این پروپوزال در مورد طراحی باغ قصه ایرانی با رویکرد تعامل اجتماعی بین نسلی در جهت احیاء فرهنگ ایرانی در شهر شیراز می باشد. پروپوزال کامل و آماده ، نگارش حرفه ای براساس اصول پروپوزال نویسی ، منبع نویسی داخل متن و پاورقی
موضوع و رویکرد :
وقتی فرهنگ یک جامعه در قالب جسم می آید، تمدن آن جامعه شکل می گیرد. (در واقع تمدن یک جامعه، کالبد فرهنگ آن جامعه است.) بنابراین معماری، یکی از وظایفش، تمدن سازی می باشد. البته روشن است که رابطه بین فرهنگ و معماری یک رابطه دوسویه است. چه، گاه معماری از فرهنگ رایج در جامعه تاثیر می گیرد و گاهی هم خود، سرچشمه زاینده فرهنگ می شود.
باغ ایرانی پدیده ای فرهنگی، تاریخی، کالبدی در سرزمین ایران است و معمولا به صورت محدوده ای محصورکه در آن گیاه، آب و ابنیه درنظام معماری مشخصی باهم تلفیق می شوند و محیطی مطلوب، ایمن و آسوده برای انسان به وجود می آورد، ساخته می شود .در دائرة المعارف اسلامی در توضیح واژه باغ آمده : محوطه های غالباً محصور، ساخته انسان با بهره گیری از گل وگیاه و درخت و آب و بناهای ویژه که بر قواعد هندسی و باورها مبتنی است (دائرةالمعارف اسلامی، 1381 : 206).
باغ ایرانی دارای رویکردهای مختلفی است که من جمله آنان رویکردهایی مانند باغ پیوند فرخنده زیبایی وسودمندی، محل تجمع وگفتگو و نماد فرهنگی و قدرت سیاسی می باشد (شاهچراغی، 1387 ، 101). محیط باغ ایرانی به طور هم زمان به همه حواس پنجگانه انسان می پردازد، هم به تجربه مستقیم انسان در می آید و هم به طور هم زمان باشنده در باغ را به سطحی انتزاعی و نمادین از مفاهیم و معانی هدایت می کند. اما در حقیقت این خودِ انسان است که در شکل دادن به محیط مساعد و مطلوب، دخالت دارد (میرفندرسکی،1383 ، 10) .
قصه های ایرانی یکی از کهن ترین نمونه های اصیل تفکر و تخیل مردم این سرزمین و نشان دهنده کیفیت زندگی و مباحث ذهنی و شادی و اندوه این قوم به شمار می آید. مردم این مرز و بوم، از روزگاران بسیار دور پندارها، باورها، افکار، آرزوها و تجربه های خود را در قالب قصه ریخته و آن را مانند گوهری نایاب و عزیز به مرور تراش داده اند و سطوحی بر آن افزوده و اجزایی از آن کاسته اند تا سرانجام به شکلی زیبا و تحسین انگیز در آمده و به دست ما رسیده است که هر کدام از آن ها در عین سادگی و صفای بی پیرایه چنان لطیف و دلکش است که خواننده و شنونده را بی اختیار مجذوب می سازد.
یعنی همان رمز و رازی که در آفرینش بهت آور مینیاتور ایران و رنگ های جادویی آن، همان طراوت و جلای خیره کننده ای که در نقش ها و رنگ های بدیع کاشی کاری نهفته است، همان ظرافت ها و انحناهایی که از انواع خط فارسی خوانده می شود، همان زیبایی نجیب و تنوع خیال انگیزی که در طرح های قالی، این شاهکار هنر ایران و خاتم کاری همزاد دیگر آن دیده می شود و جمله آن ها بیننده هنرشناس را به تحسین و شگفتی وا می دارد و به دنیای رازها و حال ها می برد، در تار و پود این قصه ها هم وجود دارد و بی شبهه به همین جهات است که بی آن که ثبت و ضبط شده باشد، همواره نقل و روایت شده تا به زمان حاضر رسیده است ( آرین پور، 45:1373).
در ایران علاوه بر بازشناسی باورهای تاریخی و مذهبی مردم، می توان از نقطه نظرات معاصر آنان نسبت به طبیعت وپدیده های تلفیق کننده طبیعت و مصنوع همچون باغ آگاه شده و در ارائه راهکارهای تازه آنان را مورد نظر قرار داد. اما ازآنجاکه به طور معمول پرسش مستقیم درباره تصور افراد نسبت به طبیعت، منجربه دریافت پاسخ های کلیشه ای و شعارگون از ایشان است، می بایست برای بازشناسی مفاهیم ذهنی و خاطرات انسان معاصر در مورد طبیعت به دنبال شیوه های جدید بود. باغ ایرانی با توجه به رویکرد فرهنگی خود می تواند در برگیرنده فضاهای مختلف نمایشگر فرهنگ غنی ایرانی مانند قصه و داستان باشد.
از طرفی طراحی چنین باغی که در آن مشارکت سنی همه اقشار جامعه از خردسال تا سالمند برای تعامل با شعر و ادبیات و قصه شکل گرفته باشد ضمن ایجاد نشاط و سرزندگی، سبب تعاملات اجتماعی و ایجاد رابطه بین نسل های مختلف از سالمندتا خردسالی که برای مشاهده نقالی شاهنامه آمده تا هرکدام به زعم خود به ایجاد تعامل با شعر و ادب فارسی بیپردازد می شود و این تعامل سبب انتقال تجربیات بین نسلی، سرزندگی، افزایش مشارکت و انعطاف پذیری بیشتر فضا می گردد.
طراحی این باغ چنان باید باشد که متناسب با خصوصیات جسمی و فیزیکی تمامی اقشار جامعه از سالمند، میانسال، جوان و کودک باشد و در نهایت بتواند به نیازهای تمامی این اقشار پاسخ دهد.
فهرست مطالب:
موضوع و ورویکرد
بیان مساله
اهمیت و ضرورت تحقیق
پیشینه تحقیق
برنامه فیزیکی
روش تحقیق
معرفی سایت
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 9
مطالب مرتبط