مقاله تصفیه و تولید پارافین

Article refined paraffin production

دانلود مقاله تصفیه و تولید پارافین

مکانیسم تصفیه و تولید پارافین ۲۰۲:

سیاست و مکانیسم تولید پارافین در کارخانه تصفیه و تولید پارافین به طور مختصر به شرح زیر است:

قطر لوله‌ها Inch2 می‌باشد و فاصله بین لوله‌ها cm20 می‌باشد و طول لوله بستگی به بزرگی استخر ماده اولیه دارد.

در بالای استخر ماده اولیه یک شیر ورودی و یک شیر خروجی وجود دارد که جهت انتقال حرارت هر دو شیر باز می‌باشد. با باز کردن شیر ورودی، آب داغ یا بخار آب وارد لوله‌های کف استخر می‌شوند آب داغ یا بخار آب از شیر شماره ۱ کلکتور (توزیع   کننده( تامین می‌شود به طوری که اگر شیر آب داغ باز شود و شیر بخار آب بسته باشد آب داغ از طریق ورودی به داخل لوله‌ها انتقال می‌یابد، و بالعکس اگر شیر آب داغ بسته باشد و شیر بخار آب باز باشد بخار آب از طریق ورودی به داخل لوله‌ها انتقال می‌یابد. دلیل استفاده از آب داغ یا بخار آب این است که اسلک‌وکس مذابی را که به طور مذاب به وسیله نفتکش به استخر ماده اولیه انتقال دادیم به همان صورت مذاب نگه داریم (آب داغ یا بخار آب از درون لوله‌های داخل استخر عبور می‌کند و با این عمل باعث مذاب بودن ماده اولیه می‌شود.)

فشار بخار آب atm5/1 می‌باشد و بخار آب دمایی حدود دارد که این درجه حرارت، گرمای خود را صرف مذاب نگه‌داشتن و مذاب کردن مواد اولیه (اسلک‌وکس) می‌کند و اما فشار آب داغ atm3 است و دبی حجمی آب داغ۳۰۰ می‌باشد و آب داغ حدوداً می‌باشد. (اسلک در هر دو دمای و به صورت مذاب می‌باشد که اسلک با این دما به سالن سردخانه که مفصلاً درباره آن بحث می‌شود، منتقل می‌شود و به همین منوال دمایش به کاهش می‌یابد.) لوله‌های که در کف استخر کار گذاشته می شود را کوئل می‌نامند. (کوئل به معنی تغذیه کننده چند خط لوله می‌باشد) از درون این لوله‌ها (کوئل) یا آب داغ یا بخار آب عبور می‌کند و این کوئل درون استخر مسئول مذاب کردن و مذاب نگه‌داشتن اسلک‌وکس می‌باشد. لوله‌های درون استخر دارای چند زانو هستند (زانوهای) که این زانوها هر کدام، معادل یک متر لوله می‌باشد و باعث افت فشار می‌شود در نتیجه انتقال حرارت مشکل‌تر می‌باشد در نتیجه اگر از آب داغ در کوئل استفاده شود بهتر است چون در این صورت می‌باشد و بخار آب می‌باشد در نتیجه آب داغ برای ما بهتر است چون زمان کمتری تا رسیدن به دمای است اما بخار آب بیشتر مواقعی استفاده می‌شود که نتوانیم از آب داغ استفاده کنیم مثلاً زمانی که اسلک درون استخر جامد شود از بخار آب که دمای بیشتر نسبت به آب داغ دارد استفاده می‌شود.

یک نکته مهم دیگر اینکه آب داغ نگهدارنده اسلک‌وکس، در استخر به صورت مذاب می‌باشد یعنی وقتی نفتکش‌ها اسلک را درون استخر خالی می‌کنند به علت درجه حرارت بالا اسلک به صورت مذاب وجود دارد و آب داغ که در کوئل جریان پیدا می‌کند جهت نگه‌داری اسلک به صورت مذاب می‌باشد) پس از مدتی (چند روز) که از اسلک مذاب به سردخانه انتقال صورت گرفت اسلک درون استخر پایین می کشد و اسلک بالایی یا اسلکی که در تماس با هوا می‌باشد به صورت جامد درمی‌آید که اینجا ضرورت استفاده از بخار آب به درون کوئل برای مذاب کردن پیش می‌آید. (آب داغ جهت مذاب کردن نیست و فقط جهت نگه‌داری مواد به صورت مذاب می‌باشد و اما شیر خروجی که فقط شامل آب داغ می‌باشد و فقط آب داغ از شیر خروجی بیرون می‌آید اگر از قسمت ورودی آب داغ وارد شود آب داغ به تدریج وارد لوله‌ها شده و به جلو پیش می‌رود و به همین منوال که درون لوله‌ها حرکت می‌کند از گرمای خود به اسلک منتقل می‌کند و همین امر باعث پایین آمدن دمای آب داغ می‌شود تا زمانی که آب با دمایی پایین‌تر از دمای اولیه خود از شیر خروجی خارج می‌شود و در نهایت به منبع خروجی (مخزن) ریخته می‌شود.

