مقاله در مورد عایق های رطوبتی دانلود مقاله عایق های فشار قوی دانلود مقاله عایق دانلود مقاله عایق کاری دانلود مقاله محاسبات عایقی خطوط انتقال دانلود مقاله عایق و فشار قوی مقاله عایق های رطوبتی مقاله عایق های صوتی مقاله عایق فشار قوی مقاله عایق های حرارتی مقاله عایق های فشار قوی
–
–
عایق
فهرست مطالب
عایق صوتی ۵
نگاه اجمالی ۵
تاریخچه ۵
تولید صوت ۵
انتشار صوت ۶
ارتباط صوت و ارتعاش ۶
آیا فقط آزمایشهای مربوط به هوا وسیله انتقال صوت است؟ ۷
نقش شیشه های چند جداره به عنوان عایق صوتی ۷
آکوستیک و عایق صوتی اتاق ۸
انعکاس صوت در یک اتاق ۱۰
انعکاسهای متوالی ۱۱
چگونه به هدف خود نزدیک تر شویم؟ ۱۹
Damping یا خفه کردن صدا ۱۹
عایق های حرارتی ۲۰
عایقهای حرارتی بر پایه مواد معدنی Mineral Insulation 20
پشم شیشه (GLASS WOOL) 21
پشم سنگ ۲۲
مزایا ۲۵
معایب: ۲۶
کاربرد: ۲۷
پشم سرباره (SLAG WOOL) 27
عایقهای سیلیکات ۲۹
Calcium silicate سیلیکات کلسیم ۲۹
سیلیکات آلومینیوم ۳۱
الیاف کربنی carbon_fiber 32
تولید الیاف کربن از پیش زمینه پلی اکریلونیتریل ۳۲
ساختار الیاف کربن ۳۳
الیاف گرافیتی Graphite fiber 35
الیاف شیشه glass fiber 38
شیشه سلولی Cellular glass 39
الیاف سرامیکی نسوز( ceramic fiber) 40
معرفی الیاف سرامیکی ۴۱
خصوصیات و ویژگی های الیاف سرامیکی ۴۲
الیاف فله Ceramic fiber bulk 42
پتوی سرامیکی Ceramic Blanket 42
الیاف آزبستی ۴۳
اتیلن – پروپیلن- داین-منومر ۴۴
اسفنج پلی استایرن polystyrene foam 46
پلی استایرن منبسط شده (فوم پلی استایرن ,پلاستو فوم یا یونیلیت) ۴۶
پلی استایرن منبسط شده: ۴۷
مزایا ۴۸
معایب ۴۸
اسفنج پلی یورتان POLYURETHANE FOAM 50
فوم pvc یا فوم پلی وینیل کلراید Expanded polyvinyl chloride 52
اسفنج پلی اتلین(پلی فوم) Polyethylene foam 53
اسفنج فنولیک Phenolik foam 53
اسفنج اوره فرم آلدئید Urea formaldehyde foam 55
عایق دیاتومه ای ( diatomaceous insulation ) 56
عایق سلولزی: (cellulose insulation) 57
پشم چوب(wood wool) 60
پنجره دو جداره با قاب uPVC 62
بتن گازی(سلولی , متخلخل) ( Cellular,Gas,Aerated concrete ) 66
خواص بتن سلولی ۶۷
پرلیت منبسط, پرلیت Expanded perlit, perlit 69
پرلیت منبسط شده: ۷۰
کاربرد پرلیت در صنعت ساختمان: ۷۲
کاربرد پرلیت در بتن پاشی(شات کریت): ۷۳
کاربرد پرلیت در عایق حرارتی: ۷۳
کف های شناور: ۷۴
مزایای کلی مصالح سبک پرلیتی: ۷۵
ورمیکس: ۷۹
رس منبسط ( expanded clay) – لیکا (LECA) 80
LECA-light expanded clay aggregate 80
ویژگی ها و مزایای دانه های لیکا: ۸۰
وزن کم ۸۰
عایق حرارتی ۸۱
عایق صوتی ۸۲
نانو عایق ها NANSULATE 83
عایق کاری دینامیکی ۸۶
عایق کاری ساختمان بوسیله قیر ۸۷
استاندارد عایق کاری ساختمان بوسیله قیر ۸۸
عایق صوتی
نگاه اجمالی
کسی که از مباحث علم فیزیک اطلاع داشته باشد، میداند که موضوع ارتعاش و موج در اغلب مباحث فیزیک و مکانیک یا بطور مستقیم وارد است یا وسیله و ابزاری برای استدلال و فهم موضوعات دیگر است. اگر گفته شود که: بدون اطلاع از خواص ارتعاشات تحصیل علم فیزیک و مکانیک کلاسیک غیر ممکن است شاید سخنی به اغراق گفته نشده است. اما موضوع ارتعاشات و فیزیک امواج مخصوص نور و صوت اهمیت اساسی دارند، زیرا در حقیقت موضوع قسمتهای عمده و مختلف این دو علم جستجو در خواص ارتعاش و موج چیز دیگری نیستند.
تاریخچه
زندگی پر از صداست و ما همیشه طالب شنیدن صداهای خوش و حیاتی هستیم و از صداهای نامطبوع و خطرناک گریزانیم. بطور کلی باید گفت که هر چه پیش میرویم، بشر نسبت به حس شنوایی بیشتر توجه پیدا میکند. پیشرفت روز افزون صنایع صوت از قبیل: تلفن ، رادیو ، فونوگراف ، ضبط صوت روی فیلم و تهیه فیلمهای صدا دار و غیره خود میتواند بر این موضوع دلیلی مسلم باشد. از نظر اهمیتی که آکوستیک یا علم صدا دارا میباشد میتوان انتظار داشت که این موضوع در تاریخ علوم فیزیک جزء مطالب اساسی به شمار رفته باشد، در صورتی که چنین چیزی نیست، زیرا در قبال تاریخ سایر علوم ، تاریخ آکوستیک قسمت از قلم افتاده و مهجوری بیش نیست. یکی از دلایل این مهجوریت تاریخی این است که نظریه اساسی اصلی راجع به انتشار و اخذ صوت از زمانهای بسیار قدیم در تحولات فکر بشری پیدا شده و اسلوب این فکر همان است که امروزه مورد قبول ماست. قسمتهای عمده علم آکوستیک عبارتند از:
تولید صوت
وقتی که به یک جسم جامد ضربه وارد میسازیم، تولید صدا میکند. تحت بعضی از شرایط صدای حاصل ، بگوش انسان خوش آیند و مطبوع است و این در واقع اساس پیدایش علم موسیقی است که سالیان دراز قبل از تاریخ ضبط صوت ، موجود بوده است، اما موسیقی ، قرنها قبل از نظر علمی مورد تحقیق قرار گرفته ، جزء صنایع ظریفه محسوب میگردید. این مطلب مورد قبول عموم است که اولین فیلسوف یونانی که مبنای موسیقی را برسی نموده است فیثاغورث میباشد که ۶ قرن قبل از میلاد زندگی میکرده است.
انتشار صوت
از مشاهداتی که در قدیم الایام شد و بدست ما رسیده ، معلوم میشود که صوت بوسیله آزمایشهای مربوط به هوا از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل میگردد. در حقیقت ارسطو اصرار داشت که حرکت آزمایشهای مربوط به هوا در نقل و انتقالات صوت موثر است، ولی این موضوع مانند سایر مطالبی که در فیزیک بیان نموده است همراه با ابهام است. چون در موقع انتقال صوت ، آزمایشهای مربوط به هوا حرکتی نمیکند، بنابراین جای تعجب نیست که بگوییم که فلاسفه دیگر معاصر ارسطو این عقیده او را تکذیب نمودند.
به همین ترتیب در زمان گالیله ، یک فیلسوف فرانسوی گاساندی (Gassandi) ، انتشار صوت را جریانی از اجزا کوچک غیر مرئی بسیار ریز میدانست که از جسم صدا دار برخاسته و پس از عبور از آزمایشهای مربوط به هوا به گوش ما رسیده و آنرا متأثر میسازد. اولین کسی که تجربه زنگ زیر سرپوش خالی از آزمایشهای مربوط به هوا را امتحان کرد، آتانازیرس کیرثر (Jesuit Athanasuis Kircher) میباشد.
از ابتدای تاریخ آکوستیک تا به امروز ، تنها گیرنده صوتی مفید و جالب توجهی که دائما بکار رفته عبارت از گوش انسان میباشد. از اینرو قسمت عمده موضوع اخذ صوت به مطالعه و بررسی خواص آکوستیکی این عضو انحصار یافته است. جالب توجه این است که تا بحال یک نظریه کامل و قابل قبولی راجع به کیفیت شنوایی پیدا نشده است و موضوع شنوایی انسان یکی از مسایل پیچیده و گیج کننده علم جدید پیسکو فیزیک (Psycho Physics) میباشد.
ارتباط صوت و ارتعاش
تجربیات روزانه نشان میدهد که احساس شنیدن وقتی برای ما پیدا میشود که شی که در مجاورت ما واقع شده است به ارتعاش در آید. مثلا اگر پهلوی ما جامی فلزی قرار داشته باشد، چنانچه با یک قطعه فلز به بدنه جام بزنیم صدایی از آن به گوش میرسد و اگر با دقت به آن نگاه کنیم ملاحظه میگردد که در حین صدا دادن لبه جام غیر واضح میباشد و این علامت ارتعاش سریع است. اگر در این هنگام پاندول سبک وزن سادهای را به بدنه جام نزدیک کنیم ضربههای پشت سر هم بدنه جام را روی پاندول که دلیل ارتعاش آن است بخوبی مشاهده میکنیم. اما بعضی اوقات ارتعاش به اندازهای سریع است که با چشم دیده نمیشود و باید با وسایل مختلف از قبیل وسیله فوق وجود آنرا در اجسام ظاهر ساخت
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 95
مطالب مرتبط