دانلود تحقیق و مقالات رشته برق با عنوان مدلسازی شناختی یک سیستم آموزش دهنده هوشمند به منظور توانبخشی علاقه به یادگیری و خلاقیت دانشجو در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۴۵ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.
چکیده:
سیستم GLITS، یک سیستم آموزش دهنده هوشمند با یادگیری تدریجی است که دارای ۳ عامل یاد دهنده ، یادگیرنده و مشکلساز است. عامل یاد دهنده و یادگیرنده هر کدام دارای ۵ لایه (زیر سیستم) میباشند. لایههای یاد دهنده به نامهای ناظر، ایجاد انگیزش، فرضیهها و تولید مدلهای برنامه میباشند. لایههای یادگیرنده به نامهای وضعیتی ـ انعکاسی ، شناختی، معیارها و سنجش، برنامهریزی و همینطور هماهنگی و تولید رفتار میباشند. عامل مشکلساز یک عامل بازدارنده است که فعالیت آن باعث کاهش فعالیت لایههای مختلف یادگیرنده میشود. ابتدا با پرسشنامه مدل یادگیرنده (مدل میانگین کلاس) ساخته میشود و با استفاده از آن و بهکارگیری نحوه آموزش بهینه هوشمند و ارزیابیهای مناسب، لایههای مدل یادگیرنده اصلاح میگردد که نتیجه کلی بالارفتن کارایی یادگیرنده و توانبخشی علاقه به یادگیری و خلاقیت او میباشد.
کلمات کلیدی:
عاملهای هوشمند Intelligent agents
مدلسازی شناختی Cognitive modelling
سیستم آموزش دهنده هوشمند Intelligent tutoring system
عامل BDI س Belief, desire, intention agent
مدلسازی مفهومی Conceptual modelling
مقدمه: اولین کنفرانس بینالمللی سیستمهای آموزش دهنده هوشمند (ITS) در سال ۱۹۸۸ در مونترال کانادا برگزار گردید. دومین و سومین و آخرین کنفرانس به ترتیب در سالهای ۱۹۹۲، ۱۹۹۶، . . . و ۲۰۰۴ برگزار گردیدهاند.
معماری شناختی اولین بار توسط جان روبرت اندرسن در سال ۱۹۸۳ مطرح شد که تفکر تطبیقی انسان را برمبنای شناخت بررسی میکرد، شبیهسازی این تفکر به صورت نرمافزار ACT* ارائه گردیده است. مدلسازی شناختی در سال ۱۹۸۵ در کتابی با همین عنوان توسط Slack مطرح گردید.
ساختار کنترلی عامل هوشمند BDI که در سیستم مطرح شده در مقاله (سیستم GLITS) مورد استفاده قرار گرفته است، بر مبنای باورها، هدفها (آرزوها) و مقصدها، در اواخر دهه ۹۰ مطرح شد. مهمترین کاربرد این عامل در تشخیص عیب، سیستمهای مدیریت، تجارت ماشینی و آموزش هوشمند بوده است.
پردازش مفهومی اطلاعات اولین بار در سال ۱۹۷۵، در کتابی توسط Roger Schank مطرح گردید ولی مطالب جدید در مدلسازی مفهومی در ۱۹۹۸ توسط Chen و همکارانش ارائه گردید.
طراحی سیستمهای چند عاملی هوشمند براساس معماری لایهای در سال ۱۹۹۶ توسط Muller در کتابی با همین عنوان مورد بحث قرار گرفته است.
در مقاله حاضر یک مدلسازی شناختی از یک سیستم آموزش دهنده هوشمند پویا ارائه شده است که بر مبنای اصول مفهومی و کارکردی آموزش و تجربه طولانی تدریس دروس مختلف توسط اینجانب طراحی شده است. این مدل بنیادی است و سازماندهی تجربیات دوران تدریس است.
از مطالب برخی مراجع در تعاریف پایهای و بیان مفاهیم و اصطلاحات آشنا در سیستمهای آموزش دهنده هوشمند (ITS) در این مقاله استفاده شده است. امید است که پیاده سازی این سیستم در محیط کاربردی برای آموزش به کمک کامپیوتر بتواند سبب توسعه تکنولوژی در کشورمان گردد.
مدلسازی شناختی سیستم GLITS
سیستم مورد نظر دارای سه عامل هوشمند یاد دهنده ، یادگیرنده و مشکل ساز است.
شکل ۱ـ مدل سیستم چند عاملی هوشمند GLITS
۱ـ ساختار مفهومی ـ شناختی مدل یاد دهنده
عامل یاد دهنده دارای ۵ لایه (زیرسیستم): ناظر ، ایجاد انگیزش ، فرضیهها ، فراشناختی و تولید مدلهای برنامه است.
شکل ۲ـ مدل عامل یاد دهنده
۱ـ۱) لایه ناظر
این لایه دارای ۳ واحد، تولید هدفها ، فعال کردن لایهها و تولید و بررسی آزمون است (شکل ۳). در ابتدای کار لایه ناظر واحد تولید هدف را فعال میسازد که نتیجه آن ایجاد یک هدف خاص (قصد ارائه یک مبحث درس) میباشد)، پس از آن واحد فعال کردن لایهها طبق برنامهای لایههای عامل یاد دهنده و همینطور لایههای عامل یادگیرنده را فعال میسازد. (توضیحات بیشتر در چرخه عملیات یاد دهنده ذکر شده است.) و………..
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 45
مطالب مرتبط