دانلود گزارش کارآموزی نیروگاه برق گزارش کارورزی نیروگاه برق منتظری گزارش کارآموزی نیروگاه منتظری دانلود گزارش کارآموزی نیروگاه برق گزارش کارآموزی نیروگاه گازی گزارش کارآموزی نیروگاه گزارش کارآموزی نیروگاه رامین گزارش کارآموزی نیروگاه سیکل ترکیبی گزارش کارآموزی نیروگاه سیکل ترکیبی قم گزارش کارآموزی نیروگاه بخار گزارش کارآموزی نیروگاه منتظر قائم گزارش کارآموزی نیروگاه نکا
موضوع : گزارش کارآموزی نیروگاه منتظری
توضیح: این فایل به صورت ورد و آماده ی پرینت می باشد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه ۲
سیکل ترکیبی چیست؟ ۴
الف) واحد گازی : ۵
تاریخچه توربین گاز ۵
علل نصب توربین گاز ۶
توربین گاز ۷
اجزاء توربین گاز ۷
شرح مسیر گاز در توربین گازی ۹
کمپرسور ۱۱
سیستم احتراق ۱۸
توربین ۲۵
بسته بندی فریم اگزوز ۳۱
ژنراتور ۳۲
سیستم های جانبی ۳۶
سیستم روغن کاری ۳۶
مبدل گشتاور ۳۸
سیستم پرژ ۳۹
جعبه دنده ۳۹
واحد بخار سیکل ترکیبی ۴۱
تجهیزات سیکل ترکیبی ۴۱
شرح مسیر کلی آب و بخار در سیکل ترکیبی ۴۴
HRSG 44
توربین بخار ۵۵
سیستم خنک کننده ۵۸
تصفیه خانه آب ۶۳
آلودگی های زیست محیطی نیروگاه ۶۵
پمپ ۶۶
انواع پمپ ها ۶۶
پمپهای جابجایی مثبت ۶۶
پمپهای جابجایی مثبت رفت و برگشتی ۶۷
پمپ های جابجایی مثبت دوار ۶۸
پمپ دنده ای ۶۸
پمپ پره ای ۷۱
پمپ پیچی ۷۲
پمپ های دینامیکی ۷۳
پمپهای دینامیکی چرخشی ۷۳
جت پمپ ۷۷
پمپ تغذیه بویلر ۷۸
معرفی بعضی پمپهای دیگر ۷۹
پمپ برشی ۷۹
پمپ خلاء ۷۹
پمپ چند طبقه فشار قوی ۸۱
پمپ محوری ۸۱
کوپلینگ ۸۳
کوپلینگ خشک ۸۳
کوپلینگ انعطافی ۸۵
کوپلینگ گاردان ۸۶
کوپلینگ دنده ای ۸۶
کوپلینگ دیافراگمی ۸۹
کوپلینگ صفحه فلزی ۸۹
برخی انواع دیگرکوپلینگ انعطافی ۸۹
کوپلینگ الاستیکی ۹۰
کوپلینگ هیدرولیکی ۹۱
الایمنت ۹۲
تعریف ۹۲
دقت در الایمنت ۹۲
روشهای مختلف الایمنت کردن ۹۳
الایمنت به روش ساعت اندازه گیری ۹۴
اندازه گیری میزان انحراف در دو لبه ۹۴
تئوری نحوه کار ۹۵
مقایسه روش عملی و تئوری کار ۹۶
روش عملی ۹۷
اندازه گیری انحراف پیشانی ۹۸
مراحل الایمنت ۹۹
خطا در اندازه گیری ۱۰۱
منابع
سیکل ترکیبی چیست؟
برای درک بیشتر مفهوم سیکل ترکیبی نخست تعریفی از انواع توربین ها و اصول کلی کار آنها ارائه می دهیم.
توربینها اصولا بر اساس عامل ایجاد کننده کار تقسیم بندی می گردند. اگر عامل فوق گاز باشد آن را گازی، اگر بخار آب باشد بخاری، اگر آب باشد آّبی و اگر باد باشد بادی گویند. توجه داشته باشیم که منظور گاز، گاز ناشی از احتراق است، لذا نوع سوخت دخیل در آن که بر حسب مورد می تواند گازوئیل، مازوت یا گاز طبیعی باشد در این تقسیم بندی ها اهمیت ندارد(اگر چه درکشور ما سوخت غالب این توربینها گاز است).
توربینهای گازی در بهترین شرایط بهره برداری حدود ۳۳% تولید انرژی می کنند. به بیان دیگر ۶۷% دیگر آن به عنوان تلفات حرارتی محسوب شده و فاقد کارایی است. ایده سیکل ترکیبی در واقع بازیافت مجدد از ۶۷% یاد شده می باشد. به این ترتیب که در بخش خروجی هر توربین گاز با نصب دریچه های کنترل شونده گاز داغ را به سمت دیگ بخار هدایت می کنند تا آب موجود در آن به بخار مافوق گرم با درجه حرارت حدود ۵۳۰ درجه سانتیگراد تبدیل و به همراه بخار خروجی از بویلر جهت استفاده در توربین بخار به کار کرفته می شود.
به این ترتیب در دیگ بخار چون از مشعل و سوخت جهت گرمایش صرفه جویی می شود، راندمان در کل افزایش داشته و به رقمی معدل ۵۵%میرسد.(نزدیک به ۲۵% از ۶۷% تلفات فوق الذکر بدون نیاز به سوخت اضافی به انرژی الکتریکی تبدیل میشود.)
در ادامه به تشریح واحد گازی سیکل ترکیبی منتظر قائم می پردازیم.
الف- واحد گازی:
تاریخچه توربین گاز :
با اینکه از حدود بیست سال قبل توربین گازی جهت تولید برق مورد استفاده قرار گرفته است، اما در بیست سال اخیر تولید این نوع توربینها بیست برابر افزایش یافته است.
اولین طرح توربین گازی مشابه توربینهای گازی امروزی توسط جان بابر داده شد. که بعد از مطالعات زیاد بالاخره در اوایل قرن بیستم اولین توربین گازی که از یک توربین چند طبقه عکس العملی و یک کمپرسور محوری چند طبقه تشکیل شده بود، تولید گردید.
علل نصب توربین گازی:
توربین گازی گرچه عمر کمی دارد، ولی به خاطر کاربرد وسیعی که دارد اهمیت خود را در عرصه تکنیک نشان داده است. علل نصب توربین گازی عبارتند از:
– هزینه نصب: توربینهای گازی نسبت به دیگر توربینها هزینه نصب به ازای تولید برق کمتری دارد، زیرا وزن آن نسبت به تورینهای دیگر کمتر است و به فوندانسیون چندان قوی نیاز ندارد و اکثراً به صورت بسته بندی است.
– راه اندازی و توقف توربینهای گازی ساده است واین اعمال در حدود ده دقیقه انجام می شود.
– آلودگی کمتری نسبت به توربین های دیگر دارد. به همین جهت در همه جا می توان آن را نصب کرد.
– توربین های گازی را می توان از راه دور کنترل کرد، در نتیجه زیاد به کنترل محلی احتیاج ندارد.
– با سوخت های مختلف کار می کند.
– اجزای کمکی کمتری دارد که بیشتر آنها هم نیاز به سرویس زیادی ندارد.
– در مواقعی از شب که نیاز شبکه بیش از حد مورد نیاز نمی باشد، ژنراتورهای این توربین ها به عنوان مصرف کننده وارد عمل شده، از گرم شدن خطوط انتقال و بالا رفتن ولتاژ شبکه جلوگیری می کند.
– در برخی از نیروگاه ها به عنوان پشتیبان توربین های بخار مورد استفاده قرار می گیرد.
از معایب توربین گاز می توان به هزینه بالای آن ونیز عمر کوتاه آن اشاره کرد.
هر یک از واحدهای گازی از فیلترهای مکنده هوا، کمپرسور، محفظه احتراق، توربین، ژنراتور و اگزوز واحد گازی تشکیل شده است.
همانطور که می دانیم سیکل مورد استفاده در واحد گازی،سیکل برایتون است. البته
توجه کنید که سیکل گازی یک سیکل باز می باشد، به این معنی که هوای ورودی به
کمپرسور در هر مرحله هوایی جدید که از بیرون مکش می گردد، است.
توربین گاز:
در این بخش تعریفی کاربردی از نحوه کاربرد توربین گاز از ابتدا که هوا وارد کمپرسور می شود و جریان گازهای احتراق که در مسیر گاز داغ جریان می یابد، از ابتدا تا اگزوز بررسی می گردد.
بعضی از توربینهای گاز جهت گرم کردن بیشتر گاز ،گاز خروجی از کمپرسور را از میان یک هیتر عبور داده و بعد وارد اتاقهای احتراق می کند.
اجزاء توربین گاز:
از ۴ بخش تشکیل شده است: ۱- کوپه اکسسوری ۲- کوپه توربین ۳- کوپه لود ۴- کوپه ژنراتور
اجزاء تشکیل دهنده کوپه اکسسوری:
۱- پمپ کمکی روغن auxiliary pump (Ac)
۲- پمپ اضطراری روغن Emergency pump (Dc)
۳- کمپرسور کمک هوای اتمایزینگ ۴- پمپ کمکی روغن هیدرولیک ۵- پمپ اصلی روغن هیدرولیک ۶- پمپ اصلی روغن روانکاری ۷- گیربکس ۸- کوپلینگ ارتجاعی ۹-الکتروموتور کرنکینگ ۱۰ – torque converter
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 106
مطالب مرتبط