دانلود مقاله فرانک اون گهری (معماری پیمانهها)
مقدمه
فرانک اون گهری
شروع فعالیتهای حرفهای گری، با تشدید دگرگونیهای سیاسی و اجتماعی مصادف شد. امواجی که، پس از ۱۹۶۸ فروپاشی و شکست ساختارهای پیشین را میطلبید. نگرش تازه گهری، صرفاً به احیای سیمای مجسمهای و کشف پتانسیلهای نهفته در آن محدود نمیگرد، که در تحقیقات و مشاهدات عمیقتر، به آفرینش بعدی جدید در زندگی اجتماعی انجامیده است. شخصیتی که با آگاهی از معنای عدم پذیرش مکانیزمهای شرطی شدهی دانش شخصی مترصد زایشی نو است.
معمار، در مواجهه با مقاومت شرایط بیرونی، نخست، از خانه شخصیاش آغاز مینماید، اقدامی که، چون آذرخشی ناپیدا میدرخشد. در ساخت و کاربرد مصالح جدید، بابهرهمندی از پسماندهای شهری صنعتی را میگشاید. با ایجاد تصاویر جدید پلاستیکی، در راستای محو افسردگی از چهرههای محیط زیست، نهایتاً آثاری چون موزه گوگنهایم در بیل بائور میآفریند.
جوهر هنر، در شیوه معماری شهری، کاملاً نمایان و تابان است.
حرکت در طرحهای شهری هم چون در آثار سبکهای مدرن نقاشی و مجسمهسازی (کوبیسم، سورئالیسم، اکسپرسیونیسم و فوتوریسم) به مثابهی بعد نتیجه، موفقیت در ادامه و تکامل راهی را میرساند که مربیان فرزانهاش (چون لوکوربوزیه و ترانی در اروپا و فرانک لوید رایت در آمریکا) برگزیدند، مسیری که، با گذشت زمان، به سبب خلاقیت، همواره پررنگتر میگردد.
زندگینامه
فرانک اون گهری متولد ۱۹۲۹ کانادا (تورنتو) میباشد ولی بعدها یعنی در سال ۱۹۵۴ به تابعیت ایالات متحده درآمد. در سال ۱۹۶۲، استودیوی کارآمد معماری خود را تأسیس کرد، اما شانزده سال پس از آن، برای تحقیق و تجربه امری نو و متهورانه، به گونهای پیشبینی نشده، از حرفه روزانهاش دست کشید. بازتاب تحقیق فشردهی وی چنان بود که ارائه آن در نمایشگاه ویژهی سال ۱۹۶۸ توجه بینالمللی را جلب نمود. دهها طرح اجرائی انجام یافته در سواحل طرفین اقیانوس اطلس، همراه تحسین فراوان اجتماعی، که آرزوی هر معمار است، از جمله اقدامات بعدی به شمار میآیند و نمونههای بارز آنها را میتوان در طرحهای مرکز آمریکائی در پاریس، موزه گوگنهایم در بیل بائو، و تالار دیسنی در لسآنجلس مشاهده نمود. هنر مجسمهای را سامان بخشید و حتی فضاهای گود و برجسته را بیدار ساخت، نوعی زیبایی، که به توسعه گرداب وار اجتماعی توجه میدهد. معماری، از طریق فرمها و بازگشتها ساختار زندگی را میآفریند. معماری گهری، امروزه به جای سبک مغزی و بدبختی، مار را در زیستن با هوشمندی به غنا، روابط مناسب، انگیزههای صحیح، دموکراسی واقعی و عشق یاری میرساند، آثار او، برای دمیدن شادمانی و حیاتی تازه در تمامی معماری سودمند میباشد، حضور گهری برای پرتوافشانی دوبارهی روشنایی به کشورهای دوردست و عقب نگه داشته شده، امری اجتنابناپذیر است.
فهرست مطالب :
مقدمه
فرانک اون گهری
فصل اول
زندگینامه
جوایزی که گهری تا کنون دریافت کرده است:
همچنین او دارای ۱۲ دکترای افتخاری از دانشگاههای مختلف می باشدکه عبارتند از:
گهری در کنار کار حرفهای تا سال ۱۹۹۸ در دانشگاه نیز تدریس میکرد:
نظرات دیگران درباره او:
فصل دوم
معماری گهری
سبک معماری گهری:
معماری فولدینگ:
معماری دیکانستراکشن:
شکلها و مصالح :
فصل سوم
نمونه کارهای گهری
موزه هوافضا:
لسآنجلس ۱۹۸۴_۱۹۸۲
ساختمان چیتدی:
ونیس، ایالت کالیفرنیا ۱۹۹۱_۱۹۸۵
کافه تریای نست کانده:
نیویورک ۲۰۰۰_۱۹۹۶
درنئوزولهوف:
داسلدورف ۱۹۹۹_۱۹۹۴
ساختمان بانک دیجی:
برلین ۲۰۰۱_۱۹۹۵
EMR مرکز ارتباطات و تکنولوژی:
آلمان، بداوین هاونس ۹۵_۱۹۹۱
مقاله موسیقی اکسپرنیس:
سیاتل ۲۰۰۰_ ۱۹۹۵
موزه هنر فدریک، آر، ویزمن در دانشگاه مینهسوتا:
میناپولیس ۱۹۹۰_۱۹۳۰
موزه گوگنهایم بیلبائو:
اسپانیا _ بیلبائو ۱۹۹۷_۱۹۹۱
ساختمان ناسیوناله ندرلندن:
پراگ ۱۹۹۶_۱۹۹۲
پارک موسیقی میلینیوم _ پارک هزاره موسیقی:
شیکاگو ۱۹۹۹
سالن کنسرت والت دیسنی:
لسآنجلس ۱۹۷۸
تندیس ماهی در ویلا اومپیا:
اسپانیا، شهر بارسلونا ۱۹۹۲_۱۹۸۹
ویترا:
آلمان _ ویل آمراین ۱۹۸۹_۱۹۸۷
ساختمان اداری گروه دیزنی:
ایالت کالیفرنیا _ آنهایم ۱۹۹۶_۱۹۸۷
مرکز مطالعات مولکولی ونتز:
دانشگاه سنسیناتی
سنسیناتی ۱۹۹۹_۱۹۹۳
ساختمان پیتربیلویس:
ساختمان مرکز آمریکایی:
پاریس ۱۹۹۳_۱۹۸۸
موزه کودکان بوستون ۱۹۹۱
فصل چهارم
سخنان گهری
فصل پنجم
در پایان
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 47
مطالب مرتبط