مقاله معماری دیجیتالی

Paper digital architecture

دانلود مقاله معماری دیجیتالی

بخشی از متن

غرفه های نمایش آب که در سال ۱۹۹۷ به طراحی معماران ناکس (‏Architects know‏) در ‏هلند برپا شدند نمونه هایی ابتدایی از تجربه واقعیت در کنار مجاز بودند. این غرفه ها که از ‏فاکتورهای فیزیکی و موتورهای تولید فضای مجازی تشکیل می شدند نه برای نمایش بلکه بیشتر ‏برای تجربه حالت سیالیت و بی وزنی به هر دو صورت مجازی و واقعی طراحی شده بودند.‏
فیزیک اصلی بناها تونلی متشکل از پوسته های کاملا بسته، مواج و پیوسته ای بود که در آن ‏تضاد میان کف، سقف و دیوارها از بین می رفت و شخص با غوطه ور شدن در آن (چه در مایع ‏واقعی و چه به کمک تصورات مجازی) ادراک امتدادهای افق و قائم را از دست می داد. هدف این ‏بود که با تجربه احساسی متفاوت، ادراک واقعیات روزمره و همیشگی که به آن عادت کرده ایم ‏کمرنگ شود و شخص در دنیایی ناآزموده متولد شود.‏
سطوح داخلی غرفه ها با انواع حسگرها پوشانده شده بودند که با توجه به سرعت و جهت گیری ‏حرکت بازدید کننده داده های متفاوتی به پردازشگر مرکزی ارسال می کنند. این پردازشگر که ‏کنترل مجموعه را بر عهده داشت پس از پردازش اطلاعات، مقتضی به موتور محرکه را دیکه می ‏کرد. کار این موتور اعمال تغییر در شرایط فیزیکی محیط بود که در اینجا مشتمل بر ایجاد امواج ‏نوری و صوتی بود که به مغبز حس نزدیکی و شناوری را القا می کنند. هرچه سرعت حرکت شخص ‏در داخل تونل بیشتر باشد، سرعت امواج هم افزایش می یافت.‏
هنگامی که فرد روی یک گیرنده ساکن می ایستاد، نورها به شکل امواج حلقوی آب بر پای او ‏ساطع می شدند. حسگرها و پردازنده های فوق العاده ای در تمام فضا پر شده بودند که می ‏توانستند در آن واحد عمل هر تعداد شرکت کننده در یک تجربه میهمان را تحلیل و عکس العمل ‏متناسب را به موتورهای محرکه دیکته کنند. فضای مجازی نورانی که از تداخل امواج متفاوت نور و ‏صدای منبعث از حرکات متنوع تجربه گرها بدست آمد شگفت انگیز و غیرقابل پیش بینی بود.‏
در غرفه ای به نام آب نمک! بازدیدکننده با انواع مختلف تجربه حضور آب آشنا می شد. فضا در ‏واقع منظر نوری بود از کابل های فیبر نوری با رنگ های متنوع. نورها انعکاس تصاویری واقعی از ‏شرایط گوناگون آب و هوایی بودند بر سطوحی از جنس پلی کربنات. فرمان دهی کل بنا را یک ‏بانک اطلاعات پایه سه بعدی در دست داشت که برای هر بازدیدکننده اطلاعات منحصر به فردی را ‏ذخیره، خلق و پردازش می کرد و رفتار بنا را با توجه به آن تنظیم می نمود. رایانه برای کنترل ‏فضای داخلی الگوریتمی از شرایط جوی و موقعیت سطح آب واقعی در سایت بنا را به عنوان داده ‏های اولیه فرض می کرد (غرفه در کنار دریاچه واقع است). توام با این سایت نور سایت صوتی هم ‏وجود داشت که همزمان بر اساس حرکات تجربه گرها کنترل می شد. فضاهای مجازی که از شرایط ‏واقعی تولید می شدند به عوالم شش گانه ای تقسیم می شدند:‏
