مقاله مدیریت تقاضا

Paper demand management

دانلود مقاله مدیریت تقاضا

مدیریت تقاضا
چکیده
در این مقاله ضمن ارائه تعریفی از تقاضا و مدیریت ‏تقاضا به تشریح تقاضا های هشت گانه و ارائه ‏پیشنهاداتی در هنگام مواجه شدن با هر یک از آنها ‏در جهت مدیریت تقاضا یا مدیریت بازاریابی جهت نیل ‏به اهداف شرکت پرداخته شده است. و نقش مدیریت ‏بازاریابی در مدیریت هر یک از این تقاضاها نشان ‏داده شده است.‏

مقدمه
یکی از تعاریف نسبتاً جامعی که درباره واژه مدیریت ‏بکار رفته است، مدیریت را علم و هنر، برنامه ریزی ‏‏(پیش بینی)، سازماندهی (تقسیم کار)، هدایت و رهبری ‏‏( راهنمایی کردن و توانایی نفوذ در دلها)، نظارت و ‏کنترل (ناظر بودن و اصلاح کردن اشتباهات) و ایجاد ‏هماهنگی(به وجود آوردن نگرش سیستمی) بین تمام ‏اجزای سازمان و منابع مختلف آن (انسانی، مادی، ‏فیزیکی) جهت نیل به اهداف از پیش تعیین شده با ‏توجه به قوانین و عرف جامعه، می داند.
اگر این تعریف را کنار هر واژه دیگری بگذاریم، می ‏توانیم از آن استفاده کنیم، برای مثال: مدیریت ‏تولید، مدیریت مالی، مدیریت فروش ومدیریت ‏بازاریابی. به شرط آنکه واژه دوم را هم به درستی ‏تعریف کنیم. این مقاله مدیریت تقاضا یا مدیریت ‏بازاریابی را مورد بررسی قرار می دهد.‏

مفهوم بازاریابی
مفهوم بازاریابی به این معنی است که یک شرکت باید ‏نیازها و خواستهای یک بازار هدف کاملاً تعریف شده را ‏بررسی کرده و آنگاه نسبت به تامین رضایت مطلوب ‏مشتریان به نحو مؤثرتر و کارآتر از رقبا اقدام ‏کند. و به عبارتی، ارزش بیشتری به مشتریان ارائه ‏کند. برای ارائه ارزش بیشتر به مشتریان می بایست ‏بهتر از رقبا و سریعتر از رقبا عمل کرد تا مورد ‏انتخاب مشتری قرار گرفت. اما تمام عملیات فوق در ‏یک بنگاه اقتصادی زمانی برای شرکت ارزشمند است که ‏در بلند مدت سود آوری داشته باشد.
با توجه به تعریف واژه مدیریت و همچنین مفهوم ‏بازاریابی می توان مدیریت بازاریابی را به این ‏صورت تعریف کرد:
‏« تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی، اجرا و کنترل ‏برنامه هایی جهت ایجاد، ارائه و حفظ فرایندهای ‏دادوستدهای سودآور با خریداران مورد نظر، به منظور ‏دستیابی به اهداف سازمانها.
همان طور که ملاحظه می شود تعریف فوق ترکیبی از ‏تعریف دو واژه مدیریت و بازاریابی است. یعنی اجرای ‏وظیفه های مشخص به منظور انجام دادن دادوستد های ‏مطلوب با بازارهای مورد نظر. بازاریابی و مدیریت ‏بازار علم شناخت نیازها و رفع آنها از طریق فرایند ‏مبادله منابع است.
در واقع بازاریابی شامل کلیه عملیاتی است که از ‏خلق ایده تا تولید، توزیع و حتی خدمات پس از فروش ‏را در بر می گیرد، و با سنجش رضایت مشتری و رفع ‏عیوب کار به معاملات بعدی با مشتری می اندیشد.

بنابراین، مدیریت بازاریابی شامل اداره کردن ‏تقاضاست، که آن هم به نوبه خود در برگیرنده مدیریت ‏حفظ رابطه با مشتری است. پس وظیفه مدیر بازاریابی ‏این است که با توجه به وضعیت و موقعیت سازمان، سطح ‏مناسبی از تقاضا را برای سازمان برقرار سازد. به ‏بیانی دیگر، مـــــــدیریت بازاریابی عبارت از ‏مدیریت فرایند تقاضاست. که طی آن تجــــــزیه ‏وتحلیل فرصتها، برنامه ریزی، به کارگیری، اجرا و ‏کنترل برنامه ها بــــــــا هدف ایجاد و حفظ ‏مبادلات مطلــــــوب بازارهای هدف برای نیل به ‏اهداف ســـــــازمانی صورت می گـــــــیرد. پس سه ‏واژه مدیریت بـــــازاریابی (‏Marketing ‎Management‏)مدیریت تقاضا (‏Demand Management‏)و ‏مدیریت روابط مشتریان ( ‏CRM)=Relationship Management ‎Customerهمگی مترادف بوده و هدف آنها مدیریت کردن ‏مشتریان و تقاضای آنهاست به نحوی که از مشتری ‏بالقوه به مشتری بالفعل تبدیل شده و با برقراری ‏رابطه بلند مدت بین آنها و شرکت یک رابطه عمیق ‏دوستی و همکاری با هدف برد دوطرفه ایجاد شده و ‏علاوه بر اینکه خودشان مشتری وفادار شرکت می شوند ‏به عنوان مُبلغ مجانی برای شرکت عمل می کنند.‏


فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 15

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط