روش اجرای تونل مناقصه قطار شهری،شامل شرح عمومی مسیر، روش اجرای بخش های مختلف تونل، روش Cover & Cut، تونل به روش اجرای اتریشی، حفاری تونل، بتن ریزی تونل و…
شرح عمومی مسیر
مسیر خط 2 قطار شهری مشهد شامل مسیر همسطح ،مسیرهای روباز (U-wall) ، Box بتنی و تونل می باشد که حدود 5/2 کیلومتر از شروع مسیر به روش دستی و بقیه مسیر با طول تقریبی 10 کیلومتر با دستگاه حفاری TBM حفاری خواهد شد.
مسیر، از نقطه شمال شرقی خط2 (محل دپو) ، با توجه به قرارگیری مجموعه دپو در سطح زمین، بصورت همسطح شروع شده و پس از انحراف به سمت جنوب و استقرار در امتداد خیابان طبرسی به سمت ایستگاه A2حرکت می کند.عمق ریل در این ناحیه بین 8 تا 10 متر متغیر می باشد که با رسیدن به ایستگاه A2 بدلیل وضعیت طراحی معماری این ایستگاه ، تراز ریل در عمق 5/10 متری متغیر می باشد که با رسیدن به ایستگاه A2 بدلیل وضعیت طراحی معماری این ایستگاه ، تراز ریل در عمق 5/10 متری قرار خواهد گرفت.
مسیر به همین ترتیب ، پس از گذر از این ایستگاه، در عمق حدود 9 متر ادامه یافته و در ایستگاه B2 به عمق 10 متر خواهد رسید.پس از خروج مسیر از ایستگاهB2 ،تراز ریل مجدداً در عمق حدود 9 متر حرکت کرده و پیش از رسیدن به ایستگاه C2 عمیق تر شده و در عمق 15 متری وارد ایستگاه C2 می گردد تا این نقطه از مسیر، روش اجرای تونل بصورت پوشش و حفر طراحی گردیده است. البته در ناحیه انتقال مسیر از عمق 9 متر به 5/15 متر (پیش از رسیدن به ایستگاه C2) ، روش اجرای تونل در طول کوتاهی ، به روش اتریشی (NATM) پیش بینی شده است.
در ادامه مسیر تونل، از ایستگاه C2 تا انتهای تونل با کمک ماشین حفار (TBM) اجرا می گردد. عمق عمومی ریل در این ناحیه حدود 15 متر است که در برخی موقعیت ها مثل میدان شهدا (G2) در عمق 23 متر، میدان سعدی (H2 ) 20 متر، میدان شریعتی (I2) 5/18 متر و ایستگاه (L2) 5/19 متر قرار می گیرد. همچنین ،مسیر خط 2 در نزدیکی ایستگاه I2 از زیر ایستگاه F1 در خط 1 قطار شهری مشهد عبور می کند.
لازم به توضیح است در محدوده بلوار طبرسی حدفاصل چهارراه گاز تا میدان شهید گمنام ، مسیر خط 2 قطار شهری مشهد به موازات پروژه زیرگذر آتی قرار دارد.همچنین مسیر و ایستگاه های خط 2، در میدان شهدا و میدان سعدی با پروژه های آتی این دو میدان بطور توامان طراحی گردیده است که لازم است در مرحله طراحی جزئیات و عملیات اجرایی بطور کامل هماهنگ گردند.
شکل 1 نقشه شماتیک مسیر خط 2 به همراه موقعیت ایستگاهها ، عمق ریل در محل ایستگاهها و روش اجرای بخش های مختلف را نشان می دهد.در این بخش به روش اجرای بخشهای غیر همسطح مسیر پرداخته می شود.
روش اجرای بخش های مختلف تونل
روش Cover & Cut
حدود 5/2 کیلومتر از ابتدای مسیر خط 2 شامل :570 متر از خروجی دپو تا ابتدای ایستگاه A2 تا B2 ، B2 و 560 متر از ایستگاه B2 تا C2 بدلیل بالا بودن تراز ریل نسبت به تراز سطح زمین، به روش پوشش و حفر اجرا خواهد شد که مراحل اجرایی آن به شرح زیر می باشد (شکل 2)
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 11
مطالب مرتبط