دانلود مقاله بررسی مدیریت تجارت یکپارچه ERP
دیباچه
از آنجائیکه محیط کسب وکار عصر اطلاعات فعلی رقابت شدیدی را در اخذ اطلاعات و دانش ایجاد نموده است ،ضرورت دارد سیستم ها ی اطلاعاتی سازمانها تا حد ممکن پیوستگی خود را حفظ کند وچنانچه بخواهند از هم جدا و به صورت جزیره های اطلاعاتی مستقل کار کنند اطلاعات مطلوبی از آنها نمیتوان استخراج کرد.
بسیاری از متخصصان ITبر این عقیده اند که تنها بخشی از اطلاعات سازمان در فرآیند های تصمیم گیری مورد استفاده قرار می گیرد، و بسیاری از آنها به علت فقدان متخصصان فن همچنان بی استفاده باقی می ماند .
مانند گازهای ذیقیمتی که به علت فقدان امکانات با بی توجهی تصمیم گیران سالها بر سر چاههای نفت سوزانده میشوند . بنابر این هر ابزاری ازIT که بتواند به سازمانها در جهت ممانعت از به هدر رفتن ارزشمند ترین منبع آن کمک نماید ، ودر عین حال سازمان را در جهت حرکت از حالت وظیفه گرائی سنتی به سمت فرایند گرائی یاری کند میتواند در بهبود روشهاو افزایش بهره وری منابع سازمان موثر واقع شود .
فناوری اطلاعات(IT) ومهندسی مجدد فرایندهای عملیاتی (BPR) دو ابزار حیاتی در جهت توسعه کیفی و کمی سازمانها برای گردآوری وبهره وری اصولی از منابع اطلاعاتی است .
راه حلهایERP در حال حاضر مناسبترین بستر و ابزار در هر دو جهت فناوری اطلاعات و مهندسی مجدد فرایندها است.
مقدمه
رشد غیر قابل پیش بینی فناوری اطلاعات و ارتباطات در دهه های گذشته که با تکیه بر توسعه صنایع مختلفی ازجمله الکترونیک، کامپیوتر، مخابرات و … صورت گرفته، بر جنبه های مختلف عملکرد سازمانها تاثیرات شگرفی داشته است. همزمان با این تغییرات، محیط فعالیت سازمانهای مختلف پیچیده تر شده و به همین جهت نیاز به سیستمهایی که بتواند ارتباط بهتری بین اجزای مختلف سازمانی برقرار کرده و جریان اطلاعات را در بین آنها تسهیل کند، افزایش چشمگیری یافته است. این سیستمها که در مجموع به سیستمهای سازمانی Enterprise Systems (ES) معروف هستند، زمینه ای را فراهم آورده اند که مدیران بتوانند در تصمیم گیری های مختلف خود از اطلاعات مناسب در هر جا و در زمان مناسب استفاده نمایند.
از اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی، ظهور نرم افزارهای یکپارچه ای تحت عنوان Enterprise Resource Planning (ERP) با هدف قراردادن سازمانهای بزرگ، توسعه بسیار زیادی پیدا کردند. این نرم افزارهای بسیار قدرتمند، پیچیده و گران قیمت، سیستمهای از پیش طراحی شده ای هستند که پس از اندک تغییراتی در آنها ( Customization ) توسط مشاوران پیاده ساز و مشاوران تحلیل فرایندهای سازمانی، پیاده سازی و اجرا می شوند. در بسیاری از موارد سازمانها به دلیل اجبار در تبعیت از منطق حاکم بر این نرم افزارها، مجبور به اصلاح و بازبینی مجدد فرایندهای خود هستند
(۱_۱)تعریف ERP
ERP یا Enterprise Resource Planning یک بسته نرم افزاری است که تمامی فرایندهای اصلی تجاری در تمام صنایع را پوشش میدهد.و آخرین راهکار تکنولوژی اطلاعات جهت تامین نیازهای انفورماتیکی سازمانها وموسسات وبرنامه ریزی بهینه منابع آنها با نگرش توام درون وبرون سازمانی می باشد.
