الگوریتم رقابت استعماری (استراتژی بهینه سازی مبتنی بر تکامل اجتماعی سیاسی)
چکیده:
الگوریتم های بهینه سازی الهام گرفته از طبیعت به عنوان روشهای هوشمند بهینه سازی در کنار روشهای کلاسیک موفقیت قابل ملاحظهای از خود نشان دادهاند. از جمله این روشها میتوان به الگوریتم های ژنتیک (الهام گرفته از تکامل بیولوژیکی انسان و سایر موجودات)، بهینه سازی کلونی مورچهها (بر مبنای حرکت بهینه مورچهها) و روش بازپخت شبیهسازی شده (با الهامگیری از فرایند تبرید فلزات) اشاره نمود. این روشها در حل بسیاری از مسائل بهینهسازی در حوزههای مختلفی چون تعیین مسیر بهینه عاملهای خودکار، طراحی بهینه کنترل کننده برای پروسه های صنعتی، حل مسائل عمده مهندسی صنایع همانند طراحی چیدمان بهینه برای واحدهای صنعتی، حل مسائل صف و نیز در طراحی عاملهای هوشمند استفاده شدهاند.
الگوریتمهای بهینهسازی معرفی شده، به طور عمده الهام گرفته از فرایندهای طبیعی میباشند و در ارائه این الگوریتمها به سایر نمودهای تکامل انسانی توجهی نشده است. در این نوشتار الگوریتم جدیدی برای بهینهسازی مطرح میشود که نه از یک پدیده طبیعی، بلکه از یک پدیده اجتماعی – انسانی الهام گرفته است. بطور ویژه این الگوریتم به فرایند استعمار، به عنوان مرحلهای از تکامل اجتماعی- سیاسی بشر نگریسته و با مدلسازی ریاضی این پدیده تاریخی، از آن به عنوان منشأ الهام یک الگوریتم قدرتمند در زمینه بهینهسازی بهره میگیرد. در مدت کوتاهی که از معرفی این الگوریتم میگذرد، از آن برای حل مسائل بسیاری در حوزه بهینهسازی استفاده شده است. طراحی چیدمان بهینه برای واحدهای صنعتی، آنتنهای مخابراتی هوشمند، سیستمهای پیشنهاددهنده هوشمند و نیز طراحی کنترل کننده بهینه برای سیستمهای صنعتی شیمیایی تعدادی معدود از کاربردهای گسترده این الگوریتم در حل مسائل بهینهسازی میباشد.
فهرست مطالب:
چکیده
۱- مقدمه
۱-۱ هدف و اهمیت مسئله
۱-۲ الگوریتم توسعه داده شده
۱-۳ مزایای الگوریتم توسعه داده شده
۲- بهینهسازی و روشهای موجود
۳- استراتژی بهینهسازی مبتنی بر تکامل اجتماعی- سیاسی
۳-۱ مقدمه
۳-۲ مروری تاریخی بر پدیده استعمار
۳-۲-۱ هند
۳-۲-۲ مالزی
۳-۲-۳ هندوچین فرانسه
۳-۲-۴ هند شرقی (اندونزی)
۳-۳ الگوریتم پیشنهادی
۳-۳-۱ شکل دهی امپراطوریهای اولیه
۳-۳-۲ مدلسازی سیاست جذب: حرکت مستعمرهها به سمت امپریالیست
۳-۳-۳ جابجایی موقعیت مستعمره و امپریالیست
۳-۳-۴ قدرت کل یک امپراطوری
۳-۳-۵ رقابت استعماری
۳-۳-۶ سقوط امپراطوریهای ضعیف
۳-۳-۷ همگرایی
۳-۴ مثال کاربردی
۳-۵ نتیجهگیری
۳-۶ توابع هزینه مورد استفاده
۴- پیادهسازی های انجام شده
۴-۱ استفاده از الگوریتم معرفی شده برای طراحی یک کنترلکننده PID بهینه
۴-۱-۱ کنترلکننده PID
۴-۱-۲ طراحی کنترلکننده PID بهینه توسط الگوریتم رقابت استعماری
۴-۱-۳ نتیجهگیری
۴-۲ استفاده از الگوریتم رقابت امپریالیستی برای طراحی کنترلکننده PID چند متغیره برای سیستم صنعتی ستون تقطیر
۴-۲-۱ مقدمه
۴-۲-۲ کنترلکننده PID برای فرایند چند متغیره
۴-۲-۳ نتایج شبیهسازی
۴-۲-۴ نتیجهگیری
۴-۳ الگوریتم رقابت استعماری؛ ابزاری برای یافتن نقطه تعادل نش
۴-۳-۱ یک بازی غیر خطی استاتیک ساده
۴-۳-۲ یک بازی با پیچیدگی بیشتر
۴-۴ طراحی بهینه آنتهای آرایهای
۴-۵ استفاده از الگوریتم رقابت استعماری برای شناسایی ویژگی مواد از آزمون فرورفتگی
۴-۵-۱ مقدمه
۴-۵-۲ توصیف مسئله معکوس
۴-۵-۳ حل مسئله معکوس توسط الگوریتم رقابت استعماری
۴-۵-۴ نتیجهگیری
۴-۶ کنترل فازی اتومبیل
۴-۶-۱ مدل اتومبیل
۴-۶-۲ نتایج
۵- خلاصه، نتیجهگیری و پیشنهادات
۶ – مراجع
پیوست: جعبهابزار بهینه سازی تهیه شده
بیان مسئله
تنظیم پارامترهای الگوریتم
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 115
مطالب مرتبط