طرح ریزی کارخانه دانلود گزارش کاراموزی طرح ریزی واحد های صنعتی طراحی کارخانه مقاله کارورزی مقاله طرح ریزی واحدهای صنعتی جزوه طرح ریزی واحدهای صنعتی کتاب طرح ریزی واحدهای صنعتی مقاله طرح ریزی طرح ریزی واحدهای صنعتی طرح ریزی واحدهای صنعتی اپل طرح ریزی استراتژیک طرح ریزی کارخانه آرد طرح ریزی کارخانه لبنیات
موضوع : گزارش کاراموزی طرح ریزی واحد های صنعتی طراحی کارخانه
طرح ریزی واحدهای صنعتی ( طراحی کارخانه )
طرح ریزی عبارتست از تامین نحوه استقرار اجزاء فعالیتها بطورعام و فعالیتهای صنعتی بطور خاص به نحوی که مورد نظر درذ کوتاهترین زمان ، راحت ترین روش و هزینه قابل بولی انجام می شود .
امروزه طراحی کارخانه به مفهومی تبدیل شده که در تعیین چگونگی اجزاء فیزیکی یک انبار ، اداره پست ، فروشگاه ، خانه بیمارستان ، و کارخانه به نسبی کم و بیش یکسان کاربرد دارئد . هدف کلی از هر مطالعه ای که به منظور طرح ریزی صورت می گیرد ، تعیین ورودیهای مورد نظر و طراحی صحیح استقرار اجزاء فیزیکی است ، به نحوی که ورودیها با کارایی مطلوب از وسائل بگذرند و و با انجام فرآیندهای لازم به خروجیها مورد نظر تبدیل شوند .
در واقع طرح ریزی عبارتست از تحلیل سیستم متشکل از عناصر فیزیکی تولید به منظور برقراری روابط بهینه بین افراد ، ماشین آلات ، جریان اطلاعات و جریان مواد و سیستم های حمل و نقل بطوریکه ورودیهای کارخانه به نحوی کارآمد از میان اجزاء فزیکی عبور کرده و به خروجی تبدیل شود .
وجود طرح مناسب و موثر برای جران مواد ، مقدمه تولید اقتصادی است زیرا باعث ایجاد الگوهای جریان مواد مناسب ، ترتیب کار آمد ماشین آلات و انجام کار آمد فعالیتها می شود که این مطلب خود باعث تولید بیشتر ، هزینه کمتر و در تهایت سود آوری بهر وری بیشتر می شود .
اهدافی که طرح ریزی واحدهای صنعتی دنبال می کند عبارتند از :
۱٫ آسان کردن فرآیند ها
۲٫ حداقل کردن انتقال مواد
۳٫ افزایش انعطاف پذیری فعالیتها
۴٫ بالا بردن سرعت گردش مواد در حال ساخت
۵٫ کم کردن سرمایه گذاری ها
۶٫ استفاده هینه از فضاها
۷٫ ایجاد ایمنی و آسایش کارکنان
در مجموع هدف کلی طراحی کارخانه اینست که ورودیها ( مواد ، قطعات ، لوازم و غیره ) ره به طرف ، از میان دستگاههای مورد نظر در کوتاهترین زمان ممکن با هزینه ای قابل قبول و در شرایط کاری مناسب انتقال دهد . در اصطلاح صنعتی هر چه زمانی که مواد در کارخانه می گذرانند کمتر باشد ، فرصت کمتری برای جذب هزینه ها خواهد داشت .
طراحی کارخانه یک ستادی است که به ساخت و تولید مربوط می گردد و موقعیت و آپارتمان طراحی کارخانه به اندازه سازمان ، میزان ماشین آلات و تجهیزات ، نوع و خصوصیات محصول و اهمیتی که اساسا به این کار داده می شود بستگی دارد .
در کاررخانه های کوچک معمولا دپارتمان مستقلی بریا طراحی کارخانه وجود ندارد و طرح ها توسط یک یا چند سر کارگر ، مدیر کارخانه و گاهی اوقات مدیر عامل ، مهندسی کارخانه و نقشه کش تهیه می شود .