نرم افزار برنامه ریزی منابع شرکت یا همان ERPدر واقع آن چیزی که از نامش بر می آید نیست. برنامه ریزی را فراموش کنید – چون این کار را انجام نمی دهد- منابع را نیز که واژه ای مستعمل است به کنار می گذاریم. هدف دگرگون ساختن روش کاری شرکت است. ماموریت اصلی ERP این است که تمام زیر مجموعه ها و توابع یک سازمان را در یک سیستم کامپیوتری که می تواند به تمام نیازهای آنها پاسخ دهد گردآوری کند.
طراحی نرم افزاری که همزمان نیازهای افراد در امور مالی ،منابع انسانی و انبارداری را جوابگو باشد به هیچ وجه آسان نیست.هرکدام از این اجزا ، معمولا سیستم کامپیوتری مخصوص به خود دارند،که هر یک با روش بخصوصی که آن بخش نیاز دارد سازگار است ؛ ولی ERP همه آنها را ترکیب می کند: برنامه نرم افزاری یکپارچه، که پایگاه داده های یگانه ای ایجاد می کند که توسط آن قسمتهای مختلف می توانند به سهولت اطلاعات را با هم به اشتراک بگذارند و با یکدیگرارتباط بر قرار کنند. این رویکرد مجتمع می تواند نتایج فوق العاده ای در پی داشته باشد ؛ لازمه این امر پیاده سازی صحیح برنامه توسط شرکتها است.برای مثال سفارش یک مشتری را در نظر بگیرید. معمولأ هنگامی که مشتری سفارش خود را ارائه می دهد سفری طولانی که بیشتر روی کاغذ است آغاز می شود ، از این قسمت به آن قسمت فرستاده می شود ودر طی راه بارها در سیستم های کامپیوتری بخشهای مختلف ثبت و مجددأ ارسال می گردد. این امر سبب تاخیر یا گم شدن سفارشها می شود .همچنین در سیستم کامپیوتری هر بخش احتمال رخ دادن اشتباه در ثبت وجود دارد . در این فاصله هیچ یک از کارکنان شرکت بدرستی از وضعیت سفارش در یک مرحله بخصوص اطلاع ندارد.
برای مثال بخش مالی سازمان نمی تواند به سیستم کامپیوتر انبار راه یابد تا بررسی کند که آیا کالای مورد نظر ارسال شده یا نه؟ « باید با انبار تماس بگیرید » ترجیع بند معروفی است که در جواب مشتری منتظر بکار برده می شود.
ERP دارای ماژول های از پیش ساخته شده ای است که برخی از بهترین فرآیندهای اجرایی در دنیا برای هر فعالیتی را ترکیب و پیشنهاد می کند. مثلاً بخش مالی، منابع انسانی، تولید و انبار ماژولهای جداگانه خود را دارند که وظایفشان را با استفاده از آنها انجام می دهند. در عین حال این قسمت ها با یکدیگر در ارتباط هستند و می توانند از اطلاعات یکدیگر استفاده کنند. به عنوان مثال یک کارمند امور مالی می تواند به درون سیستم انبار دسترسی یابد و وضعیت ارسال یا فعالیتهای مربوط به یک سفارش خاص را مشاهده کند. اغلب عرضه کنندگان سیستم های ERP ماژولهای مختلف را مستقل از یکدیگر و بدون نیاز به خرید و نصب کل سیستم ارائه می کنند. در این صورت تهیه بقیه ماژولها را می توان به آینده موکول کرد.
