این تحقیق در مورد مشکلات بازاریابی زیتون در رودبار و طارم می باشد و جایگاه زیتون را در دو قطب مهم تولید زیتون کشور ذکر نموده و مشکلات بر سر راه تولید و پخش آن را مورد بررسی قرار می دهد. این تحقیق به دانشجویان رشته های اقتصاد ، کشاورزی ، صنایع غذایی و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.
چکیده:
درخت زیتون اولین بار در نواحی مدیترانه ای پرورش یافت.معروف ترین گونه شناخته شده این گیاه(زیتون اروپایی) نام دارد که در یونان به فراوانی یافت می شود.در ایتالیا تنوع ان حداقل ۳۰۰ گونه است.درشت ترین زیتونها در اسپانیا یافت می شود. روغن زیتون را ابتدا مردمان تمدن مینون (تمدن یونانی در عصر برنز در نواحی مدیترانه ای) تولید کردند.زیتون خواص درمانی فراوانی دارد که حتی از برگ و شاخه ان هم استفاده می شود.
زمان برداشت محصول از شهریور تا مهر ماه است.در ایران ۳۶ کارخانه در امر تولید روغن زیتون فعالیت دارند که به میزان ۴۰۰۰ تن در سال می رسد.شهرستان طارم در زنجان رتبه نخست تولید زیتون را دارد که ۲۸ درصد تولید کل کشور را از لحاظ کمیت و کیفیت دارا می باشند. و ۶ شرکت تعاونی تخصصی در این استان وجود دارد.از مهمترین مشکلات تولید و بازاریابی زیتون در طارم وجود دلالان و واسطه گرهای بی نام و نشان و عدم حمایت واقعی دولت از تولیدکنندگان زیتون است.
شهرستان رودبار در استان گیلان رتبه دوم در تولید زیتون در ایران را دارا است.و ۶۴۰۰ هکتار باغ زیتون دارد و ۱۴۰۰۰ خانوار باغدار در این شهرستان به پرورش زیتون مشغول اند.این شهرستان سابقه ای ۹۰۰ ساله در تولید زیتون دارد.فراوری و بازرگانی زیتون بعد از برنج و چای سومین محصول مهم کشاورزی گیلان است.از مهمترین مشکلات ساختاری تولید زیتون در گیلان واردات قاچاق غیر بهداشتی و نامرغوب و عرضه ان به نام زیتون رودبار است ( که این واردات افتی به نام مگس زیتون را وارد ایران کرده اند.)همچنین سنتی بودن فراوری زیتون و کم بود واحدهای بسته بندی مشتری پسند می باشد. هم اکنون قاچاق زیتون از کشورهای سوریه و عراق و ترکیه به ایران وارد می شود.
مقدمه:
مهمتر از تمام چالشهای موجود در بخش کشاورزی بحث بازاریابی و مهار واردات بی رویه که از اهمیت بسیاری بر خوردار است چرا که بازاریابی به عنوان یک عنصر بنیادین در تولید که تعادل عرضه و تقاضا در بازار نتیجه رابطه مستقیم از نظر اقتصادی و نقش موثری در اقتصاد دارد که این معادله در بازار زیتون ایران و علی الخصوص در استان زنجان جایگاهی ندارد و از طرفی وجود دلالان و سود جویان متفرقه بی نام و نشان که با درآند های قابل توجه بدون پرداخت ریالی به بخش دولتی از بابت مالیات و عوارض و غیره که گاها از طرف کاخانجات نیز برای پایین آوردن و ضربه زدن به قیمت محصول زیتون پشتیبانی میشوند بازار زیتون را تحت الشعاع قرار داده اند که به عنوان مثال به هنگام برداشت محصول افرادی که ۱۱ ماه سال را به خوشگذرانی و استراحت مشغول هستند
و در طول یکماه برداشت زیتون با مراجعه به بانکها اقدام به اخذ دسته چکهای ۱۰۰ برگی نموده و مبادرت به خرید زیتون با قیمتی که خودشان تعیین میکنند بصورت نسیه و وعده دار از کشاورزان بی پناه و مظلوم مینمایند که اولا حدود ۳۰ درصد از باغدارانی که به این روش محصول خویش را عرضه میکنند موفق به اخذ وجه محصول فروخته شده نمی شوند ثانیادلالان با گله و شکایت اعلام میکنند که بازار زیتون رکود یافته قادر به جبران و پرداخت دین خود نیستند در این میان کسی که متضرر میشود غیر از کشاورز بدبخت کسی دیگر نیست آیا وقت آن نرسیده برای این قشر زحمتکش تدابیری اتخاذ نمود؟
اتحادیه تعاونیهای تخصصی استان زنجان که نتیجه و اهتمام مدیران ارشد کشوری و استانی برای حمایت از قشر کشاورز زیتونکار در سالجاری تشکیل یافته با کادری مجرب و آشنا به بازار زیتون که تحت عنوان تعاونی تخصصی خرید، جمع آوری و بازاریابی زیتون استان زنجان و سایر تعاونی های تخصصی آمادگی خویش را در صورت حمایت بخش دولتی در مقوله های ذیل برنامه مدون و سازمان یافته ای اتخاذ نموده که فقط و فقط با همکاری و حمایت بخش دولتی بازار زیتون را میتوان به عرش برساند.
فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
زیتون چیست؟
تاثیر روغن زیتون در بهبود جریان خون
سيستماتيك و طبقه بندي بتانيكي زيتون
رشد ساليانه گياهي
طرز تهیه زیتون پرورده
مشکلات تولید زیتون
افزایش تولید داخلی
جایگاه زیتون در شهرستان رودبار واقع در استان گیلان
بايدها و نبايدهاي توليد توليد زيتون
جایگاه زیتون در شهرستان طارم واقع در استان زنجان
مشکلات و نارسائیهای بخش زیتون شهرستان طارم
شرکتهای تخصصی مرتبط با زیتون در قالب اتحادیه زیتون کاران زنجان
اهم مشکلات اتحادیه و تعاونیهای تخصصی
توانمندیها و انتظارات و تقاضای اتحادیه و شرکتها از مسئولین و متولیان بخش کشاورزی
تشکیل جشنواره زیتون در شهرستان طارم
دلایل و مشکلات موجود در بخش زیتون
راهکار های حل مشکلات زیتونکاران
نتیجه گیری
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 29
مطالب مرتبط