دانلود مقاله سازمان و مدیریت زمان در دانشگاه مجازی
مقدمه:
این مقاله با طرح دیدگاههای ارزیابی عملکرد سازمانها، ضرورت و اهمیت آن را برای بهبود مستمر سازمان و مدیریت عملکرد، مورد توجه قرار می دهد. سپس فهرستی از الگوها و مدل های ارزیابی عملکرد و نرم افزارهای کاربردی مربوط را ارائه می دهد.
موسسات و سازمانها و دستگاههای اجرایی با هر ماموریت، رسالت، اهداف وچشم اندازی که دارند نهایتاً در یک قلمرو ملی و یا بین المللی عمل می کنند و ملزم به پاسخگویی به مشتریان، ارباب رجوع و ذینفعان هستند تا شرکتی که هدفش سودآوری و رضایت مشتری است و سازمانی که هدف خود را اجرای کامل و دقیق وظایف قانونی و کمک به تحقیق اهداف توسعه و تعالی کشور قرار داده، پاسخگو باشند.
بنابراین، بررسی نتایج عملکرد، یک فرایند مهم راهبردی تلقی می شود. کیفیت و اثربخشی مدیریت و عملکرد آن عامل تعیین کننده و حیاتی تحقق برنامه های توسعه و رفاه جامعه است. ارائه خدمات و تولید محصولات متعدد و تامین هزینه ها از محل منابع، حساسیت کافی را برای بررسی تحقق اهداف، بهبود مستمر کیفیت، ارتقای رضایتمندی مشتری و شهروندان، عملکرد سازمان و مدیریت و کارکنان را ایجاد کرده است. درصورتی که ارزیابی عملکرد با دیدگاه فرایندی و بطور صحیح و مستمر انجام شود، در بخش دولتی موجب ارتقا و پاسخگویی دستگاههای اجرایی و اعتماد عمومی به عملکرد سازمانها و کارایی و اثربخشی دولت می شود. در بخش غیردولتی نیز موجب ارتقای مدیریت منابع، رضایت مشتری، کمک به توسعه ملی، ایجاد قابلیتهای جدید، پایداری و ارتقای کلاس جهانی شرکتها و موسسات می شود.
–
چکیده:
بحث رشد و تحول و بهبود که امروزه از مهمترین موضوعا ت جوامع بویژه کشورهای در حال توسعه است پیش ازآنکه موضوعی اقتصادی و سیاسی باشد مدیریتی است .هر چند این مباحث شاخه نسبتا جوانی از علم مدیریت است اما ضرورت آن به طور مستقیم یا غیر مستقیم در برخی کتب مدیریت مورد توجه قرار گرفته است.مباحث بهبود بویژه از این جهت دارای اهمیت است که در امور فردی و اجتماعی در موسسات کوچک و بزرگ و به طور در سطح جامعه لزوم آن احساس می شود.
–
مدیریت زمان:
امروزه “مدیریت زمان” در علم مدیریت از جایگاه ویژه ای برخوردار است، زیرا با تأسی از راهکارهای “مدیریت زمان” می توان بازدهی سازمان ها را افزایش داد و با بهره گیری مناسب از “زمان” از اتلاف وقت و هزینه های سنگین در سازمان ها پیشگیری نمود. از این رو، مدیریت زمان علم کنترل زمان و استفاده صحیح از آن نیز نامیده می شود. مدیریت زمان بر راهکارهای متعددی استوار است که از این میان می توان به برخی از روش های کنترل زمان و بهره گیری مطلوب از آن اشاره نمود:
۱- از هزینه کردن برای صرفه جویی در وقت دریغ نکنید، زیرا بسیاری از کارها را می توانید به کسانی بسپارید که کار را سریع تر و بهتر از شما انجام می دهند.
۲- به مدیریت زمان به عنوان مجموعه ای از مهارت و ابزارها نگاه کنید که از آنها برای ساختن یک سازمان کارآمد می توان استفاده نمود.
۳- هر قدر در انجام امور ساده، منظم تر و مقرراتی تر باشید، می توانید در انجام امور مهم، طبیعی تر و آزادانه تر عمل نمائید.
۴- دانش خود را مستمراً ارتقاء دهید تا به عنوان مدیری شایسته، دیگران را هدایت کنید. از خود پنداشت مثبت داشته باشید و تصور کنید که همه اطرافیانتان به شما به عنوان یک نمونه عالی “مدیریت زمان” نگاه می کنند.
