این تحقیق در مورد سرعت گیر بوده و اهداف نصب آن را بررسی می نماید. این تحقیق به دانشجویان رشته های عمران و ساختمان ، شهرسازی و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.
مقدمه
روزها و سالها از پی هم می آیند و مردم این دیار هر بار شاهد خلاقیتهای عجیب و غریبی می شوند . سالیان سال است که موضوع سرعت گیر تبدیل به یک سوژه برای مدیران حمل و نقل و نیز مدیران شهری گشته و مردم هر بار شاهد یک پروژه جدید برای سرعت گیر های جدید تر هستند. بعضی وقت ها هم تکنولوژی به مدد می آید و ناگهان سراسر کشور و ازاستان ما در یک فاصله زمانی بسیار کوتاه پر می شود از سرعت گیر های صنعتی ساز که با پیچ و مهره در خیابان نصب می شوند. و البته مدتی بعد کنده شده که یا در آسفالتهای بعدی نصب و یا از بین می روند. و مهمتر از همه مسابقه نصب سرعت گیر های عجیب و غریب در ورودی و خروجی شهرهاست که از جمله این شهرها شهرستان تنکابن است که احتمالا رکورد تعداد این سرعت گیر ها را از سایر شهر ها ربوده است.
براستی که اکثر افراد از خود می پرسند که رمز و راز اتوبان سازی چیست ! اگر منظور افزایش سهولت حرکت و کاهش بار ترافیکی است پس ماجرای نصب اینهمه سرعت گیر در مسیر نشانه چیست ؟ .در برخي خيابانهاي شهر كه رنگ سرعتگيرهاي آن پاك شده و رانندهها ديرتر متوجه وجود آنها ميشوند، سرنشينان و راننده خودروها حسابي غافلگير شده و به يكباره تكان شديدي را تجربه ميكنند. به گفته شهروندان در برخي نقاط شهر نيز رنگهايي روي سطح خيابان نقش بسته كه به كلي شبيه به طرح روي دستاندازهاست و بنابراين رانندهها از دور با ديدن آن ترمز ميكنند و به محض رسيدن به آن متوجه ميشوند كه اين طرح ربطي به وجود دستانداز ندارد. مورد ياد شده باعث ميشود تعدادي از رانندهها با ديدن اين طرح روي دستاندازهاي واقعي به خيال نبود مانع، از سرعت خود نكاهند و باز هم تكان شديدي به خودرو و سرنشينان وارد شود.
اين در حالي است كه چنانچه طرح، شكل و رنگ علائم گوناگون سطح خيابان، با هم تفاوت داشته باشد، ديگر چنين مشكلاتي پيش نخواهد آمد. از سوي ديگر در برخي مناطق شهر سرعتگيرهاي پلاستيكي كنده شده و رانندههاي علاقهمند به سرعت بالا ميتوانند به راحتي از ميان آنها ويراژ داده و خطر تصادف را افزايش دهندبر اساس آخرین الگوی مرگ و میر منتشر شده توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، حوادث و سوانح پس از بیماریهای قلبی و عروقی دومین علت مرگ و میر در کشور می باشد. طیف حوادث و سوانح بسیار وسیع بوده و منشاء آنها از یک سو طبیعی و از سوی دیگر منشاء انسانی می باشد که امروزه بیش از هر زمان دیگر توجه مجامع علمی و دانشگاهی و پزشکی کشور را به خود معطوف داشته است.
من به نوبه خود به عنوان یک شهروند فکر می کنم بزرگترین مشکلی که باعث شده است تصادفات جاده ای کاهش نیابد و شاید حتی افزایش نیز داشته باشد نصب سرعت گیر و یا سرعت کاه به صورت غیر استاندارد است. در نصب بسیاری از آنها استانداردهای جهانی در مورد مکان و نحوه مناسب نصب رعایت نشده که همین امر باعث کم اثر بودن این ابزار در کنترل سرعت وسایل نقلیه و در پی داشتن مشکلات عدیده ترافیکی و مشکلات روانی شده است. برای نصب سرعت گیر ها باید ابتدا به فرق بین سرعت گیر و سرعت کاه توجه کرده و سپس هریک در جایگاه خود نصب شود که این قانون در نصب این ابزار ها به چشم نمی خورد . سرعت گیرابزاری برای کنترل سرعت وسایل نقلیه است. طبق استانداردهای موجود ارتفاع بلند ترین نقطه یک سرعت گیر باید 3 تا 4 اینچ(7تا 10cm), حداکثر طول آن 1 فوت(30cm) وعرض آن به اندازه عرض محل نصب باشد. و استفاده از آن در اماکنی توصیه میشود که حداکثر سرعت وسایل نقلیه از 5تا 10 مایل(15km) تجاوز نمیکند.
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 9
مطالب مرتبط