دانلود مقاله نقش بودجه جامع در نظام جدید مدیریتی نقش مالیات در بودجه نقش نفت در بودجه ایران نقش اقتصادی بودجه نقش برنامه ریزی در بودجه نقش بودجه در توسعه نقش بودجه در مدیریت نقش بودجه در اقتصاد مقاله نظام مدیریتی نظام های نوین مدیریتی نظام های مدیریتی تحول ساختاری در نظام مدیریتی مقاله نظام مدیریتی نظام مدیریتی در ایران نظام مدیریتی ۵s
بودجه
بودجه یک سند برنامه ریزی است که قبل از انجام فعالیت ها تهیه می شود و اغلب برنامه جهت اجراء (plan of Action) نامیده می شود . بودجه می تواند از اطلاعات مالی ، اطلاعات غیر مالی و یا ترکیبی از هر دو تهیه شود . این اطلاعات برای یک سری از رویداد ها از پیش برآورد می شود . هدف اولیه بودجه عبارتست از (( پیش بینی رویداد ها و فعالیت های مالی و غیر مالی )) . همان طور که ملاحظه می شود بودجه عملا ترجمه سیاست ها و هدف های موسسه است که در قالب برنامه تجلی پیدا کرده است . نکته دیگری که از تعریف فوق می توان نتیجه گرفت این است که بودجه صرفا متکی به اطلاعات مالی نیست بلکه اطلاعات غیر مالی را نیز در برخواهد داشت . به طور مثال ارقام مربوط به تعداد تولید یا فروش اطلاعات غیر مالی است که در ساختار بودجه منعکس می شود و یا مثلا تعداد نفر ساعت مورد نیاز در یک دوره مالی از موارد دیگری است که اطلاعات غیر مالی است ، درصد ظرفیت به کار گرفته شده و درصد ظرفیت بیکار ، اوقات تلف شده ناشی از عدم بکارگیری صحیح ظرفیت به علت محدودیت های بودجه و …. نیز از مصادیق دیگری است که ظاهرا اطلاعات غیر مالی بوده ، ولی قابل تبدیل به داده های مالی خواهد بود .
بودجه از قبل تهیه می شود ، لذا دارای پوشش زمانی است که می توان ماهانه ، ۶ ماهه و یا سالانه باشد . بدیهی است بودجه می تواند برای دوره های بیش از یکسال مثلا ۵ ساله یا ۲۵ ساله نیز تهیه شود که در این صورت هر قدر زمان دوره پوشش بودجه بیشتر باشد ارقام بودجه طبعا به صورت کلان ارائه خواهد شد و هر قدر این دوره کوتاه تر یاشد دسترسی به اطلاعات قابل اطمینان تری وجود خواهد داشت .
–
فرآیند یک بودجه پویا
فرآیند یک بودجه پویا در نمودار زیر نشان داده شده است . هدف های سازمان در قالب برنامه های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت بیان خواهند شد و بودجه متاثر از این هدف ها و برنامه ها است . به عبارت دیگر بودجه ترجمان هدف ها و برنامه های مدیریت است .
پس از تهیه بودجه که در ادامه نسبت به چگونگی شکل گیری آن بحث خواهد شد یک شاخص اندازه گیری در اختیار مدیریت قرار خواهد گرفت . عملکرد واقعی که به دنبال اجراء مشخص می شود با بودجه مقایسه و انحرافات از بودجه استخراج می شود . صرف محاسبه انحرافات کافی نیست و لازم است انحرافات محاسبه شده فوق با دقت و وسواس مورد تجزیه و تحلیل کارشناسانه قرار گیرد . در اینجا ذکر این نکته ضرورت دارد که وجود انحرافات نامساعد در یک سازمان لزوما بیانگر عدم کفایت مدیریت و بالعکس وجود انحرافات مساعد نیز بیانگر کفایت مدیریت ها نیست .
انحراف از بودجه می تواند ناشی از عوامل قابل کنترل و یا غیر قابل کنترل باشد .می تواند ناشی از عوامل داخلی یا خارجی باشد ، می تواند خود در یک رابطه علت و معلولی ناشی از وجود انحراف مساعد و نامساعد در بخش دیگری از سیستم باشد .
بنابراین لازم است تحلیل گر همانند یک قاضی اقدام به جمع آوری ادله کافی کرده و پس از حصول اطمینان از صحیح بودن شاخص (قانون ) اقدام به ثضاوت در مورد موفق یا موفق بودن مدیریت کند .
–
فهرست مطالب
پیشگفتار ۱
نقش بودجه جامع در نظام جدید مدیریتی. ۱
بودجه. ۲
فرآیند یک بودجه پویا ۳
اهمیت بودجه. ۴
مروری بر تحولات نظام بودجه ریزی.. ۵
مقدمه. ۵
روند اصلاحات.. ۸
تاملی بر قانون بودجه سال ۸۴٫ ۱۲
ارزیابی مرکز پژوهشها از برخی نا هماهنگیهای بودجه ۸۴ با قانون برنامه چهارم. ۱۲
گزارش یاد شده تعارض موجود میان لایحه بودجه ۱۳۸۴ با قانون برنامه چهارم. ۱۳
پایین بودن بودجه ی فن آوری.. ۱۴
انضباط مالی دولت، حرف اول مجلس در بودجه ۸۴٫ ۱۶
وضعیت «درآمد مالیاتی» در بودجه ۸۴٫ ۱۸
گزارش مرکز پژوهش ها درباره منابع درآمد و مصارف دولت.. ۱۹
نقایص مالیاتی : ۲۱
منابع. ۲۶
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 27
مطالب مرتبط