در کارخانه های بزرگ که کارهای زیادی در این ضمینه وجود دارد که گروهی تقربیا ده – دوازده نفری بطور تمام وقت بررسی مسائل طراحی کارخانه کار می کنند .
طراحی کارخانه می تواند زیر نظر مهندس کارخانه یا مهندس صنایع قرار گیرد وای به هر حال در بیش از ۶۰ درصد موارد اجزاء دپارتمانهای مهندس صنایع می باشد .
« این کارخانه توجیه اقتصادی شده است »
علت اینکه این کارخانه در این مکان احداث شده :
۱٫ وجود نیروی انسانی لازم جهت عملیاتهای احداث کارخانه
۲٫ وجود نیروی انسانی لازم جهت فعالیت در کارخانه پس از احداث کارخانه
۳٫ حقوق و مزایا پائین نسبت به مراکز استانها دیگر
۴٫ وجود زمین به علت مساحت بالای کارخانه
۵٫ قیمت مناسب زمین برا یا احداث کارخانه
۶٫ قرار گرفتن مسیر مناسب جهت ترانزیت کالا به شمال و جنوب
در این مکان قبلا کارخانه آرین قرار داشته است که به ورشکستگی به کارخانه ایران خودرو دیزل فروخته شده است .
سالنهای LP، مرکزی و TREEM قبلا وجود داشته است که در آنها فقط عملیات برق در تاسیسات و پایپینگ انجام شده است . ولی سالن HP جدیدا احداث شده است که عملیات تاسیسات ان در حال اجرا است .
در سالن LP قسمت ریخته گری آلومنیوم می شود و دستگاه های ذوب و ریخته گری در این سالن متمرکز شده است .
در سالن مرکزی قسمت ماهیچه زنی قرار دارد .
تاریخچه ایران خودرو
شکت ایران خودور ( سهام عام ) در سال ۱۳۴۱ با هدف تاسیس و اداره کارخانجات به منظور تولید و تهیه انواع خودور، قطعات مربوط به آنها ، فروش و صدور محصولات و …. توسط آقایان و حاج علی اکبر خیامی ، محمود خیامی ، خانم مرضیه خیامی ، و خانم سیدی رشتی در خیابان اکباتان تهران تاسیس شد . و اینک با گذشت بیش از ۳۵ سال از زمان تاسیس آن همچنان در زمینه طراحی و تولید خودور در کشور ، در اراستای تامین نیازهای جامعه ، ورود به بازارهای جهانی تعمیق ساخت داخل کردن قطعات و در نهایت تحقق اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران به فعالیت خود ادامه می دهد .
شرکت ایران خودور بزرگترین شرکت خودرو سازی کشور می باشد که به طور متوسط ۶۵ تا ۷۰ درصد تولید خودرو داخل کشور را به طور دائم به خود اختصاص داده است . سرمایه شرکت ایران خودرو در پایان سال مالی ۱۳۸۱ ، ۲۴۰۴۶۸۷۵۰۰۰۰۰ ریال ( تقسیم شده به ۲۴۰۴۶۸۷۵۰۰ سهم ۱۰۰۰ ریالی ) بوده است .
شرکت ایران خودرو با تولید ۱۱۱۱۱۱ دستگاه خودرو سواری و وانت در سال ۱۳۷۶ رکورد تولید سی ساله خود را شکست و علاوه بر آن موفق شد به میزان قابل توجهی کمیت محصول خود را افزایش دهد .
همچنان در راستای نام استاندارد ایزو ۹۰۰۰ ، موفق به دریافت کواهینامه تایزو ۹۰۰۱ از موسسه RWTUV آلمان شد .
سال شمار تولید انواع سواری :
۱۳۴۶) سواری پیکان در مدلهای دولوکس ، کارلوکس ، جوانان ، و تاکسی با حجم موتور ۱۶۰۰ و ۱۷۲۵ و ۸۰۰ سی سی .
