دانلود مقاله تاثیر متقابل جهان بینى و علم اخلاق مقاله جهان بینی مقاله در مورد علم اخلاق مقالات علم اخلاق مقاله علم اخلاق تعریف علم اخلاق تاریخچه علم اخلاق رابطه علم اخلاق با دیگر علوم تعریف علم اخلاق شناسایی علم اخلاق رابطه علم اخلاق با علم حقوق
تاثیر متقابل جهان بینى و علم اخلاق
فهرست مطالب
تاثیر متقابل جهان بینى و علم اخلاق ۱
خاستگاه احکام اخلاقى ۴
بایدها و نبایدهاى اخلاقى ۵
بیمارى و درمان جان و تن ۶
واقعیت مسائل اخلاقى ۷
منشا کلى بودن اصول اخلاقى ۹
تجربى بودن مسائل اخلاقى ۱۰
نوعى دیگر از تجربه ۱۱
ضرورتى اجتنابناپذیر ۱۲
ضرورت، امکان و امتناع ۱۳
جهات قضایا در حکمت نظرى و عملى ۱۴
حکمت نظرى و عملى و کمیت جهات ۱۶
عامل تعیین کننده بایدها و نبایدها ۱۸
نظر اشاعره و پاسخ آن ۲۰
جواز ترجیح بدون مرجح نزد اشاعره ۲۳
محور بایدها و نبایدها ۲۴
رابطه بین «هست» و «نیست» با «باید» و «نباید» ۲۵
طرح یک شبهه ۲۷
پاسخ به شبهه ۲۹
کتاب تذکره و هدایت ۳۲
علم اخلاق و شواهد عقلى و نقلى.. ۳۵
بین جهانبینى و علم اخلاق تاثیر و تاثر متقابل وجود دارد; زیرا از یک سواخلاقیات (علم اخلاق) مانند منطقیات، طبیعیات و ریاضیات از علوم جزئىاست و زیر پوشش «علم کلى» (جهانبینى) قرار دارد; چون این علم موضوعخود راکهنفس و قواى آن است اثبات مىکند ، چنانکه بخشى از اینها را همعلوم طبیعى اثبات مىکند، و از سوى دیگر علم اخلاق نیز درباره جهانبینىاظهار نظر مىکند; به این معنا که در علم اخلاق، ثابت مىشود جهانبینى توحیدى، خیر، ملایم با روح و امرى ارزشى و کمال روح است ولىجهانبینى الحادى، شر، زیانبار و قبیح است و براى روح پیامد ناگوارى دربر دارد.
در علم اخلاق، علوم نافع از علوم غیرنافع شناخته مىشود. پیغمبر اکرمصلى الله علیه و آله و سلم به ذات اقدس اله پناه مىبرد و مىفرماید: «اعوذ بک من علم لا ینفع، وقلب لا یخشع، ونفس لا تشبع»چون علوم از نظر نفع و ضرر به چند قسم تقسیم مىشود، بعضى از علمها نافعند و بعضى نه; بعضى از علوم مانند علوم الحادى، نه تنها نافع نیستند بلکه ضرر هم دارند و بعضى از علوم نه نافع هستند و نه ضار، مانند تاریخ بعضى از اقوام جاهلى که هیچ نکته آموزندهاى در دانستن آن وجود ندارد و هیچ اثر فقهى هم بر آن مترتب نیست.
البته برخى از بخشهاى علم تاریخ و نسب، فواید فراوانى دارد و از علوم نافع به شمار مىآید اما آشنایى با قواعد علمى مربوط به انساب و تاریخ اقوامى که آثار علمى یا صنعتى و هنرى از خود به یادگار نگذاشتند، صرف بیهوده عمر و اتلاف وقت است و مصداق علمى است که رسول خداصلى الله علیه و آله و سلم و امام هفتم (علیهالسلام) در باره آن فرمودهاند: «لا یضر من جهله ولا ینفع من علمه») …
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 38
مطالب مرتبط