمینه تدوین شده است. در این مقاله، تعاریف متنوعی از مسئله و فرآیند حل آن ارائه شده و تلاش میشود تا دیدگاههای مختلف محققان در این زمینه بهطور کامل مورد بررسی قرار گیرد.
در این مقاله به نقش حل مسئله در فرآیندهای شناختی و تاثیر آن بر یادگیری و خلاقیت پرداخته شده است. همچنین، رویکردهای مختلفی که در سال های اخیر در زمینه حل مسئله مطرح شدهاند، با ذکر جزئیات مورد بحث قرار گرفتهاند. از جمله این رویکردها میتوان به روش های آزمایش و خطا، بینش و شناخت، و روش های تحلیلی اشاره کرد.
تعریف مسئله و حل مسئله
حل مسأله یکی از موضوعات کلیدی در فعالیت های آموزش و یادگیری در سال های اخیر بوده است(یاسمین و سنول[2]،2014). حل مسأله مدت زیادی است که توسط محققان مختلف مورد بررسی قرار گرفته است، با این حال، تعریف حل مسأله هنوز فراگیر نشده است. جوناسن (2003) تعریف می کند حل مسئله را به عنوان فرآیند فکری انفرادی که فرد به صورت قانون یاد گرفته و می تواند در حل مشکلات در هر شرایط اعمال کند.
همچنین نوع جدیدی از یادگیری و در نتیجه استفاده از دانش و روش ها در برابر مشکلات و مسائل تلقی می شود. به طور کلی، هر فرد به دانش و مهارت برای حل مشکلات نیاز دارد. هالاکوا و پروکسا [3] (2007) اظهار داشتند که راه حل مشکلات و مسائل در هر موضوع یک رفتار بسیار پیچیده انسان است( به نقل از جوهری و همکاران،2012).
برای مسئله تعاریف مختلفی ارائه شده است. بنا به یکی از تعاریف، مسئله عبارت است از فاصله بین وضعیت موجود با وضعیت مطلوب یا مورد نظر در یک سیستم. براین اساس حل مسئله عبارت است از فرایند یافتن راه یا راهکار رسیدن از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب مورد نظر. تعریف دیگر مسئله بیان می دارد که درباره یک موضوع یا وضعیت، بخشی از نکات یا جنبه ها مشخص و معلوم است و بخشی از نکات یا جنبه ها نامشخص و مجهول است.
بر این اساس حل مسئله عبارت است از فرایند یافتن نکات یا جنبه های مجهول با استفاده از نکات یا جنبه های معلوم. حل مسأله فرایندی ذهنی، تفکری، دانشی و مهارتی است که در واقع پدید آورنده علوم، فناوری، مهندسی و به طور کلی همه ابداعات و اختراعات و دستاوردهای بشری است.
در واقع یکی از مهم ترین اهداف و کارهای علوم و فناوری، شناسایی و حل مسایل مربوط به آن حوزه ی موضوعی می باشد. حل مسئله بر اساس مفهوم مسئله تعریف می شود. موضوع حل مسئله و انواع رویکرد ها و روش شناسی های حل مسئله در علوم مختلف و از جمله در علم میان رشته ای خلاقیت شناسی(خلاقیت نوآوری شناسی)مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد.
حل مسأله که پیچیدهترین بخش هر عملیات فکری تصور میشود، به عنوان یک روند مهم شناختی تعریف میگردد که محتاج تلفیق و مهار یک سری مهارتهای بنیادین و معمولی است.حلّ مسأله وقتی مطرح میشود که یک موجود زنده یا یک سامانه هوش مصنوعی نداند که برای رفتن از یک موقعیت به موقعیت دیگر باید چه مسیری را بپیماید. این نیز خود بخشی از روند یک مسأله بزرگتر است که یافتن مسأله و شکلدهی مسأله بخشی از آن میباشد (ویکی پدیا،1393).
به طور ساده، فرایند حل مسئله شامل شناخت مشکل، استفاده از دانش قبلی برای ایجاد مفاهیم جدید در مورد این مشکل، و استفاده از استراتژی های مؤثر برای حل مشکل است(سغیر،2011). اگر چه بسیاری از محققان حل مسئله را به عنوان یک ابزار عمومی در رشد شناختی و یادگیری ما نشان می دهند.
[1]-Problem solving
[2]-Yasemin S. & Senol D.
[3]-Halakova & Proksa.
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 19
مطالب مرتبط