دانلود طرح توجیهی انجام عملیات حمل و نقل دریایی شرکت حمل و نقل دریایی دانلود طرح توجیهی مالی شرکت های حمل و نقل دریایی شرکتهای حمل و نقل دریایی بین المللی رشته حمل و نقل دریایی بیمه حمل و نقل دریایی هزینه حمل و نقل دریایی نمونه قرارداد حمل و نقل دریایی لیست شرکت های حمل و نقل دریایی مسئولیت متصدی حمل و نقل دریایی
موضوع : طرح توجیهی انجام عملیات حمل و نقل دریایی
حجم تجارت جهانی که از طریق دریا صورت می¬گیرد روز به روز بدر حال افزایش است به نحوی که در حال حاضر این حجم از مرز ۶ میلیارد و پانصد هزار تن فراتر رفته است.
براساس بررسی¬های انجام شده در صنایع مختلف آنچه که بیش از هر چیز دیگری به چشم می¬خورد و تحلیلها را معطوف خود می¬نماید رونق¬ها و رکوردهای موجود در روند پیش¬روی صنایع می¬¬باشد اما به جرأت می¬توان بیان داشت که در صنعت حمل و نقل دریایی این روند به صورت قابل توجهی در اکثریت قریب باتفاق مواقع صعودی بوده¬است. لذا می¬توان نتیجه¬گیری نمود که این صنعت یعنی حمل و نقل از طریق دریا، برآیند صعودی و روبه بالایی را دارد چه سایر صنایع افت داشته باشند، چه صعود.
از سوی دیگر با افزایش روند تجارت جهانی و افزایش عمر ناوگان کشتیرانی (در واقع از رده خارج شدن کشتیها) روند درخواست کشتی در سطح بین¬المللی نیز افزایش یافته است تا این ناوگان جدید علاوه بر آن که جوابگوی حجم تجارت دریایی باشد جایگزین شناورهایی که به دلایل مختلف امکان دریانوردی آن وجود ندارد نیز بشوند.
شناورها علاوه برآن که از نظر فنی ممکن است قابلیت دریانوردی را نداشته باشند از نظر مطابقت با استانداردهای بین¬المللی نیز مشمول کنوانسیون¬ها و پروتکل¬های متعددی هستند که هر یک الزامات مشخصی را بر کشتی تحمیل می¬نمایند تا حمل و نقل ایمن و بدون ضرری را تضمین نمایند.
علی¬ایحال این مجموعه در نظر دارد با عنایت به نیازهای کشور و منطقه در زمینه حمل و نقل دریایی، پشتیبانی سکوهای نفتی و …. به جایگاه ویژه¬ای دستیابی داشته باشد.
چکیده پیشرفتهای عمده
توسعه اقتصاد جهانی و تجارت وابسته به دریا:
o تولید جهانی در سال ۲۰۰۵ با رشد حدود دو درصدی خود از رشد سال گذشته پیش گرفت و این در حالی بود که کشورهای در حال توسعه رشد نسبتاٌ خوبی را تجربه کرده¬اند.
o میزان صادرات کالای تجارت جهانی با رشد معقول خود نوید دهنده وضعیتی بهتر در آینده می¬باشد و این در حالی بود که رشد صادرات در کشورهای خاور دور در حد قابل تقدیری بود ضمن آنکه در کشورهای با اقتصاد انتقالی چهارمین سال پیاپی رشد ثبت صادرات با رسیدن به حدود ۸ درصد افزایش گزارش شده است، ضمن آنکه در کشورهای منطقه نیز علاوه بر سایر نقاط جهانی شاهد روند رو به رشد واردات نیز بوده¬ایم. صادرات کالای تجاری جهان در سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ نیز به افزایش خود ادامه می دهد که علت آن امر توسعه¬های مورد انتظار در سطح جهانی می¬باشد.
o تجارت جهانی وابسته به دریا (کالای بارگیری شده) با رسیدن به رقم بیش از ۶ میلیارد تن در سال ۲۰۰۵ وضعیت مطلوبی را به ثبت رساند که حسب بررسیهای بعمل آمده سال ۲۰۰۶ روندی فراتر را به ارمغان خواهد آورد.
توسعه ناوگان جهانی
o ناوگان تجارت جهانی در انتهای سال ۲۰۰۵ با افزایش قابل قبول به حدود ۹۰۰ میلیون dwt رسید. تحویل کشتیهای جدید با رشد چشمگیر و رسیدن به رقم در حدود ۴۰ میلیون dwt افزایش یافت و بدین ترتیب سود خالص به میزان ۱۵ میلیون dwt پس از کسر تناز کشتیهای جدید دیده برجای گذاشت.
o ناوگان نفت¬کش وقله برهای خشک با هم و در حدود ۷۰ درصد از کل ناوگان جهان را تشکیل می¬دهند ناوگان نفت¬کشها با افزایش چشم¬گیر که نشان دهنده سود بالا و … نوع حمل و نقل می¬باشد بر ناوگان قله¬برهای خشک پیشی گرفت. از سوی دیگر ناوگان کانتینری با حدود ۷ درصد افزایش به رقم تقریبی ۹۰ میلیون dwt افزایش یافت که این نیز خود در دهنده آینده روشن جهت حمل و نقل کانتینری جهان می¬باشد.
o در پایان سال ۲۰۰۵ میانگین سن ناوگان جهانی با کاهش مطلوب به میزان تقریبی ۱۲ سال رسید ضمن آنکه در این بین عمر بالای شناورهای کوچک می تواند نوید دهنده آینده¬ای قابل قبول در جهت سرمایه¬گذاری منطقه¬ای و تخصصی حسب انجام بررسی¬های کارشناسی باشد.
بهره¬وری ناوگان جهان و عرضه و تقاضا
o عمده¬ترین شاخص¬های بهره¬وری عملیاتی برای ناوگان جهانی تناژ حمل شده در هر dwt و هزار تن – مایل در هر dwt می¬باشد که حسب بررسی¬های بعمل آمده نشان دهنده وضعیت مطلوب در سال ۲۰۰۵ می¬باشد.
o تناژ مازاد کل جهان نیز به کاهش فرد ادامه داده و وضعیت آن در پایان سال ۲۰۰۵ نوید بخش رشد بیش از پیش این صنعت می¬باشد.
بازارهای حمل
o علی¬رغم اینکه سال ۲۰۰۵ چالشهای خاص خود را در کارنامه داشت ولی بررسیهای بعمل آمده نشان دهنده رشد قابل قبول صنعت حمل و نقل دریایی می¬باشد بطوریکه کمترین رشد مربوط به حمل و نقل نقت خام و بیشترین رشد در رابطه با حمل و نقل کانتینری به ثبت رسیده است. این مهم خود سبب گشت تا کرایه حمل کانتینر نیز افزایش یابد که این افزایش بیشترین میزان خود را در مسیرهای اصلی حمل و نقل کانتینر یعنی اقیانوسیه، آتلانتیک، آسیا و اروپا تجربه نموده است.
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 20
مطالب مرتبط