‏۱٫‏ عالم یخ: ادراکی که تجربه کننده در این فضا دارد حس عبور از خلال توده های یخی ‏است که به آرامی شناورند.‏
‏۲٫‏ عالم ‏H2O‏: در این تجربه، شخص در خیلی از مولکول های آب شناور می شود، او می تواند ‏مولکولی را تعقیب کند و حتی آن را بگیرد.‏
‏۳٫‏ عالم زیستی: انواعی از موجودات هوشمند ناشناخته در فضای مجازی شناور می شوند. ‏برخی از آنها ممکن است دور شما جمع شوند و برخی دیگر از شما بگریزند.‏
‏۴٫‏ عالم حباب: یک توده سیال و لغزنده در فضای مجازی خلق می شود که می توان در درون ‏یا حول آن غوطه ور شد.‏
‏۵٫‏ عالم سیال: تجربه گر در یک محیط روان شناور می شود و در آن به دام می افتد.‏
‏۶٫‏ عالم تحول: شخص بین دو آسمان متغیر مجازی معلق می ماند، چشم اندازی گسترده از ‏آسمان در برابر خود می بیند در حالیکه حس می کند ابرها از کنار او در حال عبورند.‏
چنانچه دیدیم می توان به کمک تصورات مجازی فضای محدود واقعی را به بی نهایت بسط داد. ‏چنین فضاهایی اکنون به شکلی گسترده در هنر و صنعت سینما به کار گرفته می شوند. یک نمونه ‏بسیار موفق آن فیلم سه بخشی (ارباب حلقه ها) بود که واقعیت مجازی نفوذپذیر برای هنرپیشگان و ‏واقعیت مجازی نفوذناپذیر برای بینندگان محسوب می شد. مثال دیگر فیلم های آموزشی و آزمایشی ‏تاریخی و باستانی است که در آن فرضا بنایی یا جانداری کاملا از بین رفته بازسازی می شود و به ‏راحتی موجودیت و رفتار آن مورد مطالعه و شناخت قرار می گیرد. بدین طریق تجسم فضایی و ‏لمس عوالم غیرممکن به تحقق پیوسته است. روندی که بسیاری از اختراعات طی کرده اند چنین ‏است که ابتدا از فرض به نوشتار در می آیند، سپس در دنیای تخیلی سینما تجربه می شوند و از ‏آنجا به واقعیت می پیوندند! ‏
به طور کلی چنین نتیجه می گیریم که واقعیت مجازی می تواند ابزار بسیار توانمندی برای ‏خلق هرگونه فضا باشد. این فضا را نمی توان به سادگی ایجاد کرد، خلق آن نیاز به تخصص و برنامه ‏نویسی حرفه ای دارد. هرچند هم اکنون از دو سیستم (‏fly through‏) و (‏walk through‏) برای ‏طراحی و تنظیم شهری استفاده می شود. ولی همگانی شدن آن نیاز به آموزش و ممارست دارد. ‏این سیستم که در آن طرح و طراح با هم ادغام می شوند و تمام مسائل ادراکی را به صورت واقعی ‏در برابر طراح قرار می دهد نه تنها بهترین وسیله برای نگاشت طرح است، بلکه بهترین ابزار برای ‏تجربه و شناخت معماری و آموزش آن در دانشگاه ها است. اکنون که فرصت تجربه ی زنده و ‏مستقیم همچون موقعیت معماران گذشته وجود ندارد و جایی برای آزمون و خطا باقی نمانده است، ‏این وسیله می تواند بهترین جایگزین باشد. وظیفه ی معمار از یک کاراموز خلبانی (که به جای ‏تمرین های خطرناک آموزشی با ‏V.R‏ کارآموزی می کند) حساس تر است! خلبان ناآزموده جسم ‏مردمان را به خطر می اندازد ولی معمار بی شناخت روح انسان ها را نابود می کند!‏

