دانلود اقدام پژوهی آسیب شناسی رفتارها دانش آموزان و راه حل آن
چکیده
اینجانب — دارای مدرک ……………….، مدت ………. است که در خدمت آموزش و پرورش هستم..در سال …… در سمت —- واقع در شهرستان —- به اتمام رساندم.
در دوران خدمتم با دانش آموزی مواجه شدم که دارای اختلالات رفتاری از قبیل شلوغی غیر نرمال، مسخره کردن دیگران، اذیت دادن به دیگر دانش آموزان، حسادت، بی حوصلگی، فحش دادن به دیگران، لجبازی، تنبلی، سردرد مزمن بود.
برای گرد آوری اطلاعات روشهای متعددی وجود دارد؛ با توجه به موضوع پژوهش، به نظر میرسد که ما مجبور باشیم از چند روش به صورت ترکیبی برای جمع آوری اطلاعات استفاده نماییم. در این پژوهش روشهای مشاهده، مشاهده مشارکتی و مصاحبه را انتجاب نمودیم.
برای کاهش حسادت، شرکت دادن فرد در گروه و احساس مسئولیت فرد نسبت به گروه ایجاد میگردد و از والدین فرد خواسته میشود که بین فرزندان تبعیض قائل نشوند و رفتارشان نسبت به فرد ملایم گردد.
برای کاهش پرخاشگری و لج بازی؛ از والدین امیر خواسته میشود که بین فرزندان تبعیض نشود و با فرزندان خود با ملایمت ومهربانی رفتار کنند و ویژگیهای مثبت فرزند خود را با تشویق تقویت نمایند. تا فرزند دچار کمبود محبت نگردد. به نظر میرسد یکی از علتهای اساسی پرخاشگری و لج بازی تبعیض و کمبود محبت است. و به فرزند خود بر چسبهای مثبت بزنند تا کودک باور کند که واقعاً دارای ویژگیهای مثبت است.
برای کاهش ضعف تحصیلی، از بین بردن مشکلات عاطفی توسط والدین ومعلم مربوطه، ایجاد انگیزه، تقویت ویژگیهای مثبت، شکوفایی اعتمادبه نفس کودک، توجه لازم به کودک، تغییر نگرش کودک نسبت به خود از جمله عواملی هستندکه میتوانند ضعف تحصیلی دانش آموزرا کاهش دهند. به نظر میرسد سردرد امیربا رفع مشکلات عاطفی ودرسی کودک رفع خواهد شد.
ارائه راهکارها
۱- محبت به موقع و متناسب به فرزندان ودانش آموزان، موجب کاهش اختلالات رفتاری میشود.
۲- توجه به موقع، محبت، تقویت نکات مثبت، پرورش اعتماد به نفس، موجب نگرش مثبت فرد نسبت به خود و دیگران میشود.
۳- ایجاد انگیزه و ایجاد نگرش مثبت فرد نسبت به خود ومعلم و دیگران موجب بهبود وضعیت تحصیلی و رفتاری فرد میشود.
۴- بین فرزندان نباید تبعیض قائل شد.
۵- بهتر است برای شناسایی و رفع مشکل از راهنماییهای صاحب نظران استفاده گردد.
۶- بهتر است برای رفع مشکل، نظریههای علمی و تحقیقات گذشته مورد توجّه قرارگیرد. تا دارای اعتبار میباشد.
مقدمه
اختلالات رفتاری دانش آموزان، یکی از مسائلی است که معمولاً معلمان با آن مواجه هستند. یکی از عوامل بازدارنده در امر تحصیل، اختلالات رفتاری میباشد. معلّمان در برابر اختلالات رفتاری، به شکلهای متفاوتی از خود عکس العمل نشان میدهند. برخی از معلّمان آنان را به شدّت سرکوب میکنند. بعضی از معلمان، در مقابل آنان کو تاه میآ یند؛ بعضی دیگر آنان را به حال خود رها میکنند. امّا واقعیت این است که در این حالت مشکل ادامه خواهد یافت و مشکلات دیگری نیز به دنبال خواهد آورد.
به نظر میرسد راه منطقی این است که وقتی مشکلی در کلاس پیش میآید؛ بهتر است ابتدا آن مشکل شناسایی شود سپس آن مشکل به صورت علمی مورد بررسی قرار گیرد. بعد از آن راه حلهایی جهت رفع مشکل پیدا کرده و به صورت عملی آن مشکل رفع گردد.
فهرست
چکیده ۴
ارائه راهکارها ۵
مقدمه ۵
توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسئله ۶
گرد آوری اطلاعات (شواهد آ) ۹
تجزیه و تحلیل وتفسیرها ۱۲
انتخاب راه جدید به صورت موقّت ۱۵
درمان پرخاشگری ۱۷
قوانین یادگیری: ۱۸
اجرای طرح جدید و نظارت بر آن ۲۰
انواع پرخاشگری ۲۱
گرد آوری اطلاعات (شواهد ۲) ۲۷
ارائه راهکارها ۲۹
منابع ۳۰
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 30
مطالب مرتبط