اما اگر از قسمت ورودی بخار آب وارد شود ابتدا چون فشار اولیه دیگ بخار، که منبع اصلی و اولیه تولید بخار می‌باشد atm5/1 می‌باشد و ناگهان بخار آب با فشار به درون لوله‌های استخر (کوئل) وارد می‌شود دچار یک افت فشار می‌شود، مثلاً به حدودatm  ۵/۰ می‌رسد که این افت فشار توسط مشعل دیگ بخار جبران می‌گردد. دیگ بخار دارای مشعل می‌باشد و ارتباط آن با کلکتور به صورت زیر می‌باشد:

در وسط دیگ بخار یک مشعل وجود دارد و در اطراف آن لوله‌هایی دو جداره وجود دارند که این لوله‌ها دو جداره‌اند. درون جداره داخلی آتش و بین دو جداره آب و اطراف لوله‌ها ورقی از جنس فولاد می‌باشد در جداره خارجی لوله‌ها سوراخی وجود دارد که آب از پمپ به درون بین دو جداره می‌آید و آتش که درون جداره داخلی می‌باشد باعث گرم کردن و بخار آب می‌شود و بخار از طریق شیر فلکه روی دیگ که خروجی دیگر می‌باشد به کلکتور ۳ انشعابی ما منتقل می‌شود از طریق یک مخزن که در اطراف دیگ بخار می‌باشد و در آن آب داغ موجود است به کلکتور آب داغ منتقل می‌شود. بخار آب پس از اینکه به درون مخزن ۳ شعبه‌ای بالای دیگ بخار منتقل شد از طریق یکی از شیرها یا یکی از انشعابات به درون مخزن خروجی منتقل می‌‌شود.

مخزن خروجی یا منبع در ابتدا حاوی آب سرد می‌باشد و این بخارهای آب که از طریق کوئل به مخزن می‌رسند باعث گرم شدن آب درون منبع می‌شود آب درون مخزن یا منبع از طریق پمپ به دیگ بخار می‌رسد و ادمه فرآیند در بالا گفته شد. بخارهایی که از طریق کوئل به مخزن منتقل می‌شوند چون کوئل در تماس با آب سرد می‌باشد بخارها به صورت مایع هم درمی‌آیند از درون کوئل آب هم به صورت مایع هم به صورت بخار بیرون می‌آید. انرژی گرمایی ما از دیگ بخار تامین می‌شود که این دیگ بخار تولید بخار آب کرده و از آن استفاده می‌کنیم و یا همین بخار به وسیله کوئل در منبع خروجی با میعان خود و همچنین نیز با شکل اصلی خود (به شکل بخار) تولید آب گرم می‌کند و آب و بخار آب ما اصلاً هدر نمی‌رود سیستم ما یک سیستم بسته می‌باشد.

در قسمت‌های انتهایی استخر اسلک ما به صورت جامد درآمده است دلیل آن هم مشخص است چون در قسمت انتهایی لوله‌ها قرار داریم و از ابتدا چه آب داغ چه بخار آب واردلوله‌ها شوند چون به تدریج آب یا بخار که به جلو پیش می‌روند و از همان ابتدا گرمای خود را به اسلک‌وکس می‌دهند و به تدریج که به جلو پیش می‌روند به طور دائم گرمای خود را از دست می‌دهند و در نهایت در انتهای مسیر بخار تبدیل به آب می‌شود و آب گرم، گرمای خود را از دست می‌دهد و در نتیجه در انتهای مسیر بیشتر اسلک ما در اطراف لوله مذاب نیستند. موقعی که از بخار آب برای گرم کردن و مذاب کردن اسلک استفاده می‌شود فشار بخار، از دیگ بخار تامین می‌شود و باعث می‌شود آبی که از میعان بخار درون لوله‌ها (کوئل درون استخر) بوجود آمده به وسیله بخاری که توسط فشار بخار دیگ بخار جبران شود  و به جلو رانده شود و در نهایت به صورت مایع گرم به مخزن خروجی (منبع) ریخته شود.