ژیل دلوز
ژیل دلوز متفکری است که در دهه اخیر، بیشترین اتفاقات هنر تحت تاثیر اندیشه های او شکل ‏گرفته است. متفکری که چندان در زادگاه خود، فرانسه، مطرح نشده است، ولی اندیشه هایش در ‏شکل گیری رویدادهای فلسفی-هنری کشورهای انگلیسی زبان به خصوص امریکا، تاثیر به سزایی ‏گذاشته است. ردپای اندیشه های او را می توان در معماری ‏Hyper surface , Folding , Cyber ‎space‏ دید. کتابی تحت عنوان (‏After Deleuze: The Art Of Event‏) در اواخر سال ۲۰۰۱ در ‏اروپا منتشر خواهد شد که بحث اصلی آن در مورد تاثیر اندیشه های دلوز بر دنیای هنر است. خیل ‏عظیم کتابهایی که در اروپا، در راستای اندیشه های دلوز انتشار می یابد ما را وا می دارد که از کنار ‏این رویدادها بی تفاوت نگذریم- این در حالی است که یک کتاب مهم نیز از او به فارسی ترجمه ‏نشده است-. ژیل دلوز در سال ۱۹۲۵ در فرانسه متولد شد. بین سالهای ۱۹۴۴ و ۱۹۴۸ در ‏سوربن فلسفه خواند. بعد از گرفتن لیسانس فلسفه بین سالهای ۱۹۴۸ و ۱۹۵۷ در مدارس فرانسه ‏فلسفه درس داد و از سال ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۰ در سوربن تاریخ فلسفه درس داد و چهار سال از ‏پژوهشگران مرکز ملی پژوهش علمی (‏CNRS‏) بود. در سال ۱۹۶۹ به مقام استادی فلسفه رسید. به ‏خواهش میشل فوکو در دانشگاه لیون، فلسفه درس داد و در همان سال از رساله دکتری خود با ‏عنوان تفاوت و تمایز و رساله اسپینوزا و مساله بیان دفاع کرد. در سالهای ۱۹۸۷ از تدریس کنار ‏گرفت و در سال ۱۹۹۶ خودکشی کرد. او آثار برجسته ای در زمینه های مختلف، از جمله فلسفه، ‏هنر و ادبیات خلق کرده است. دلوز با همکاری فیلکس گتاری آثار ارزنده ای را درباره نظام نشانه ها ‏و منطق معنا و اهمیت نما در سینما به رشته تحریر در آورده اند. اندیشه های کانت، اسپینوزا، ‏برگسون و نیچه جایگاه خاصی در آرای این متفکر برجسته ی فرانسوی دارد و او بیش از همه وام ‏دار تفکرات و اندیشه های نیچه است. راست است که او اعتقادی به نظام استاد و شاگردی نداشت ‏ولی نتوانست خود را از دام این نگرش رها سازد و به حق می توان گفت که شاگرد راستین نیچه ‏است.‏
از نوشتههای ژیل دلوز می توان به کتابهای زیر اشاره کرد: نیچه و فلسفه (۱۹۶۲)، فرانسیس ‏بیکن منطق احساس (۱۹۸۱)، مارسل پروست و نشانه ها (۱۹۶۴)، تمایز و تکرار (۱۹۶۹)، تصویر-‏حرکت (۱۹۸۳)، تصویر-زمان (۱۹۸۵)، ضد ادیپ- سرمایه داری و شیزوفرنیک (۱۹۷۲)، کافکا در ‏دفاع از ادبیات اقلیت (۱۹۶۳)، هزار سطح صاف (۱۹۸۰)، فولد، لایب نیتس و باروک (۱۹۸۸).‏
یکی از تاثیرگذاراترین آثار دلوز وگتاری، کتاب ضد ادیپ، سرمایه داری و شیزوفرنیک است. ‏اساس کتاب در سخن روانکاوانه نوشته شده است. این کتاب در اصل به منزله یک واکنش مستقیم ‏و تئوریک به شورش دانش آموزان و دانشجویان فرانسه در ۱۹۶۸ است. در ضدادیپ بحث در مورد ‏سرکوب کردن غریزه است. پلیس دیگران و خویشتن شدن. به نظر دلوز و گتاری “عقده ادیپ که به ‏مثابه مجموعه درونی شده ای از مناسبات قدرت ربوده شده است، حاصل اعمال سرکوب سرمایه ‏داری در درون خانواده است.”‏
دلوز و گتاری با پیروی از آرای لاکان و فروید و فراتر رفتن از آن، نقد روانکاوانه ریشه ای و نوعی ‏روش متنی موسوم به تحلیل شیزو (‏schyzo-analysis‏) برای قرائت متون ارائه می دهند و در اصل ‏می توان گفت دلوز در تحلیل شیزو خود را به مباحث هرمنوتیک مدرن نزدیکتر کرده است. او بر ‏این عقیده است که انسان در حال نوشتن یک نامه خیلی ساده تا یک کتاب پیچیده همواره در حال ‏سرکوب کردن معنایی است که از نامه مستفاد می شود و در حال تزریق معنایی است که خود ‏مدنظر دارد و در کل می توان گفت متن دوسویه است. شخصیتی که خود دارد و شخصیتی که ما ‏به آن می دهیم. حمله دلوز و گتاری در درجه اول متوجه مقوله بازنمایی میل (هوس) براساس ‏فقدان یا نیاز است. آنها این مقوله را یکی از تمهیدات سرمایه داری برای از شکل انداختن ناخودآگاه ‏می شمارند.‏