۵- خودتان را به صورت یک متخصص در زمینه مدیریت زمان مجسم کنید. خود را به عنوان فردی منظم، کارآمد و مؤثر تصور کنید و آن قدربه این تجسم از خود ادامه دهید تا تحقق یابد.
۶- طوری مدیریت کنید که گویی به تمام جنبه های “مدیریت زمان” مسلط هستید.
۷- برای این که در کسب عادت های “مدیریت زمان” پیشرفت کنید از شخص دیگری که فوق العاده منظم و مرتب است تقلید نمائید.
۸- برای پرورش عادت های مثبت در زمینه “مدیریت زمان”، با قدرت دست به کار شوید و تا زمانی که عادت مورد نظر کاملاً در شما شکل نگرفته است حتی از اشتباهات کوچک خود نیز چشم پوشی نکنید.
۹- مدیریت زمان، شما را نه تنها سخت کوش تر می کند، بلکه با استفاده از آن هوشیارتر نیز عمل می نمایید.
۱۰- مدیریت زمان به شما انرژی می بخشد و شور و شوق و رویکرد ذهنی مثبت در شما ایجاد می نماید.
۱۱- از دهه نود به بعد، “زمان” از لحاظ اقتصادی هم ارزش پول تلقی می شود از این رو همواره در پی راهکار هایی باشید که زمان انجام کارها را کاهش دهد.
۱۲- مدام در جستجوی راه های بهتر، سریع تر و مؤثرتر برای رسیدن به نتایج مورد نظر خود در کوتاهترین زمان باشید.
۱۳- مدام در پی یافتن راه هایی باشید که عملکرد شما را کاملاً متحول کند، به صورتی که فعالیت هایتان با اهداف بلند مدت هماهنگی بیشتری پیدا کند.
۱۴- تردید و دودلی یکی از عوامل مهم اتلاف وقت است. به یاد داشته باشید در ۸۰ درصد کارها باید در همان هنگامی که ایده به ذهن تان می رسد، درمورد اجرا یا عدم اجرای آن قاطعانه تصمیم گیری کنید.
۱۵- خود را ملزم کنید که وقت شناس باشید از این رو، هرگز دیگران را منتظر نگذارید.
***
در ادامه همان گونه که میدانیم موفقیت یعنی رسیدن به هدف در زمان معین.
در زبان مدیریت به هر یک از خواست های انسان هدف گفته می شود و برای هر کدام نیز زمانی تعریف شده است.
اولین اصل مدیریت زمان داشتن هدف دقیق و روشن است . اصولا” هنگامی مدیریت زمان مطرح می شود که انسان خواسته ها و یا به زبان مدیریت هدف هایش را به طور دقیق روی کاغذ آورده باشد و تاریخ سر رسید آن نیز معین شده باشد.
دومین مورد داشتن اولویت برای هدف ها می باشد. اگر وظایفی بر عهده شماست از بین آنها چند نمونه دارای اولویت بیشتری هستند که شما باید آنها را انجام دهید اگر انسانی می خواهد از نظر مدیریت زمان موفق شود هیچگاه نباید کار های کم اهمیت را قبل از کارهای مهم انجام دهد. اگر بتوانید این اولویت ها را تشخیص دهید و طبق آن عمل نمائید حتما موفق می شوید.
نکته دیگر که از نظر مدیریت زمان قابل تأمل است این است که همه وقت ما در کنترل خودمان نیست این طور نیست که ما یک برنامه ریزی دقیق داشته باشیم و همیشه بتوانیم مطابق آن عمل کنیم. زیرا ماتنها نیستیم بلکه در اجتماعی زندگی می کنیم که متشکل از افرادی است که هر کدام برای خد برنامه ریزی دارند و ممکن است در برنامه های ما تداخل پیدا کند.
اصل دیگر در مدیریت زمان این است که هر کاری را پیگیری کنید برای انجام هر کاری شخص یا واحدی را به عنوان مسئول پیگیری تعیین نمایید.