فهرست مطالب
دیباچه
مقدمه
فصل اول
تعریف ERP
نقش سیستمهای اطلاعاتی در موسسات تولیدی و صنعتی
فصل دوم
سیر تکامل سیستمهای اطلاعاتی
سیستمهای Batch در کامپیوترهای مرکزی
سیستمهایOnLineدر کامپیوترهای سازمانی(تک کاربره)
تفکیک DATA ازبرنامه ها وراه اندازی مراکز سرویس داده
راه اندازی مراکز سرویس برنامه(Application Server)
سیستمهای اطلاعاتی Web Based
فصل سوم
جایگاه ERP در لایه های نرم افزاری وسیستمهای اطلاعاتی
فصل چهارم
تاریخچه و سیر تکاملی سیستمهای ERP
سیستمهای اطلاعاتی دهه ۶۰
سیستمهای اطلاعاتی دهه ۷۰(Material Requirement Planning)
سیستمهای اطلاعاتی دهه۸۰(Manufacturing Resource Planning) MRPII
MRPIIنیز هنگام پیادهسازی با مشکلاتی مواجه شد
سیستمهای اطلاعاتی دهه ۹۰ (Money Resource Planning) MRPIII و ERP
فصل پنجم
آشنایی کامل با ERP
وجه تمایز MRPII وٍ ERP را می توان به صورت زیر خلاصه نمود
منافع حاصل ازپیاده سازی ERP
مهندسی مجدد سازمان (BPR)
ERP چگونه می تواند کسب و کار یک شرکت را بهبود بخشد
دلایل به کارگیری(ERP)
یکپارچهسازی دادهها
استانداردکردن فرایندهای تولیدی
استانداردکردن اطلاعات منابع انسانیERP
ERPو رضایت کاربران
فصل ششم
یک مقاله ERP چقدر زمان می برد
ERP چه مشکلی را از کسب و کار من حل می کند
هزینه واقعی ERP چقدر است
چه زمانی نتیجه(ERP)مشخص می شود و این نتیجه در چه مقیاسی خواهد بود
هزینه های پنهان ERP
آموزش
یکپارچه سازی و آزمایش
تبدیل داده ها
تجزیه و تحلیل داده ها
حدود کاری مشاوران
بکارگیری بهترین و کارآمدترین افراد
تیم پیاده سازی هرگز از کار باز نمی ایستد
صبور بودن در انتظار برای بازگشت سرمایه
نزول پس ازشروع بکار ERP
فصل هفتم
روشهای پیاده سازی ERP
انفجار بزرگ- Big Bang
راهبرد انتخاب آزاد- Franchising strategy
جهش سریع- Slam-dunk
ERPچگونه با تجارت الکترونیکی هماهنگ می شود
رهنمودهای کلی جهت اقدامات عملی
توجه به آینده ERP
اقدام عملی
مشتریان ERP
پیکربندی نرم افزارERP
اجزای نرم افزار ERP
توزیع و فروش
اتوماسیون نیروی فروش:(SFA)
مدیریت ارتباط با مشتری:(CRM)
برنامهریزی تولید
سناریوی تولید براساس اندازه انباشته
در سناریوی تولید تکراری
سناریوی ساخت برطبق سفارش(MAKE-TO-ORDER=MTO)
سناریوی تولید فرایندی، برنامهریزی
تهیه و تدارک مواد
سناریوی پردازش مواد انبار
سناریوی مواد مصرفی
سناریوی مدیریت انبارهای امانتی (کالاهای بهامانت گذاشته شده از طرف شرکتی دیگر؛ مثلاً از طرف مشتری)
مدیریت سازمان و منابع انسانی
برنامهریزی و کنترل تجاری
مراحل انتخاب، تهیه و پیاده سازی ERP در سازمان
نیاز سنجی
انتخاب نرم افزار و شرکت مولد با توجه به
مهندسی مجدد، کارکردها و اطلاعات سازمانی در جهت
تنظیم و ساخت نرم افزار
نصب و بهره برداری
مراحل پیاده سازی ERP به قرار زیر میباشد
فصل هشتم
آشنائی با ارائه کننده گان ERP درجهان
SAP و Oracle
J.D.Edwards
Peoplesoft
J.D.Edwards
Pecplesoft
آشنایی با ارائه کنندگان ERPدرایران
نتیجهگیری
منابع مورد استفاده
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 74
مطالب مرتبط