مبانی نظری مدیریت مشارکتی

مبانی نظری مدیریت مشارکتی

مبانی نظری مدیریت مشارکتی (مقاله رشته مدیریت) در قالب ورد  و قابل ویرایش و در ۳۴ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از عناوین و چکیده آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

مقدمه‌
تغییرات‌ روزافزون‌ محیطی‌ بویژه‌ در حوزه‌ دانش‌ مدیریت‌ و فن‌آوری‌ اطلاعات‌ و ارتباطات‌ به ‌همراه‌ تحولات‌ در بازارهای‌ عوامل‌ تولید ، مدیران‌ و صاحبان‌ صنایع‌ را وادار می‌سازد که‌ جهت‌ همراهی ‌با این‌ موج‌ فراگیر در قرن‌ جدید ، ضمن‌ همگامی‌ با تحولات‌ بر امواج‌ متلاطم‌ و دائمی‌ آن‌ سوار شوند .
استفاده‌ بهینه‌ از منابع‌ در اختیار مدیران‌ از جمله‌ منابع‌ گرانقدر و حیاتی‌ انسانی‌ بطور اعم‌ و کارکنان ‌و کارگران‌ متبحر و متخصص‌ بطور اخص‌ ایجاب‌ می‌کند که‌ از شیوه‌های‌ نوین‌ اداره‌ سازمانها آگاهی‌ یافته‌ و با توجه‌ به‌ شرایط‌ محیطی‌ و اقتضای‌ بموقع‌ آنرا بکار گیرند . یکی‌ از این‌ شیوه‌های‌ نسبتاً موفق‌ شیوه ‌« مدیریت‌ مشارکت ‌» است‌ که‌ در کشورهای‌ صنعتی‌ حدود یک‌ قرن‌ سابقه‌ تجربه‌ دارد . در این‌ شیوه‌ اداره‌ تأسیسات‌ چهار محور مشارکت‌ در منابع‌ و منافع‌ ( مادی ) و در تصمیم‌گیری‌ و فرصت‌ها ( روانی‌ ) مطرح‌ می‌باشد که‌ در واقع‌ مشارکت‌ در مدیریت‌ و مالکیت‌ است ‌.
بنابراین‌ بحث‌ مشارکت‌ در مالکیت‌ ( منابع‌ ) و منافع‌ ( سود ) و با توجه‌ به‌ ماهیت‌ و اهداف‌ آن‌ را باید از مشارکت‌ در مدیریت‌ و تصمیم‌گیری‌ یا تصمیم‌سازی‌ جدا کرد .
لذا در این‌ مقوله‌ به‌ مشارکت‌ کارکنان‌ و کارگران‌ با مدیران‌ در تصمیم‌گیری‌ پرداخته‌ می‌شود . یکی‌ ازگامهای‌ اولیه‌ و مقدماتی‌ در استقرار نظام‌ مشارکت ‌، استفاده‌ از شیوه‌ و « نظام‌ پذیرش‌ و بررسی‌ پیشنهادها ‌» است ‌.
