این پاورپوینت به بررسی سیستمهای انتقال قدرت دو کلاچه (DCT) و سیستم انتقال قدرت متغیر پیوسته (CVT) می پردازد. شامل تاریخچه، اصول عملکرد، انواع کلاچها، مزایا و معایب، و مقایسه بین این دو سیستم جهت بهبود عملکرد و کارایی خودروها میباشد.
مقدمه
سیستمهای انتقال قدرت نقش حیاتی در عملکرد و کارایی خودروها ایفا میکنند. یکی از پیشرفتهترین این سیستمها، سیستم انتقال قدرت دو کلاچه (DCT) است که ترکیبی از مزایای سیستمهای دستی و اتوماتیک را ارائه میدهد. این سیستم از دو کلاچ جداگانه برای دندههای فرد و زوج استفاده میکند، که امکان تعویض دندهها را بدون وقفه در انتقال قدرت فراهم میسازد. پاورپوینت حاضر به بررسی دقیق این سیستم و همچنین سیستم انتقال قدرت متغیر پیوسته (CVT) میپردازد.
سیستم انتقال قدرت دو کلاچه به دلیل ساختار خاص خود، تعویض دندهها را بسیار سریعتر و کارآمدتر میکند. این سیستم شامل دو نوع کلاچ، کلاچهای خشک و کلاچهای چندصفحهای خیس میباشد که هر کدام برای شرایط خاصی مناسب هستند. کلاچهای خشک برای خودروهای با توان کمتر و کلاچهای خیس برای خودروهای با توان بالاتر به کار میروند. مزیت اصلی این سیستم، کاهش زمان تعویض دنده و افزایش بهرهوری سوخت است که باعث بهبود عملکرد کلی خودرو میشود.
در مقابل، سیستم انتقال قدرت متغیر پیوسته (CVT) از یک سیستم پولی و تسمه یا زنجیر برای تنظیم نسبت دندهها استفاده میکند. این سیستم به دلیل توانایی خود در ارائه نسبتهای دنده بی نهایت، عملکرد نرمی را در تعویض دنده ها فراهم میکند. با این حال، CVT ها در مقایسه با DCT ها برای خودروهای با توان بالا کمتر مناسب هستند. این پاورپوینت به مقایسه دقیق این دو سیستم و بررسی مزایا و معایب هر یک پرداخته و نقش آنها در بهبود کارایی و راندمان خودروها را توضیح می دهد.
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 15
مطالب مرتبط