۱۳۶۹) سواری پژو ۴۰۵ در مدلهای GL و GL با حجم موتور ۱۵۸۰ سی سی .
۱۳۷۴) سواری پژو ۴۰۵ در دو مدلهای دنده ای و اتوماتیک یا حجم موتور ۲۰۰۰ سی سی .
۱۳۷۴) سواری پژو ۲۵۰ مدل GRبا حجم موتور ۱۳۶۰ سی سی .
۱۳۷۶) سواری پژو RD با حجم موتور ۱۶۰۰ سی سی .
۱۳۷۷) سواری استیشن پژو ۴۰۵ با حجم موتور ۲۰۰۰ سی سی .
۱۳۷۸) پارس با حجم موتور ۱۸۰۰ سی سی .
۱۳۷۹) تولید آمایشی سمند ( پژو X7) با حجم موتور ۱۸۰۰ سی سی و سیستم انژکتوری .
۱۳۸۰) پژو با حجم موتور ۱۴۰۰ سی سی .
۱۳۸۰) افتتاح خط تولید سمند با حضور ریاست محترم جمهور .
۱۳۸۳) تولید پژو ELX با حجم موتور ۲۰۰۰ سی سی و ۱۶ سوپاپه سمند با حجم موتور ۲۰۰۰
سالن تولید انواع خودورهای کار :
۱۳۴۲) اتوبوس مرسدس بنز مدل ۳۰۲ ، مدلهای ( برون شهری ، درون شهری ، فرمان چپ و شاسی ) ، اتوبوس بنز LP608 ، اتوبوس بنز مدل OP
۱۳۴۴) مینی بوس کومر ( مینی بوس ، وانت و آمبولانس )
۱۳۴۶) مینی بوس مرسدس بنز مدل ۳۱۹ که بعدها به مدل ۳۰۹ تغییر یافت در مدلهای ک( استاندارد و سقف بلند )
۱۳۴۹) مینی بوس مرسدس بنز ۴۰۹ آمبولانس
۱۳۵۰) مینی بوس بنز ۳۰۹( مینی بوس ، وانت و آمبولانس تکنیک کمابین و دو کابین )
۱۳۶۷) مینی بوس مرسدس بنز مدل ۵۰۸ ( استاندارد و سقف بلند )
۱۳۶۸)اتوبوس شهری مدل ۳۵۵
۱۳۶۹) مینی بوس بنز ۵۰۸ کاروان ، مینی بوس بنز ۴۰۹ مینی بوس M30 ، مینی بوس بنز ۵۰۸ کاروان ، مینی بوس بنز ۴۰۹ ، مینی بوس بنز M30
۱۳۷۳)اتوبوس توریستی سقف بلند مدل ۴۰۰، مینی بوس بنز DO508
۱۳۷۴) اتوبوس سوپر C400 ، مینی بوس کاروان
۱۳۷۵) اتوبوس درون شهری S360
۱۳۷۶)اتوبوس دو طبقه نئوپلن ، اتوبوس فرودگاهی نئوپلن، اتوبوس شهری لاینر نئوپلن ، اتوبوس توریستی سقف بلند مدل ۴۰۰ تولید انبوه ، مینی بوس هیوندایی مدل ، مینی بوس هیوندای مدل M ( مینی بوس ونوع وانت ) ، اتوبوس
شهری دو کابینه ( طرح آینده )
۱۳۷۷) مینی بوس هیو ندای مدل کروز
برنامه ریزی کنترل و تولید :
در قسمت برنامه ریزی کنترل کار ها بیشتر با امار تولید و ضایعات و دستگاههای باشد و به کامپیوتر با فایل EMCLاز طریق سلول جدولهای مخصوص تولید و ضایعات را رسم ونممودار LP و FATA و مینفولد و HPماهیچه سازی و کیوبینگ و هم چنین تمیز کاری و ارسال و مشخص کرده ایم و به صورت جدول آنها را رسم نموده ایم .
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 35
مطالب مرتبط