این مقاله به بررسی دقیق تست تصادف یا Crash Test، روش ها و معیارهای ارزیابی ایمنی خودروها می پردازد. این تست ها شامل تصادفات از رو برو و از اطراف بوده و هدف آنها ارزیابی میزان ایمنی سرنشینان در مواجهه با تصادفات مختلف است.
crash test یا تست تصادف معیاریست برای سنجش کیفیت عملکرد یک اتومبیل و فاکتورهای ایمنی آن ( ازجمله قدرت جذب ذربه توسط شاسی و بدنه ، ایربگها ، کمربند و همچنین عدم وجود نواحی خطر ساز برای سرنشین در داخل اتاق و … ) حین تصادف . استاندارد NCAP یک استاندارد معتبر در این زمینه هست که از بهم پیوستن چند استاندارد اروپایی در سال 1996 شکل گرفت و وظیفه آن مشخص کردن میزان آسیب وارده به سرنشینان از طریق تست اتومبیلها در تصادفات واقعی است . بر روی هر خودرو معمولا دو آزمایش تصادف صورت می گیرد :
آزمایش تصادف از روبرو :
این نوع تصادف از لحاظ آماری شایع ترین نوع تصادف است . شبیه سازی آن به این شکل انجام میشود که خودرو با سرعت 64 کیلومتر در ساعت به یک مانع صلب با پوششی از الومینیوم برخورد داده میشود . این برخورد معادل برخورد دو اتومبیل است که هرکدام 55 km/h سرعت داشته باشند . یکی از موارد مهم در تصادفات از روبرو ، برخورد سینه راننده با قربیلک فرمان است که موجب شکستگی دنده ها و در نتیجه پارگی اعضای داخلی سینه و مرگ سرنشین خواهد شد . توانایی ایربگ روی فرمان یکی از نکاتی است که در نتیجه تست تاثیر زیادی می گذارد .
آزمایش تصادف از اطراف :
تصادف از اطراف در مقام دوم اهمیت قرار دارد . این تصادف با برخورد یک مانع با سرعت 50 km/h به درب سمت راننده یک اتومبیل ساکن شبیه سازی میشود . در این نوع تصادف معمولا سر و گردن بیشترین آسیب رو می بیند . همچنین نقش حیاتی ایربگ های جانبی در این تصادف غیر قابل چشم پوشی است .
فهرست مطالب
تست تصادف
آزمایش تصادف از روبرو
آزمایش تصادف از اطراف
تجزیه و تحلیل نتایج
تخمین آسیب های وارد شده به سرنشینان
روش پنچ ستاره
تست تصادف در آمریکا
سایر آزمایشات
آدمک های تست تصادف
شتاب سنج
سنسور بار
سنسور حرکتی
تست تصادف واقعی
کاربرد رنگ در تست تصادف
بهترین حالت تصادف
سیستم ایمنی در آینده
امتیاز دهی
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 17
مطالب مرتبط