سیستم  لوله‌کشی روغن باید حتماً دو جداره باشد (بعداً به طور مفصل توضیح داده می‌شود) برای اینکه اسلک به طور مذاب منتقل شود مثالا به محل سردخانه و این کار توسط پمپاژ صورت می‌گیرد. همان طور که گفته شد استخر، دارای ورودی و خروجی است و ورودی، یا آب داغ یا بخار آب داغ می‌باشد و خروجی فقط آب گرم می‌باشد که در قسمت منبع خروجی (مخزن) تخلیه می‌شود. ضمناً باید بدانیم که قطر کلکتور آب بیشتر از قطر کلکتور بخار می‌باشد به دلیل اینکه فشار بخار خیلی بیشتر از فشار آب می‌باشد (کلکتور پنج خط لوله دارد) همه ورودی‌ها چه آب داغ چه بخار آب از کلکتور تامین می‌شوند.

لوله‌های کوئل درون استخر یک جداره می‌باشد و جنس لوله‌ها همگی سیاه می‌باشد برای عبور روغن لوله‌هایی از سپندا (از دسته لوله‌های سیاه) و جنس لوله‌ها برای عبور آب و بخار مانسما می‌باشد. ضخامت لوله‌های سپندا با مانسما فرق دارد و ضخامت مانسما بیشتر و کلفتر است چون آب و بخار آب سبب پوسیدگی بیشتر و در نتیجه خوردگی بیشتر می‌شوند و سپندا چون روغن چرب است و پوسیدگی کمتری دارد نازک‌تر از مانسما است.

یک دماسنج الکترونیکی داریم که ترموستات دیجیتالی دارد و درجه حرارت منبع خروجی را نشان می‌دهد و توسط این دماسنج می‌توانیم کار دیگ بخار و همچنین دمای منبع خروجی (منبع) را کنترل کنیم. دو انشعاب از مخزن خروجی (که هم منبع ورودی و هم منبع خروجی می‌باشد) وجود دارد که این دو انشعاب به دو پمپ منتقل می‌شود که یکی آب را به درون کلکتور و پمپ دیگری آب را به درون دیگ بخار منتقل می‌کند. Max فشاری که دیگ بخار می‌تواند داشته باشد atm4 است یعنی تا atm4 را می‌تواند تحمل کند و اگر این فشار از حد خود بالاتر رود سوپاپ‌هایی که در کنار فشارسنج کار گذاشته شده به بالا می‌پرد.

دستگاه سختی‌گیر

دستگاهی در کارخانه وجود دارد که دستگاه تصفیه و یا در اصطلاح تخصصی‌تر دستگاه سختی‌گیر نامیده می‌شود که توسط فیلترها و ماسه‌ها و رزین‌ها خود سختی آب که شامل Ca+2 و Mg+2 می‌باشد را می‌گیرند. دستگاه سختی‌گیر دارای یک مخزن استوانه‌ای است که درون آن ماسه در یک طبقه و در طبقه دیگر رزین وجود دارد که هر دو روی هم عمل فیلتراسیون را انجام می‌دهند در قسمت رزین، آبی که وارد می‌شود سختی خود را از دست می‌دهد یعنی رزین‌های  Ca+2 و Mg+2 سختی آب را می‌گیرند که پس از مدتی این رزین‌ها چون اشباع از Ca+2 و Mg+2 می‌شوند دیگر عمل فیلتراسیون را انجام نمی‌دهند پس باید هر روز آب فیلتر شده از دستگاه سختی‌گیر را کنترل کرد.