–
مدیریت مشارکتی:
به زعم جریس ار جریس “وارن بنیس” “رنسیس لیکرت” برای دستیابی به تعهد کارکنان در کار رضایت شغلی و بهره وری مؤثر مشارکت کارکنان در تصمیم گیری امری حیاتی و بنیادی است. از طرفی مشارکت یک ضرورت اخلاقی نیست بلکه تنها یک فن از فنون مدیریتی است که فقط در برخی از موقعیتها شایسته و مناسب است در برخی از موقعیتهای دیگر مشارکت می تواند به رضایت شغلی و بهره وری کمتر بیانجامد. در چنین حالت هایی روی آوردن مدیران به مشارکت می تواند یک رفتار غیر اخلاقی در برابر سهامداران و کارکنان به شمار آید. به عبارت دیگر مشارکت به تنهائی هدف نبوده بلکه به عنوان وسیله ای برای ارتقاء کارائی مطرح می شود. در مجموع می توان ادعا نمود که استفاده از مشارکت و همکاری کارکنان هدفهائی نظیر ایجاد احساس تعلق در کارکنان آگاهی از نظرات کارکنان و پرورش استعدادها را به دنبال داشته باشد.
تعریف مشارکت: مشارکت یک درگیری ذهنی و عاطفی برای یک شخص در موقعیتهای گروهی است که او را مبر می انگیزاند تا برای دستیابی به هدفهای گروهی تلاش کند و در مسئولیتهای کار شریک شود. در مشارکت تمام فکر و روح فرد درگیر است و تنها مهارت و کحاردانی وی درگیر نیست. این درگیری روانشناختی است و نه جسمانی.
–
فهرست مطالب
مقدمه: ۵
چکیده: ۶
مدیریت زمان: ۷
مدیریت مشارکتی: ۹
مقتضیات مشارکت: ۱۰
فواید مشارکت: ۱۱
مدیریت کیفیت فراگیر: ۱۱
سیستم مدیریت استعداد: ۱۲
عناصر مدیریت استعداد: ۱۳
جذب استعدادها: ۱۳
حفظ استعدادها : ۱۳
اداره و مدیریت استعدادها: ۱۴
شناسائی استعدادها: ۱۴
مدیریت زمان در دانشگاه مجازی ۱۵
مبانی مدیریت زمان: ۱۵
تعیین اهداف: ۱۵
تعیین اولویتها: ۱۷
اصول و مبانی سازمان های مجازی ۲۵
ساختارهای مجازی: ۲۸
اصول مدیریت دانش: ۳۰
رفتار سازمانی ۳۱
▪ فرهنگ: ۳۳
▪ فردگرایی: ۳۳
بهبود سازمانی: ۳۴
کیفیت عمر کاری: ۳۵
▪ توسعه شغلی: ۳۵
فرآیند اجرایی مدیریت دانش در سازمان ها: ۳۷
تعهد و حمایت مدیریت ارشد: ۳۸
شناخت و درک مفاهیم مدیریت دانش در سطح سازمان: ۳۹
فراهم نمودن بستر فرهنگی مناسب: ۳۹
ایجاد ساختار سازمانی مطلوب: ۴۰
اندازه گیری عملکرد دانش سازمان: ۴۲
تجزیه و تحلیل: ۴۳
برنامه ریزی: ۴۳
انجام اقدامات و تغییرات موردنیاز: ۴۳
۱۰۱ نکته مدیریت متغیر ۴۴
ضرورت تغییر ۴۴
شناخت علل تغییر ۴۵
شناسایی منابع تغییر ۴۵
طبقهبندی انواع تغییر ۴۵
تمرکز بر اهداف ۴۶
تشخیص تقاضا برای تغییر ۴۶
انتخاب تغییرات ضروری ۴۷
ارزیابی پیچیدگی ۴۷
شیوههای مشارکت دادن افراد ۴۸
انتخاب مقیاس زمانی ۴۹
تهیه برنامه عمل ۴۹
پیشبینی اثرات تغییر ۵۰
پیشبینی مقاومت در برابر تغییر ۵۰
آزمایش و کنترل برنامهها ۵۱
اطلاعرسانی در مورد تغییر ۵۱
واگذاری مسئولیت ۵۲
ایجاد تعهد ۵۲
تغییر فرهنگ ۵۲
کنترل مقاومت ۵۳
نظارت بر پیشرفت ۵۴
بازنگری پیش فرضها ۵۴
حفظ انگیزه حرکت ۵۵
اعمال تغییرات بیشتر ۵۵
نتیجه گیری و پیشنهادات: ۵۶
منابع: ۵۷
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 57
مطالب مرتبط