دانلود طرح توجیهی تولید قطعات پیش ساخته پرلیتی (بتن سبک)
توضیحات :مقدمه، تاریخچه ساخت و کاربرد بتن سبک
اولین گزارشهای تاریخی در مورد کاربرد بتن سبک و مصالح سبک وزن به روم باستان بر می گردد. رومیان در احداث معبد پا نتئون و ورزشگاه کلوزیوم از پومیس که نوعی مصالح سبک است استفاده کرده ا ند. کاربرد بتن سبکدا نه پس از تولید سبکدا نه های مصنوعی و فراوری شده در اوایل قرن بیستم وارد مرحله جدیدی شد.
در سال ۱۹۱۸، S. J. Hayde با استفاده از کوره دوار اقدام به منبسط کردن رس و شیل کرد و بدینوسلیه سبکدا نه ای مصنوعی تولید کرد که از آنها در ساخت بتن استفاده شد. تولید تجاری روباره
های منبسطشده نیز از سال ۱۹۲۸ آغاز گردید.
این سبکدانه مصنوعی در هنگام جنگ جهانی اول به دلیل محدودیت دسترسی به ورق فولادی برای ساخت کشتی بکار رفت.
کشتی Atlantus به وزن ۳۰۰۰ تن که با بتن سبک هایدیتی ساخته شد، در اواخر سال ۱۹۱۸ به آب ا فتاد. در سال ۱۹۱۹ کشتی Selma به وزن ۷۵۰۰ تن و طول ۱۳۲ متر با همین نوع بتن ساخته و به آب ا نداخته شد.
تا آخر جنگ جها نی اول و سپس تا سال ۱۹۲۲ کشتی ها و مخازن شناور متعددی ساخته شد که یکی از آن ها Peralta تا سال های اخیر شناور بود.
برنامه ساخت کشتی ها در اواسط جنگ جها نی دوم متوقف شد و دوباره به دلیل محدودیت تولید ورق فولادی مورد توجه قرار گرفت.
تا پایان جنگ جهانی دوم ۲۴ کشتی اقیا نوس پیما و ۸۰ بارج دریایی ساخته شد که ساخت آن ها در دوران صلح، اقتصادی محسوب نمی گشت. ظرفیت این کشتی ها ۳ تا ۱۴۰۰۰۰ تن بود.
در سال ۱۹۴۸ اولین ساختمان با استفاده از شیل منبسط شده در پنسیلوا نیای شرقی احداث گردید. در ادامه، از سال ۱۹۵۰ ساخت بتن سبک گازی اتوکلاو شد ه در ا نگلستان متداول شد.
اولین ساختمان بتن سبکدا نه مسلح در این کشور که یک ساختمان سه طبقه بود در سال ۱۹۵۸ و در شهر برنت فورد احداث گردید.
ساختمان هتل پارک پلازا در سنت لوئیز، ساختمان ۱۴ طبقه اداره تلفن بل جنوب غربی در کا نزاس سیتی در سال ۱۹۲۹ از جمله ساختمان های دهه ۲۰ و ۳۰ میلادی ساخته شده در آمریکای شمالی با استفاده از بتن سبک هستند.
ساختمان ۴۲ طبقه در شیکاگو، ترمینال TWA در فرودگاه نیویورک در سال ۱۹۶۰، فرودگاه Dulles در واشنگتن در سال ۱۹۶۲، کلیسایی در نروژ در سال ۱۹۶۵، پلی در وایسبادن آلمان در سال ۱۹۶۶ و پل آب بر در روتردام هلند در سال ۶۸ از جمله ساختمان هایی هستند که با بتن سبکدانه ساخته شده اند.
در هلند، انگلستان، ایتالیا و اسکاتلند نیز در دهه ۷۰ و ۸۰ پل هایی با دهانه های مختلف ساخته و با موفقیت بهره برداری شده اند. در سال های ۱۹۷۰ ساخت بتن سبکدانه پرمقاومت آغاز شد و در دهه
۸۰ به دلیل نیاز برخی شرکت های نفتی در امریکا و نروژ برای ساخت سازه ها و مخازن ساحلی و فراساحلی مانند سکوهای نفتی یک رشته تحقیقات وسیع برای ساخت بتن سبکدانه پرمقاومت در این دو کشور با هدایت واحد آغاز شد که نتایج آن در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ منتشر گشت.
در سالیان اخیر نیز استفاده بتن سبک در دال سقف ساختمانهای بلند مرتبه، عرشه پلها و دیگر موارد مشابه و همچنین کاربردهای خاص مانند عرشه و پایه دکلهای استخراج نفت کاربرد فراوانی یافته است.
مشخصات کلی طرح | |
عنوان طرح | تولید قطعات پیش ساخته پرلیتی |
ظرفیت طرح | ۱۰٫۰۰۰ تن |
مواد اولیه | سیمان،پرلیت(نوعی سیلیکون آتشفشانی) |
محل تامین ماده اولیه | سیمان بجنورد – معدن پرلیت زنجان |
محل اجرای طرح | شهرستان بجنورد- شهرک صنعتی ش۲ |
بررسی بازار | |
میزان مصرف سالانه داخلی استان | متناسب با وضعیت ساخت و ساز |
میزان واردات | ۰ |
میزان صادرات | ۰ |
پیش بینی میزان صادرات | ۰ |
تولیدات داخل استان | ۰ |
مباحث اقتصادی طرح | |
اشتغال (نفر) | ۱۲ |
تعداد روز کاری در سال | ۳۰۰ |
مساحت زمین (متر مربع) | ۷۰۰۰ |
قیمت فروش محصول (تن) | ۹۵۷ هزار ریال |
فروش سالیانه | ۹٫۱۵۰٫۰۰۰ هزار ریال |
سرمایه ثابت | ۴٫۸۵۶٫۷۰۲ هزار ریال |
سرمایه در گردش | ۵۵۱٫۸۱۵ هزار ریال |
نقطه سر به سر | ۲۸ % |
دوره برگشت سرمایه | ۲٫۴۳ |
بازده سرمایه | ۵۱ % |
تسهیلات بانکی سرمایه ثابت | ۳٫۴۳۴٫۰۰۰ هزار ریال |
تسهیلات بانکی سرمایه در گردش | ۲۹۷٫۹۸۰ هزار ریال |
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 55
مطالب مرتبط