شکل ظاهری رزین‌ها و ساختمان آن‌ها به مانند دانه‌های خاویار می‌باشد و زمانی که سختی یا Ca+2 و Mg+2آب را می گیرند و اشباع می‌شوند به هم می‌چسبند و جذب هم می‌شوند و با یک فشار آب که به آن داده می‌شوند از هم جدا و پخش می‌شوند سپس آن‌ها را به وسیله آب نمک و سپس آب معمولی تمیز می‌کنیم همچنین می‌توان با کاغذ تورنسل (PH) در محدوده ۷ تا ۱۳ برای کنترل کردن مقدار سختی آب نیز استفاده کرد. در کارخانه کیتی وجود دارد که برای اندازه‌گیری مقدار سختی کل آبهای خام توصیه می‌شود سختی کل شامل یون‌های Ca+2 و Mg+2 می‌باشد برای انتخاب کیت سختی کل (مجمع کلسیم و منیزیم) و یا کلسیم به جدول صفحه بعد مراجعه می‌کنیم.

کیت مورد آزمون

روش آزمون

حد تشخیص

دامنه اندازه‌گیری

مورد مصرف

سختی کل

حجم سختی

۸/۱۷

۱۲۰۰-۰

آب خام

سختی کل

حجم سختی

۲

۱۵۰-۰

آب تصفیه شده (سختی گیر)

سختی کل

حجم سختی

۸/۱۷

۱۰۰۰-۰

آبهای قلیایی همانند دیگ بخار

کلسیم

حجم سختی

۸/۱۷

۱۲۰۰-۰

آب خام (سختی‌گیر)

کلسیم

حجم سختی

۲

۱۵۰-۰

آب تصفیه شده (سختی‌گیر)

مشخصات کیت مورد استفاده در کارخانه

روش آزمون حجم سنجی با محلول ا.د.ت.آ

 تعداد آزمون حدود ۲۸۰ آزمایش برای محتوی ۱۰۰

دامنه اندازه‌گیری ۱۲۰۰-۰

حد تشخیص ۸/۱۷

ابعاد بسته ۵۲ ۱۲۰ ۲۰۰ میلی‌متر

وزن کل حدود ۴۰۰ گرم

فهرست

مقدمه. ۱

پارافین‌ها از لحاظ کاربرد به سه دسته تقسیم می‌شوند: ۴

۱- کاملاً تصفیه شده: ۴

۲- تصفیه شده: ۴

۳- نیمه تصفیه شده: ۴

فصل اول. ۵

نحوه تولید پارافین در پالایشگاه. ۵

مراحل تولید اسلک‌وکس در پالایشگاه: ۶

دو نوع Lubcard داریم: ۶

روغن‌گیری [De oiling] 8

فصل دوم. ۱۳

نحوه تولید پارافین در کارخانه تصفیه و تولید پارافین ۲۰۲٫ ۱۳

مکانیسم تصفیه و تولید پارافین ۲۰۲: ۱۴

محل نگهداری و مذاب نگهداشتن مواد اولیه: ۱۵

دستگاه سختی‌گیر. ۲۰

مشخصات کیت مورد استفاده در کارخانه. ۲۲

روش کار با کیت: ۲۳

محاسبه. ۲۳

تبدیل واحد. ۲۳

محل سرد کردن مواد اولیه ]سردخانه[ ۲۴

له کردن مواد به صورت رشته‌ای ]له‌کن[ ۲۷

واحد گرم‌خانه. ۲۸

ارتباط واحد له‌کن و واحد گرم‌خانه. ۳۲

اتاقک منبع روغن هیدرولیک و تابلو برق. ۳۴

ضایعات فوتزاویل [مواد زائد روغنی یا ناخالصی‌های اسلک‌وکس] ۳۶

مخزن پودری پارافین و میکسر. ۳۶

توضیحات مختصری درباره شکل صفحه قبل: ۳۸

دستگاه فیلترپرس… ۴۰

توضیحاتی مختصر: ۴۳

– کوئل‌ها: ۴۳

– انشعابات کلکتور: ۴۴

توضیحات مختصری درباره اجزای دستگاه فیلترپرس: ۴۴

مخزن هوایی پارافین و سالن سردخانه. ۴۵

– سه راهه ها: ۴۵

– فرق پودر پارافین با پارافین قالب بندی: ۴۶

– موارد استفاده و مصارف ضایعات فوتزاویل: ۴۶

– تفاوت پارافین تولیدی در کارخانه ۲۰۲ و پالایشگاه با پارافین خوراکی: ۴۶

– موارد استفاده پارافین در ایران و کشورهای صنعتی دیگر: ۴۶


فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 50

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط