دانلود نمونه پروپوزال کارشناسی ارشد رشته مديريت خدمات بهداشتی و درمانی با عنوان تاثیر آموزش بر آگاهی و مهارت بهورزان خانه های بهداشت در مواجهه با موارد حادثه دیده و فوریتی ، پروپوزال کامل و آماده ، نگارش حرفه ای براساس اصول پروپوزال نویسی ، منبع نویسی داخل متن و پاورقی
مقدمه:
توسعه منابع انسانی از دیدگاه متخصصین امر آموزش عبارت است از ایجاد یک یادگیری سازمان یافته که در طول دوره زمانی مشخص به منظور ارتقاء مهارتهای شغلی و موقعیت کارکنان به وقوع می پیوندد . نظام تندرستی کشور ما نیز به دلیل تنوع و اهمیت خدماتی که ارائه میدهد و نیز نیازهای به سرعت تغییر پذیر آن ، از سوی دیگر پیشرفت لحظه به لحظه دانش بشری ناگزیر از فراهم آوردن عرضه های مختلف برای آموزش کارکنان خود میباشد . (1)
اقتصاد دانان معتقدند آنچه در نهایت خصوصیت روند توسعه اقتصادی و اجتماعی یک کشور را تعیین میکند منابع انسانی آن کشور است نه سرمایه و یا منابع مادی دیگر . این منابع انسانی هستند که سرمایه ها را متراکم می سازند , از منابع طبیعی بهره برداری می کنند ، سازمانهای اجتماعی و اقتصادی و سیاسی را به وجود میاورند و توسعه ملی را پیش می برند . کشوری که نتواند مهارتها و دانش مردمش را توسعه دهد و از آن در اقتصاد ملی به نحو موثری بهره برداری کند ، قادر نیست هیچ چیز دیگری را توسعه بخشد . (2)
در این راستا آموزش و بهسازی منابع انسانی یک استراتژی کلیدی برای دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی در رقابت با سایر دانشگاهها قلمداد میشود چنانچه از آموزش بعنوان عامل موثر در توسعه به درستی و شایستگی استفاده شود کارائی و اثر بخشی سازمان به نحو قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت . (2)
بخش عمده ای از موفقیتهای سازمان توجه به نیازهای فراگیران است که مستلزم شناخت سازمان و منابع انسانی آن است . بطور کلی دانشگاهها به دلیل پویائی که دارند ، به رشد کیفی و کمی مهارت کارکنان خود بایستی بیندیشند و پیوسته فعالیتهای آموزشی در آن جریان داشته باشد تا افراد به طور مستمر توانائی های خود را افزایش دهند و در نهایت باعث انگیزش و پویائی سازمان شوند . (2)
در سال 1978 در شوروی سابق (آلماآتا ی قزاقستان کنونی ) کنفرانس جهانی مرافقبتهای بهداشتی اولیه به منظور تامین و ارتقاء مراقبتهای بهداشتی برای همه مردم و با شعار بهداشت (سلامت ) برای همه تا سال 2000 برگزار شد و اعلامیه معروم و سرونوشت ساز آلماآتا منتشر شد.(3)
و در پی آن شبکه های بهداشتی درمانی در ایران راه اندازی شد تا با تربیت فردی بنام بهورز ، بتواند خدمات بهداشتی درمانی را به مردم محروم روستائی ارائه نماید .در راستای تحقق اهداف نظام سلامت کشور مراکز آموزش بهورزی با هدف بهره مند کردن خانه های بهداشت از بهورزان دارای مهارت کافی تاسیس گردیده اند . (4)
امروزه توسعه سریع اجتماعی و اقتصادی و بهره مندی از فناوریها و امکانات جدید بدون توجه به زیر ساختهای فرهنگی و اجتماعی منجر به افزایش میزان بروز حوادث بعنوان یکی از مهمترین چالشهای قرن حاضر شده است . (5)
سالانه بالغ بر 5 میلیون نفر در سراسر جهان به علت حوادث جان خود را از دست میدهند حوادث در جهان 1/9 کل مرگها و 12 درصد بار بیماریها را به خود اختصاص داده است .در ایران نیز حوادث بالاترین بار بیماریها را به خود اختصاص و دومین علت مرگ بعد از بیماریهای قلبی عروقی و اولین علت مرک در گروه سنی زیر 40 سال به شمار می آید .(5)
آمارها مبین آن است که در ایران در سال 1379 بیش از 9 میلیون حادثه منجر به جرح اتفاق افتاده که یک میلیون و صد هزار نفر از آنان در بیمارستان بستری شده و 26 درصد از تختهای بیمارستانی در اشغال حادثه دیدگان بوده و 4 میلیون نفر سرپائی درمان شده اند . (6)
بر اساس بررسی های انجام شده در کشور ۴۵ درصد علت مرگ و میرهای کودکان یک تا چهار سال بر اثر سوانح و حوادث است. حوادث و سوانح دومین علت مرگ و میر در مردم ایران است به طوری که سالانه ۵۰ هزار نفر بر اثر حوادث جان خود را از دست می دهد. (7)
روند فزاینده مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی ، سوانح رانندگی و فراوانی حوادث و بلایای غیر مترقبه در کشور ایران توجه جدی به خدمت رسانی به مصدومان وحادثه دیدگان به ویژه در لحظات ابتدائی وقوع حادثه را طلب میکند .
لذا یکی از اساسی ترین نیازهای نظام سلامت جامعه تربیت افرادی با توانائی ها و صلاحیتهای علمی و عملی ویژه و در عین حال قدرت تصمیم گیری بالا و سرعت عمل کافی میباشد . در این راستا در حال حاضر دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور به امر آموزش این نیروها میپردازند . (8)
بهورزان در مراکز آموزش بهورزی علاوه بر فرا گرفتن مطالب علمی و عملی در خصوص سایر موارد مراقبتهای بهداشتی اولیه ، 235 ساعت کلاسهای نظری و عملی مربوط به کمکهای اولیه و فوریتهای پزشکی را میگذرانند. (9)
بهورز در موارد فوریتها و بروز سانحه ( مثل : خونریزیهای وسیع ، شکستگی ، سوختگی ، ضربه ، خفگی ، مسمومیت و…)، پس از انجام کمکهای اولیه مناسب ، هرچه سریعتر بیمار را به سطوح بالاتر ارجاع میدهد . (10)
بدیهی است فراگیری (صحیح) مسایل فنی کمک های اولیه برای بهورزان که در واقع در محیطی ترین سطح خدمات بهداشتی را ارائه مینمایند ، بسیار لازم و گاه حیاتی است.(4)
بنابراین وضعیت استفاده بهورزان از آموزشهای داده شده به آنان در مراکز آموزش بهورزی و میزان مهارتشان در ارائه خدمات فوریتی به حادثه دیدگانیکه به خانه های بهداشت مراجعه مینمایند بسیار حائز اهمیت میباشد . دراین پژوهش قصد داریم به وضعیت دانش آگاهی و عملکرد بهورزان در مواجهه با موارد فوق و تاثیر آموزشهای مداخله ای بر مهارت آنان در صورت برخورد موارد فوریتی بپردازیم .
فهرست مطالب:
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلی
ضرورت و اهمیت موضوع
اهداف تحقیق: اهدف اصلی و فرعی
سوالات تحقیق: سوالات اصلی و فرعی
فرضیات تحقیق: فرضیات اصلی و فرعی
روش تحقیق
جامعه، نمونه ی آماری
روش تجزیه و تحلیل داده ها
جدول زمانبندی شده انجام پایان نامه
منابع فارسی کامل
منابع انگلیسی کامل
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 22
مطالب مرتبط