چکیده
پژوهش حاضر به عنوان «چگونه می توانیم روحیه ی پژوهشگری را در دانش آموزان پایه چهارم آموزشگاه شهید محمد جواد رضا زاده شهرستان قوچان در سال تحصیلی تقویت نماییم» طراحی گردیده است و دارای دو بعد توصیفی و تبیینی می باشد که در ابتدا در بخش توصیفی به شناخت علمی نگرش دانش آموزان به فعالیت های پژوهشی پرداخته شده و در بخش تبیینی عواملی که بر ایجاد و تقویت روحیه ی پژوهشگری تأثیر دارند و مورد بررسی قرار گرفته است.
جامعه آماری در این پژوهش دانش آموزان چهارم و پنجم مقطع ابتدایی آموزشگاه رضا زاده شهرستان قوچان در سال تحصیلی 78-86 را تشکیل می دهند و
نمونه آماری دانش آموزان پایه چهارم می باشند که 18 نفر هستند.
پس از تجزیه و تحلیل فرضیات مشخص شد که نقویت روحیه ی پژوهشگری در بین دانش آموزان پایه چهارم به عواملی همچون: تجهیز کتابخانه ی آموزشگاه و کتابخانه کلاسی به کتابهای علمی و تحقیقی، آشنایی با روش پژوهش و تحقیق علمی، ایجاد علاقه و رغبت به مطالعه و تحقیق، برگزاری مسابقات کتابخوانی در آموزشگاه، اختصاص مکانی مناسب برای مطالعه و کتابخانه در آموزشگاه و … بستگی دارد.
مقدمه
نیازمندی نظام تعلیم و تربیت به تحقیقات و پژوهش های مستمر، امری ضروری و بدیهی است. همه دست اندرکاران نظام ت.ت به خوبی واقفند که هر گاه باور به تلقین دو مقوله ی اساسی پژوهش و برنامه زیری در سطوح مختلف ایجاد گردد، آنگاه می توان به موفقیت و کارآمدی برنامه ها و عملکرد آنان امیدوار بود.
اساساً پژوهش وسیله ای است برای تصمیم سازی و تصمیم گیری و ایجاد توسعه و تحول در هدف ها و روش ها و برنامه هاست و ویژگیس زمانی ما حکم می کند که به این امر مهم حتی در مدارس نیز توجه ویژه شود. جلب و جذب دانش آموزان که توانایی های بالقوه پرداختن به فعالیتهای پژوهشی را دارند از اهداف نظام ت.ت می باشد.
روحیه ی حقیقت جویی و حس کنجکاوی از ابعاد فطری روح بشر است و آدمی همواره به دنبال کشف علت پدیده ها و شناسایی محیط خودش بوده است.
تحولات دنیای اخیر ما در برابر سئوالهای زیادی قرار داده است که هنوز جوابی برای آنها نمی دانیم، به طوری که به تدریج دچار نگرانی و تردید می شویم که آیا اصلاً بشر قادر خواهد بود که این طوفان هرج و مرج را مهار کند.
سرمایه های علمی و تحقیقی بشر ثمره ی این فطرت حقیقت جویی و تحقیق گرایی است به همین دلیل دانشمندانی را که در مظهر حق گرایی می باشند و بیشتر از سایرین حس کنجکاوی خویش را شکوفا نموده اند، همواره مورد تجلیل و احتارم قرار گرفته اند.
اسلام که دینی فطری است از مسلمانان دعوت نموده تا به خواسته های فطری خویش در زمینه ی حقیقت جویی پاسخ مثبت دهند و با فراگیری علم و دانش و گسترش میدان و مطالعه و بررسی و پژوهش این میل درونی را شکوفا نمایند.
در اولین سوره ای که بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد ارزش نعمت علم و دانش را بازگو فرمودند و بر تمام افراد بشر چنین متن گذارده که در میان همه ی پدیده های هستی وجود آنها را با علم و دانش ممتاز ساخته است.
پیامبر اکرم (ص) نسبت به مسئله ی علم آموزی، مطالعه و پژوهش تاکید فراوان داشتند که به نمونه ای از آن اشاره می نماییم:
«جویای علم و دانش باشید هر چند که آن را در چین سراغ گرفته باشید»
تأکیدات اسلام در زمینه ی کسب علم و دانش و تشویق مسلمانان در عرصه های گوناگون علمی به پیشرفت قابل توجهی نائل شوند. شکل گیری تمودن عظیم و درخشان اسلامی که باعث فخر و مباهات مسلمانان و در عین حال سبب تعجب اروپائیان شده است و محصول همین روحیه ی تحقیق گرایی و آزاداندیشی و مطالعه و پژوهش مستمر می باشد. در دامن چنین اندیشه ای دانشمندان برجسته ای چون ابوعلی سینا، فارابی، خوارزمی، خواجه نصیرالدین طوسی و … رشد کرده اند که هر یک مشعل داران علم و دانش در زمان و عصر خویش بودند و نه تنها جامعه ی اسلامی را از سرچشمه های علمی و تحقیق خویش سیراب نموده و در عصر و روزگار خویش روشنایی بخشیدند، بلکه آثار ارزشمندی از خود به جای گذاشته که جزو سرمایه های علمی بشر محسوب می شود. (کالبیان صص 12-11)
فهرست مطالب
فصل اول
توصیف وضعیت موجود
اهداف پژوهش
اهمیت و ضرورت تحقیق
اهمیت و ضرورت تحقیق و پژوهش در کلاس و مدرسه
گردآوری اطلاعات و شواهد 1
فصل دوم
ادبیات و پیشینه تحقیق
پیشینه ی تحقیق
فصل سوم
اقدامات انجام شده
گرد آوری شواهد 2
نتیجه گیری
فصل چهارم
پرسشنامه
نمونه کار پژوهشی دانش آموزان
منابع و مآخذ
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 94
مطالب مرتبط