دانلود گزارش کارآموزی فن و هنر سفالگری مقاله کارورزی گزارش کارآموزی سفالگری تارخچه سفالگری تحقیق فن و هنر سفالگری فن و هنر معماری سفالگری چیست سفالگری آموزش سفالگری مقاله درباره سفالگری مقاله در مورد سفالگری مقاله هنر سفالگری مقاله در مورد هنر سفالگری تحقیق در مورد هنر سفالگری
موضوع : گزارش کارآموزی فن و هنر سفالگری
فهرست مطالب
فن و هنر سفالگری ۱
سفال قرون ۳ و ۴ هجری ۱
سفالینه با لعاب گلی و نقوش رنگارنگ روی زمینه سفید ؟ ۴
سفالینه لعاب گلی با لعابهای درخشان معروف به زرین فام اولیه : ۵
تاریخچه سفالگری ۷
تاریخچه سفالگری در نیشابور ۹
حفاری در کوره های سفالپزی اول و دوم ۱۱
آثار مکشوفه از کوره های اول و دوم ۱۳
حفاری کوره های سفالپزی سوم و چهارم ۱۴
آثار مکشوفه ازکوره های سوم و چهارم ۱۵
دسته بندی سفالهای نیشابور ۱۷
نقشهای گیاهی و ملهم از طبیعت : ۱۹
نقش سطوح در آرایش ظرفها ۲۰
خط ونوشته در ظروف ۲۴
رنگ آمیزی و فرم تشکیل دهنده اغلب ظروف ۲۶
ترکیب بندی ( کمپوز یسیون ) ظروف نیشابور (۱) ۲۸
فرم دادن به گل سفالگری ۳۳
الف چرخ سفالگری ۳۳
ب – شکل دادن بوسیله قالب گچی ۳۵
ج – فرم دادن توسط ریخته گری ۳۶
پختن : ۳۷
ابزار و و سایل کار سفالگری در نیشابور ۴۳
فن و هنر سفالگری
سفال قرون ۳ و ۴ هجری
قرن ۳ هجری شروع و تلاشهای فرهنگی و اقتصادی در حیات جامعه است پس از دو قرن ساده زیستی و حذف تجمل گرایی و همگانی شدن امکانات جامعه ،زمینه های رشد وتوسعه اندیشه های انسانی فراهم شده است به طوری که شکوفایی این فعالیت ها را در قرن ۴ هجری می توان دید .
دانشمندان معلمان بویژه ایرانیان در این قرن حاصل تفکرات فلسفی یونیان را در قالب تجربیات علمی و عملی در زمینه شناخت علوم و فنون به جهان عرضه کردند وبا ترجمه کتابهای یونانی و سانسکریت و تدوین کتب عربی وفارسی زمینه پیشرفت و تسریع اندیشه های آن دوره را به سوی شکوفایی فراهم نموده ، -۰ آثار سفالی بیش از هر اثر باقیمانده ای منعکس کننده این تحولات است زیرا سیر تطور و تکامل اندیشه ها از روی نوع تزئینات نوشته های کوفی روی سفالها و تجربیات انجام شده د رزمینه عقیه لعاب های مختلف و کشف لعابهای جدید ورنگهای مختلف می توان دید در پایان قرن ۴ موفقیتهای ارزنده ای در زمینه شناخت اکسید فلزات و فرمول ترکیبات آنها برای رنگ لعاب مورد نظر حاصل شده بود سفالگران باتکیه براین دانش و تجربه و ممارست در پخت سفال و کنترل حرارت و تغییر در شکل کوره ها توانستند تحولی عظیم و چشمگیر در خلق ظروف سفالی با تزئینات بسیار چشم نواز وارزشمند به وجود آورند . ۰-۰ در طبقه بندی سفالهای دروه اسلامی سفالی قرن ۳و ۴ را بنام سفالهای سامانی شناسایی کرده وویژگیهای فن و زیرین موسوم به لعاب گلی را به این دوره نسبت داده اند . این گروه ازسفالها بیشتر در شمال شرق ایران در مراکزی مانند نیشابور ، سمرقند و جرجان معمول بوده است فنون تزئین متداول در این دوره چنین است .
الف – لعاب گلی : در این نوع تزئین ظروف ساخته شده از گل را که معمولا دارای خمیر نخودی یا قرمز بوده است پس از خشک شدن در دو غابی از گل نخود رنگ فرو می بردند . طوری که داخل و خارج آن بطور یکنواخت با این دوغاب پوشانده می شد و پس از خشک شدن ظروف را به نقوش مورد نظر می آراستند این نقوش معمولا ساده بود و شامل یک جمله یا کلمه کوفی میشد که در کف داخلی یا برحاشیه لبه داخلی ظروف نوشته می شده سپس ظروف را با لعاب شیشه ای پوشاندند و به کوره می بردند . معمولا برای ظروف ساده یک رنگ از ترکیب لعاب گلی که سیلیس هم به آن اضافه میشده استفاده می کردند که این کار در یک مرحله انجام می شده در نهایت ظروف به رنگ شیری براق در می آمد . ظروف مزین به لعاب گلی معمولا درچهار گروه مطالعه می شود .
سفالینه با پوشش گلی و نقوش سیاه روی زمینه سفید : ( یکانی و کریمی ، ۱۳۶۴ ، ص ۱۶) این دسته از ظروف که مهمترین مرکز ساخت آنرا می توان نیشابور دانست ، با پوشش گلی پوشانده شده و سپس با نقوش سیاه رنگ یا قهوه ای تیره و لعاب شفاف مبدلی تزئین شده است ( شکل ۳-۹) زمینه این ظروف کاملا شیری رنگ یا سفید است که در گوشه ای از لبه داخلی یا کف آن با کلمه یا جمله ای کوتاه تزئین شده است در اوایل قرن ۴ تزئینات دیگری شامل نقطه چین های مرتب نقش پرندگان گلهای مسبک به نوشته کوفی تزئین اضافه می شود از ویژگیهای کلی تزئینات این نوع ظروف عدم تراکم نقش وایجاد فضای خالی در زمینه است ( تصویر ۳-۹ تا ۳-۶ ) –۰- در ظروف بزرگتر که لازم بود نوشته کوفی طولانی باشد جملاتی نظیر دعای خیر ، روایات ، ضرب المثل ،احادیث منسوب به حضرت محمد ص ) ، حضرت علی (ع) و کلام بزرگان اهل ادب برای تزئین بکار می رفته است ( تصویر ۷-۹ و ۸-۹) در داخل بعضی کاسه ها یا لنگهای بزرگ نقش آفتابه دیده می شود که بطرز بسیار زیبایی با نقش و نگار که تقلیدی از قلمزینهای آثار فلزی است همراه شده است . در کاوشهای علمی مشترک موزه مترو پوییتن ومرکز باستان شناسی ایران که گزارش آن در سال ۱۳۴۷ منتشر شده است در شهر قدیم نیشابور نمونه های منحصر به فرد با نوشته های کوفی بدست آمده که بنام ظروف کتیبه ای معروف است ظروف کتیبه دار مکشوفه از نیشابور را پژوهشگر ارجمند ، عبدالله قوچانی در سال ۱۳۶۴ در کتابی بنام کتیبه های سفال نیشابور معرفی کرده است که درشناخت اوضاع سیاسی – اقتصادی – مذهبی – واجتماعی این دوره اهمیت قابل توجهی دارد .
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 47
مطالب مرتبط