در این تحقیق ، تاریخچه صنعت خودروسازی و سیر پیشرفت آن را در ایران به طور کامل بیان می نماید. این تحقیق به دانشجویان رشته های مکانیک خودرو و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.
مقدمه
صنعت خودرو سازی ایران عمدتا از سه شرکت ایران خودرو، پارس خودرو و سایپا تشکیل شده است.تولیدات ایران خودرو: پژو و سمند تولیدات شرکت سایپا: زانتیا و ریو و پراید. تولیدات پارس خودرو: نیسان و رنو می باشند. ایران خودرو دیزل و سایپا دیزل نیز در ساخت کامیون فعال می باشند.
از سال 1342 تاکنون در ایران دو میلیون و 295 هزار دستگاه پیکان تولید شده که قرار است بزودی ال-90 جایگزین آن شود. بعد از کشوقوسهای فراوان آخرین پیکان از خط تولید گذشت و خط تولید پیکان به طور رسمی تعطیل شد.
ال-90 قرار است بین سالهای 2006 تا 2012 به تولید یک میلیون و 800 هزار دستگاه برسد. ایرانناسیونال یا همان ایرانخودرو که مادر پیکان در 40 سال اخیر بوده روز 12 مهرماه 1341 با سرمایهای در حدود 10 میلیون تومان و با هدف مونتاژ و تولید انواع خودرو متولد شد و از 28 اسفندماه 1342 با تولید اتوبوس شروع به کار کرد.
اما تولید اتوبوس آن هم به شمارگان محدود خواستههای برادران خیامی، مدیران آن روز ایران خودرو، را برآورده نمیکرد، و به همین دلیل در آن زمان آنها سعی کردند با کارخانجات خودروسازی دنیا ارتباط برقرار کنند تا بتوانند خودرویی را برای اقشار متوسط در ایران تولید کنند.
مهرماه سال 1338، کارخانه جیپ به عنوان اولین واحد مونتاژ خودرو در ایران فعالیت خود را آغاز کرد. پیش از آن که دهه 1330 به پایان برسد، شرکتهای دیگری نیز به تولید و مونتاژ خودرو، در ایران روی آورده بودند. از جمله می توان از روترز، لیلاند، روور و امریکن موتور، دایملر- بنز، سیتروئن، ولوو، و میتسوبیشی نام برد.
در آغاز دهه 1340، کارخانه ایران ناسیونال برای مونتاژ اتوبوس و مینی بوس تاسیس شد. درسال 1345 قراردادی بین شرکت ایران خودرو و تالبوت در مورد مونتاژ و ساخت خودروی پیکان که نام انگلیسی آن هیلمن بود منعقد شد و به طور رسمی با وارد شدن قطعات از تالبوت انگلستان که در آن روزگار زیرمجموعه شرکت کرایسلر آمریکا بود تولید پیکان در اردیبهشت سال 1346 با ظرفیت 60 هزار دستگاه آغاز شد، این شمارگان به تدریج به 120 هزار دستگاه رسید.
پشتیبانی دولت از صنعت خودرو در دهه پنجاه تمایل شرکت های بزرگ خودروسازی جهان برای حضور در بازار ایران را افزایش داد. شرکتهای فیات، مزدا و جنرال موتورز از جمله شرکتهایی بودند که در آن سال ها وارد بازار مونتاژ خودرو در ایران شدند.
افزایش ناگهانی در آمدهای حاصل از صدور نفت از 2/6 میلیارد دلار در سال 1352 به 21 میلیارد دلار در سال 1353 تغییرات عمده ای را در صنایع خودرو سازی به همراه آورد. در این دوره، دولت شعار “یک پیکان برای هر ایرانی” را در برنامه قرار داده بود و هر ساله بر میزان تولید داخلی خودرو افزوده می شد.
در سال 1356، تولید خودرو در ایران به حدود 180 هزار دستگاه و واردات نیز به 91 هزار دستگاه رسید.
فورد، پژو، فولکس و تالبوت برخی گزینههایی بودند که با آنها تماس برقرار شد. هنوز هم بسیاری بر این باورند که استعمار پیر انگلستان که صنعت خودروی خود را در آن روزگار نماد اراده ملی خود میدید، به وسیله راههایی که همه به آن روشهای انگلیسی نام میدهند سبب شد تا شرکت تالبوت بتواند جای شرکتهای آلمانی و فرانسوی را بگیرد؛ اما عدهای دیگر نیز میگفتند در آن زمان تنها کارخانجات انگلیسی روی خوش به مدیران ایران خودرو نشان دادند. به هرحال پیکان وارد ایران شد.
فهرست مطالب
مقدمه
پیکان
مونتاژ و گسترش
صنعت خودرو و تأثیر محیط رقابتی
الف) تهدید کالا و خدمات جایگزین
ب) قدرت چانه زنی عرضه کنندگان
پ) تهدید واردشوندگان جدید
موانع تعرفه ای
موانع غیرتعرفه ای
منابع
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 20
مطالب مرتبط