این تحقیق در مورد آسانسور بوده و به صورت بسیار کامل ، به روش های طراحی ، مراحل نصب ، نکات و توصیه های مهم در زمینه آسانسور پرداخته خواهد شد. این تحقیق به دانشجویان رشته های عمران و ساختمان و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.
مقدمه
کلیه آسانسورهای نصب شده در کشور بر اساس مصوبه شورای استاندارد از تاریخ ۱/۱/۸۲ (بر مبنای تاریخ صدور پروانه ساختمان) تحت پوشش استاندارد ملی ایران و دستورالعملهای آن قرار دارد. این موضوع به کلیه شهرداریهای ایران جهت لحاظ در صدور پروانه و پایان کار ابلاغ گردیده است. در این مقاله جهت آشنایی بیشتر مهندسین مشاور و ناظر، کلیاتی از استانداردهای موجود، ارائه می گردد تا در استانداردسازی آسانسور، مورد استفاده قرار بگیرد.
کلیات موضوع در مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان (فایل PDF استاندارد ملی- مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان را می توانید در انتهای همین مقاله دانلود نمائید ) و ضمائم آن و نیز در جزوه منتشره از موسسه استاندارد ملی- نصب آسانسور- شماره ۱-۶۳۰۳ ، منتشره از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، درج گردیده است. نظر به اینکه متولی استانداردسازی آسانسور، در قانون، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تعیین گردیده، لذا این موسسه نیز وظایف خود را به دو شرکت تعیین صلاحیت شده در سطح کشور، واگذار نموده است.
شرکت های مذکور پس از طی بازرسیها و مراحل قانونی تشکیل پرونده، در صورت مطابقت با استانداردهای موجود، تاییدیه لازم را صادر می نمایند. از جمله وظایف شرکت های مذکور، تعیین صلاحیت فروشندگان و نصابان آسانسور، از نظر فنی بوده و فروشندگان و نصابان اقدامات لازم را انجام داده از جمله مدارک خواسته شده در واحد بازرسی اینگونه شرکتها الزام آسانسور موظف به ارائه پروانه طراحی و مونتاژ از وزارت صنایع و معادن می باشند.
کلیات
آسانسور وسیله ای است دائمی که برای بالا و پایین بردن بین دو سطح و یا بیشتر، بکار می رود. این وسیله شامل کابین برای حمل مسافرین و یا بار بوده و در داخل ریل های راهنمای صلب بصورت عمود یا مورب، زاویه کمتر از ۱۵ درجه نسبت به محور قائم، حرکت می کند. در حال حاضر یکی از مشکلات مهم ساختمان های بلند مرتبه، عدم پیش بینی فضای لازم برای آسانسور بوده و لازم است در ابتدای طراحی ساختمان این فضا متناسب با تعداد آسانسور، ظرفیت و سرعت مناسب، با توجه به ارتفاع ساختمان، جمعیت ساکن و کاربری ساختمان ها پیش بینی گردد. در غیر اینصورت، پس از اجرای ساختمان، معمولا افزایش فضای چاه آسانسور، بسیار مشکل و در اکثر موارد غیر ممکن می باشد. مطالب یاد شده را می توان به دو بخش عمده تقسیم کرد:
قسمت اول: حداقل فضای لازم برای انتخاب تعداد، ظرفیت و سرعت آسانسور برای ساختمان های مسکونی بایستی در نظر گرفته شود. این حداقل ها بر مبنای زمان اسمی طول مسیر(۴۰ ثانیه)، از استانداردهای بین المللی ایزو ۴۱۹۰ برگرفته شده است.
بدیهی است تعیین دقیق آسانسورهای موردنیاز در ساختمان ها باید بر مبنای نمودارها و استانداردهای جهانی معتبر، توسط شرکت های متخصص انجام گیرد.
قسمت دوم: شامل جداول اندازه های چاه و اتاقک(کابین) و موتورخانه با توجه به ظرفیت آسانسورها برای ساختمان های مسکونی، غیر مسکونی و بیمارستانها همینطور آسانسورهای خودروبر می باشد.
لازم به ذکر است که در طراحی آسانسور و تعیین اندازه های چاه آن، تکیه بر استانداردهای معتبر جهانی، بخصوص استاندارد EN۸۱ بوده که مورد قبول اکثر کشورهای اروپایی است. این استانداردها در ایران در قالب استاندارد ملی ایران با جزئیات مربوطه تعریف شده است.
فهرست مطالب
مقدمه
کلیات
مراحل ساخت و نصب اسانسور
مرحله 1) آماده سازی کف چاله آسانسور
مرحله 2) تهیه نقشه
مرحله 3) بتون ریزی کف چاهک
مرحله 4 ) عملیات آهن کشی( سازه فلزی) چاهک آسانسور
مرحله 5) دیوارکشی اطراف چاهک
مرحله 6) ایجاد موتورخانه
مرحله 7) دورچینی درب طبقات
مرحله8) اجرای کابل کشی و نصب تابلو برق سه فاز
مرحله 9) بتون ریزی سقف چاهك
رعایت موارد ایمنی
راهکارهایی برای استفاده صحیح از آسانسور
چه کارهايي را بايد انجام دهيم !
چه کارهايي را نبايد انجام دهيم !
طراحي سيستم آسانسور در ساختمان
مقادیر ورودی
فاز اول طراحي: طراحي ابعاد و اندازه ها
فاز دوم طراحي: تعيين مشخصات فني قطعات
توصیه های مهم در طراحی آسانسور
موتورخانه آسانسور و شرایط آن
فضای مورد نیاز سیستم آسانسور
عرض مورد نیاز جهت نصب در آسانسور
عمق چاه مورد نیاز جهت نصب در آسانسور
رایج ترین اشتباهات نصابان آسانسور
چاه آسانسور و چاهك آسانسور
درهای آسانسور
کابین های آسانسور
موتورخانه
سیستم محرکه اسانسور
فضای جلول تابلوهای کنترل و کابینت ها
فواصل
علایم و دستورالعمل ها ی آسانسور
منابع
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 92
مطالب مرتبط