پاورپوینت انواع خرابی آسفالت و مرمت آنها یک پروژه جامع در زمینه راهسازی است که توسط احمد گرگانلی دوجی تهیه شده است. این ارائه به بررسی انواع مختلف خرابیهای آسفالت، از جمله خرابیهای راههای فاقد روکش، بتن آرمه و بتن آسفالتی میپردازد و راهکارهای مرمت و نگهداری آنها را معرفی میکند. همچنین به اهمیت سیستمهای زهکشی، مدیریت آبهای سطحی و استفاده از تجهیزات ایمنی در هنگام تعمیر و نگهداری معابر اشاره دارد.
مقدمه
همانطور که هر نقطه از بدن انسان از طریق شبکههای مویرگی، رگی و شریانی به قلب متصل است و این ارتباط برای ادامه حیات ضروری است، یک کشور نیز به عنوان یک ارگان زنده برای تداوم حیات و توسعه روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیازمند شبکه گستردهای از راههای فرعی، اصلی و شاهراههاست تا تمامی نقاط کشور را به هم متصل کند. نگاهی کوتاه به کشورهای صنعتی و کشاورزی جهان نشان میدهد که با وجود داشتن شبکههای ارتباطی پیچیده و استاندارد، همچنان بخش بزرگی از بودجه عمرانی سالانه خود را صرف احداث، تکمیل، توسعه و نگهداری راهها میکنند. برای دستیابی به این هدف، داشتن اطلاعات کافی در زمینه طراحی هندسی راه و راهسازی که بر اساس سه عامل اصلی ایمنی، راحتی و اقتصاد استوار باشد، ضروری است.
انواع خرابی راهها و اصول مرمت آنها
یکی از مشکلات رایج سرنشینان وسایل نقلیه، عبور از بسترهای ناهموار معابر است. با پیشرفت تکنولوژی و توسعه صنایع خودروسازی، پارامتر آسایش و راحتی مسافر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. این راحتی زمانی ممکن است که وسایل نقلیه بر یک بستر مناسب و هموار حرکت کنند. در کشور ما به دلیل ارزان بودن فرآوردههای نفتی مانند قیر، غالباً از آسفالت برای اجرای لایههای نهایی روسازی راهها استفاده میشود.
روسازی بتن آسفالتی علاوه بر ایجاد سطح صاف، دارای زبری لازم برای ترمزگیری وسایل نقلیه نیز میباشد. خرابی روسازی راهها تأثیر زیادی در کاهش سرعت ترافیک و افزایش هزینههای مربوط به استهلاک وسایل نقلیه و مشکلات زیست محیطی دارد.
شناخت دقیق نوع خرابی و تدابیر لازم برای تعمیر و نگهداری راه
تقسیم بندی راهها از نظر رویه به شرح زیر است:
- راه های فاقد روکش
- راه های با رویه بتن آرمه
- راه های با رویه بتن آسفالتی
خرابی راه های فاقد روکش
به دلیل نفوذ آب به این نوع راهها، خرابی زودتر اتفاق میافتد و نیازمند بازرسی و تعمیر و نگهداری بیشتری هستند. مهمترین خرابیهای راههای فاقد روکش عبارتند از:
پروفیل عرضی نامناسب:
با شدت خرابی سطح راه، گودی و تجمع آب و ناهمواری ایجاد میشود. پروفیل عرضی نامناسب به صورت طول خرابی در واحد نمونه و در راستای خط وسط راه اندازهگیری میشود. درجه شدت خرابی برای ارزیابی رویه نیز برداشت میشود.
زهکش های کناری نامناسب:
این نوع خرابی موجب جمع شدن آب در جویها و کانالها و نفوذ آب به جسم راه میشود. خرابی زهکشها در اثر جمع شدن مواد زائد، رشد علفهای هرز، فرسایش جویها و جاری شدن سیل اتفاق میافتد. زهکشهای نامناسب به صورت طول خرابی در واحد نمونه اندازهگیری میشوند.
موج افتادگی:
این نوع خرابی به صورت یک سری پستی و بلندیهای نزدیک به هم یا فواصل تقریباً یکنواخت و در جهت عمود به محور طولی جاده رخ میدهد. این نوع خرابی معمولاً به دلیل ترافیک سنگین و عدم تراکم روسازی جاده ایجاد میشود. بسته به شدت خرابی، ناهمواریهایی به عمق 2.5 تا 7.5 سانتیمتر ایجاد میشود. موجافتادگی به صورت تخمینی از مساحت خرابی و یا ذکر شدت خرابی در واحد طول نمونه اندازهگیری میشود.
گرد و غبار:
عبور و مرور وسایل نقلیه و فرسایش راه فاقد روکش منجر به سست شدن مصالح سنگی و جدا شدن آنها از خاک چسبنده و ایجاد گرد و غبار میشود. عدم کنترل این نوع خرابی علاوه بر مسائل ایمنی، فرسایش بیشتر و سریعتر راهها را نیز به دنبال دارد. بسته به شدت خرابی، غلظت گرد و غبار تغییر خواهد کرد. این نوع خرابی به صورت تخمینی از مقدار گرد و غبار حاصل بر اثر عبور وسیله نقلیه با سرعت 40 کیلومتر بر ساعت اندازهگیری میشود.
چاله:
فرو رفتگیهای کاسهای شکل در سطح جاده با قطر کمتر از یک متر بوده و در اثر سائیده شدن مصالح سنگی در پی تردد وسایل نقلیه سنگین ایجاد میشود. تجمع آب در چاله و نفوذ آن به جسم راه منجر به رشد چاله شده و خرابیهای بعدی را به دنبال دارد. این نوع خرابی با شمارش تعداد چالهها با درجات مختلف در واحد نمونه اندازهگیری میشود.
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 70
مطالب مرتبط