این‌ فرآیند عبارت‌ از ارائه‌ پیشنهادها ‌، ایده‌ها ، ابتکارات‌ و نظرات‌ کارکنان‌ مختلف‌ سازمان ‌( شرکت ‌) جهت‌ رفع‌ مشکلات‌ و نارسائیها در روند امور سازمان‌ است ‌. در این‌ راستا از نظرات‌ مشتریان ‌، پیمانکاران‌ و خانواده‌ کارکنان‌ نیز استفاده‌ می‌گردد . این‌ شیوه‌ مهم‌ اداره‌ سازمانها بکارگیری‌ اندیشه‌ها یاثروت‌ اصلی‌ مؤسسات‌ یعنی‌ اطلاعات‌ کارکنان‌ است‌ که‌ روش‌ و شیوه‌ آن‌ نظام‌ پذیرش‌ و بررسی ‌پیشنهادها‌ است‌ .
این‌ شیوه‌ در سایر کشورهای‌ منجمله‌ آلمان‌ بعد از جنگ‌ اثرات‌ مثبت‌ و مؤثری‌ در افزایش ‌بهره‌وری‌ از عوامل‌ منجمله افراد داشته است و امروزه بویژه در ژاپن ارائه پیشنهادهای مفید و سازنده جزئی از زندگی و فرهنگ کاری کارگر و کارمند ژاپنی‌ شده‌ است‌ و شرکتهای‌ موفق‌ ژاپنی‌ بر بال‌ تجارب ‌، اندیشه‌ها ، افکار ، آراء و عقاید کارکنان‌ خود سوار شده‌اند و با بکارگیری‌ شیوه‌های‌ مختلف‌ اداره‌ سازمانها بر فرهنگ‌ جامعه‌ خود به‌ قدرت‌ دوم‌ اقتصادی‌ دنیا تبدیل‌ شده‌اند .
در کشور ما ، در راستای‌ کاربرد این‌ اندیشه‌ نو در مدیریت‌ از سال‌ ۱۳۶۶ اقدامات‌ فرهنگی‌ از سوی ‌چند شرکت‌ صنعتی‌ دولتی‌ و تحت‌ پوشش‌ وزارت‌ صنایع‌ آغاز گردید که‌ علیرغم‌ افت‌ و خیزهای‌ اولیه‌ نه‌ تنها به‌ موفقیتهایی‌ دست‌ یافتند بلکه‌ خود الگویی‌ جهت‌ سایر مؤسسات‌ شده‌اند تا از منابع‌ خدادادی‌ و سرشار همکاران‌ خود با بهترین‌ روش‌ استفاده‌ کنند و از بهره‌وری‌ و رفاه‌ آتی‌ آن‌ در جهت‌ توسعه‌ فردی‌ ، سازمانی‌ و ملی‌ بهره‌ جویند .
اکنون‌ شاهد آن‌ هستیم‌ که‌ سازمانهای‌ اداری‌ ما دچار مشکلات‌ و بیماریهای ‌عدیده‌ای‌ شده‌اند به‌ شکلی‌ که‌ مشتریان‌ و کارکنان‌ ادارات‌ دولتی‌ از وضعیت‌ موجود امور ناراضی‌ هستند .
لذا از سال‌ ۱۳۶۶ به‌ بعد موجی‌ از گرایش‌ بسوی‌ بکارگیری‌ شیوه‌ مدیریت‌ مشارکتی‌ در قالب‌ نظام ‌پیشنهادها در کشور ایجاد شده‌ است‌ . البته‌ این‌ گرایش‌ را باید بفال‌ نیک‌ گرفت‌ و امیدوار بود که‌ بکارگیری این‌ ابزار مفید مدیریتی‌ سازمانهای‌ دولتی‌ ما را بسوی‌ اصلاحات‌ بنیادی‌ و اساسی‌ رهنمون‌ گرداند .