تقلید، اجتماعی شدن با زیر سلطه و اقتدار رفتن، تشابه را مهم انگاشتن، از تمایز گریختن، به ‏فرمان پدر یا حاکم در آمدن، نسخه برداری کردن، شبیه کشی و رونویسی کردن است که سرانجام ‏به فرمان زیستن را همراه می آورد. به نظر دلوز هنری که بر پایه تقلید شکل می گیردهنری استوار ‏بر پارانویا است. به نظر آنها، بین فرد- که به میل تعریف می شود.- و جمع- که با قانون تعریف می ‏شود- هیچ تمایزی نیست بلکه تنها چیزی که وجود دارد، میل اجتماعی است (میل اجتماعی جای ‏فرد و جمع را می گیرد و این دو در واقع وجود خارجی ندارند) درنتیجه، میل همیشه در حرکت ‏است، همیشه، بسته به موقعیت، از اجزا متفاوت تشکیل می شود، بیشتر ماشین گونه است تا ‏نمایش ادیپ وار بازنمایی. به عکس تحلیل شیزو نوعی ناخودآگاه می سازد که در آن میل (هوس)، ‏سیلانی آزاد است. نوعی انرژی که اضطراب ادیپی آن را محدود نمی کند، بلکه سرچشمه مثبت ‏آغازهای تازه است. تحلیل شیزو به معنای آزاد کردن میل است، آنچه میل ناخودآگاه پارانویدی ‏است براساس ملت، خانواده، کلیسا، مدرسه و نظایر آنها خط و مرز می کشید ناخودآگاه شیزوفرنیک ‏با واژگون کردن این کلیت های سرمایه داری، خط و مرزها را از بین می برد.‏
دلوز و گتاری به انواع تفسیرهای متعالی حمله می کنند و فقط تفسیر غیرمتعالی را که از ‏تحمیل معنایی مسلط بر متن اجتناب می کند مجاز می شمارند. تفسیر متعالی سعی می کند بر ‏متن حاکم شود و این کار پیچیدگی حقیقی آن را تضعیف می کند. رابطه شیزوفرنیک با ادبیات ‏اقدام به واژگون سازی می کند و خود را از قید نظام آزاد می کند چنانچه اثر را نه به مثابه متن ‏بلکه اساسا غیر رمزی تلقی کنیم تحلیل گر شیزو نیز نیاز دارد تا سخن های بالقوه انقلابی متن را به ‏فعالیت وا دارد و در اینجاست که تحلیل گر شیزو هر گونه بازنمایی را مرز زدایی می نماید.‏
میشل فوکو در پیش گفتاری که در سال ۱۹۷۷ بر این کتاب نوشت، آورده است: “ضد ادیپ ‏بودن به یک سبک زندگی و شیوه ای از اندیشیدن و زندگی بدل شده است. دامهای ضد-ادیپ ‏دامهای طنز؛ فراخوانهای بسیار به تخلیه خود، متن را کنار گذاشتن و کتاب را محکم بستن. کتاب ‏اغلب ما را وا می دارد که بیاندیشیم جز طنز و بازی نیست آنجا که چیزی اساسی در میان است، ‏چیزی که بیش از همه جدی است (یعنی) تعقیب هم شکلهای فاشیسم، از عظیم ترین شکلهای آن ‏که ما را محاصره و لگدمال می کنند تا شکلهای جزئی آن که زندگی روزمره مان را به استبداد و ‏ستمی زننده بدل می کنند”.‏

فهرست مطالب
ژیل دلوز
منطق فازی
هندسه فراکتال و نظریه آشوب
منطق
تعریف منطق:‏
منطق صوری
منطق ارسطویی
منطق فازی
متغیرهای زبانی و منطق فازی
فازی بودن اعداد
توانایی منحنی های فازی در توضیح عبارت نسبی
‏۲٫ منحنی زندگی
کنترل و ارتباط
کنترل عصبی فازی
کاربردهای منطق فازی
‏۱٫کاربرد در شبکه های مصنوعی
‏۲٫ سیستم های ارتباطی
‏۳- کنترل ترافیک
‏۴- کنترل هوشمند
کاربرد های دیگر
مورفینگ
طراحی و ساخت معماری در عصر دیجیتال
مقدمه
معماری های دیجیتالی
ساخت دیجیتالی
سفارش انبوه
نتیجه گیری


فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 57

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط