این فایل شامل نمونه پانچ لیست های پایپینگ است که برای خطوط لوله های رو زمینی و زیر زمینی طراحی شدهاند. پانچ ها به دو تیپ A و B تقسیم میشوند، که پانچ های A قبل از تست هیدرواستاتیک و پانچ های B پس از تست بر طرف می شوند.
مقدمه
پانچ لیست ها یکی از اساسیترین مدارک در فرآیند تست و راهاندازی سیستمهای پایپینگ هستند. این لیست ها نقش مهمی در شناسایی و رفع نواقص قبل و بعد از تست هیدرواستاتیک ایفا میکنند. در پروژههای پایپینگ، استفاده از پانچ لیست به منظور اطمینان از صحت نصب و عملکرد صحیح لوله ها و تجهیزات مرتبط ضروری است. پانچهای دسته A مواردی هستند که باید قبل از هر گونه تست هیدرواستاتیک برطرف شوند تا از سلامت و کارکرد صحیح سیستم اطمینان حاصل شود.
از سوی دیگر، پانچ های دسته B مواردی هستند که برطرف کردن آنها میتواند پس از تست انجام شود. این پانچها شامل مواردی مانند تنظیمات نهایی یا اصلاحات جزئی می باشند که تأثیر مستقیم بر ایمنی و کارایی سیستم ندارند. به این ترتیب، پانچ لیست ها به عنوان یک ابزار کنترلی، کمک میکنند تا مشکلات احتمالی شناسایی و در مراحل مناسب برطرف شوند.
اهمیت پانچ لیست در موفقیت عملیات پایپینگ غیر قابل انکار است. این لیستها نه تنها کمک می کنند تا پروژهها با کیفیت بهتر و در زمان مناسب به پایان برسند، بلکه موجب کاهش هزینههای ناشی از اشتباهات و نقص های احتمالی در سیستم میشوند. استفاده از پانچ لیست های استاندارد در هر مرحله از نصب و راهاندازی، تضمین کننده عملکرد بهینه و ایمن سیستمهای پایپینگ خواهد بود.
این فایل شامل 3 صفحه از پانچ های رایج در پایپینگ رو و زیر زمینی AG/UG
پانچ ها در دو تیپ A و B طبقه بندی شده اند
پانچ های A آن دسته از پانچ ها هستند که بایستی قبل از انجام تست هیدرواستایک بر طرف شوند
پانچ های B را می توان پس از تست بر طرف نمود.
یادآور می شود پانچ لیست یکی از مدارک تست پکیج می باشد.
پانچ لیست خطوط لوله رو زمینی و زیر زمینی
ردیف | نوع بالغ | واحد مربوطه | شرح بالغ خطوط رو زمینی (Above Ground)
1 | A | پایپینگ | خط لوله یا DRAIN یا VENT در با توجه به نظر مهندسی
2 | QC | پایپینگ | خط سایز نرمل N#4 کامل نشده است (یک یا چند پایپ اضافه گردد)
3 | A | پایپینگ | زانو یا خم شده است (BEND شده است)
4 | B | پایپینگ | شیر مربوطه N#4 کامل نشده است
5 | A | پایپینگ | شیر مربوطه روی ساپورت ننشسته است (FIX گردد)
6 | B | پایپینگ | فاصله خطوط نسبت به هم مرکز CENTER TO CENTER رعایت نشده است
7 | A | پایپینگ | تراز خطوط نسبت به LEVEL یا هوریزنتال رعایت نشده است (OUT OF ALIGNMENT)
8 | B | پایپینگ | شیب خط لوله N#4 فول و یا LEVEL نمیباشد (اصلاح گردد)
9 | A | پایپینگ | زاویه فلنجها نسبت به تجهیز صحیح نمیباشد (شعوری)
10 | A | پایپینگ | زاویه فلنجها نسبت به همدیگر متصل میشوند MISS MATCH میباشد
11 | A | پایپینگ | قطر فلنج قبل از نصب تست و تایید نشدهاند
12 | B | پایپینگ | لاینها وارد سایر سیستمها شدهاند
13 | A | پایپینگ | اریفیس قابل نصب نمیباشد
14 | QC | پایپینگ | خال جوش SPATTER) (ARC STRIKE یا اینترجوی پایپینگ لوله سایز نرمل زده نمیشود
15 | A | پایپینگ | ریتینگ فلنجها مطابق SCH یا مطابق B.O.M باشد
16 | B | پایپینگ | جهت HAND VAIL رعایت شده و موقعیت سایت OPERATION باشد
17 | A | پایپینگ | جهت فیتینگ NUT – BOLT – GASKET مطابق استاندارد ذکر شده باشد (در حداقل B.O.M)
18 | A | پایپینگ | سایز بولت باکس و ارتفاع آن صحیح خورده دارد
19 | A | پایپینگ | جهت قرار دادن SHIM PLATE یا STEEL SHIM PLATE یا TEFLON SHEET استفاده شود
20 | QC | پایپینگ | جهت آبدیت پایپینگ رعایت نشده است
21 | A | پایپینگ | جهت حفاظت داخلی پایپینگ مطابق استاندارد NACE-LTCS) (الکترود مناسب مصرف شود
22 | A | پایپینگ | جهت ایزولیت پایپینگ از ECC FLATE REDUCER استفاده گردد
23 | B | پایپینگ | محل جوش بین لاین در حداقل 15 و حداکثر 3 لاین برمتر فاصله داشته باشد (SEAM WELD)
24 | A | پایپینگ | محل جوش بین لاین در نهایت روی استراکچر یا SHOEL یا SADDLE قرار داده شود (SEAM WELD)
و….
فرمت فایل: PDF
تعداد صفحات: 3
مطالب مرتبط