۲-۲ ـ تعریف « مشارکت » و « مدیریت مشارکتی »
۲-۲-۱- مفهوم مشارکت
تعریف مشارکت امر مشکلی است زیرا این اصطلاح معنی یکسانی در بین فرهنگ های مختلف ندارد . به عبارت دیگر ، مشارکت در تصمیم گیری به عنوان یک مفهوم واحد تصور می شود اما به طریق مختلفی به عمل در می آید ( کاتن و همکاران ، ۱۹۸۸ ) . به همین علت است که افراد ادراک متفاوتی از مشارکت دارند. خیلی از پژوهشگران و نویسندگان بدون تعریف مشارکت در مورد آن صحبت می کنند و کم و بیش آگاهانه آن را در معنی مختلفی به کار می برند . شرجل ( ۱۹۷۰ ) میگوید مشارکت در تصمیم گیری در خیلی از کشورها یک مفهوم دل انگیز است ، اما تقریباً بیشتر افرادی که این اصطلاح را به کار می برند به طور متفاوتی در مورد آن فکر می کنند . به عنوان مثال ، بول دیبال ( ۱۹۸۹ ) تصمیم گیری مشارکتی در سطح گروه ، دپارتمان و سازمان را « مشارکت سیاسی » می نامد و آن را از « مشارکت اجتماعی » و « مشارکت مالی » متمایز می سازد .
( آلپرت ، ۱۹۴۵ ) مشارکت را « من فعال » تعریف می کند ، دیگران مشارکت را تا سطح تفویض اختیار نیز گسترش می دهند .
از این بررسی مختصر می توان دریافت که تعاریف چند گانه ای وجود دارند که انعکاسی از دیدگاه های مختلف به شمار می روند . به نظر می رسد پیدا کردن تعریفی که جامعیت داشته باشد ، چندان مشکل نیست . تعریف مشارکت بر اساس یکی از ابعاد مشارکت به طور جزیی درست است . آنچه که کمتر در این تعاریف به چشم می خورد عبارت است از تعریف مشارکت بر مبنای تمامی ابعاد آن . بنابراین جا دارد با توجه به جنبه های مختلف مشارکت ، به تعریف مجدد آن بپردازیم . با این دید ، مشارکت را می توان فرآیند درگیری کارکنان درتصمیم های استراتژیک / تاکتیکی سازمان بحساب آورد که بصورت رسمی / غیر رسمی در شکل مستقیم / غیر مستقیم و با درجه ، سطح و حدود مشخصی اتفاق می افتد . ( رهنورد ، ۱۳۷۸ )
این مفهوم از مشارکت یک تعریف جامعی است که ضمن پوشش دادن نکات کلیدی در تعاریف قبلی ، ابعاد مشارکت را نیز مورد تأکید قرار می دهد . این ابعاد شامل : قلمرو ، سطح ، درجه ، شکل ، پایه و حدود مشارکت است . با تأکید بر « درجه » مشارکت ، این تعریف درجه نفوذ کارکنان بر تصمیم گیری را لحاظ می کند . توجه به « قلمرو » مشارکت ، موضوعهای تصمیم گیری را به حساب می آورد که از تصمیم های تاکتیکی شروع و به تصمیم های استراتژیک ختم می شوند . با تأکید « شکل » مشارکت ، هر دو شیوه مشارکت مستقیم و غیر مستقیم ( مشارکت بر مبنای نمایندگی ) را در نظر می گیرد . با امعان نظر در « حدود » مشارکت ، دامنه افراد درگیر در سیستم مشارکتی و حدود درگیری اجتماعی آنها را در فرآیند تصمیم گیری مد نظر قرار می دهد . با نگرش بر « سطوح » مشارکت ، این تعریف ، سطحی ( سطوحی ) از سازمان را که در آن مشارکت اتفاق می افتد به حساب می آورد . و سرانجام این تعریف مبنای قانونی شکل گیری مشارکت را مورد لحاظ قرار می دهد که ساز و کارهای رسمی و غیر رسمی را در بر می گیرد .

۲-۲-۲- مفهوم مدیریت مشارکتی
مدیریت مشارکتی عبارتست از « به وجود آوردن فضا و نظامی توسط مدیریت که تمام کارکنان ، مشتریان و پیمانکاران یک سازمان در روند تصمیم سازی ، تصمیم گیری و حل مسایل و مشکلات سازمان با مدیریت همکاری و مشارکت نمایند » .
تأکید اصلی این نوع مدیریت بر همکاری و مشارکت داوطلبانه کارکنان و مشتریان و پیمانکاران است و می خواهد از ایده ها ، پیشنهادها ، ابتکارات ، خلاقیتها و توان فنی و تخصصی آنها در حل مسایل و مشکلات سازمان در جهت بهبود مستمر فعالیتهای سازمان استفاده کند .
آقای ماتسوشیتا در کتاب « نه برای لقمه ای نان » تحت عنوان « مدیریت مشارکتی » می گوید : « کیفیت مدیریت ، عامل تعیین کننده ای در هر بازرگانی است . به گمان من بهترین نوع مدیریت آن است که به کارمندان راه می دهد تا ضمن مشارکت در کار بتوانند بر پایه توان و ظرفیت خود به تحقق هدفهای همگانی یاری دهند . درست از همان آغاز کار ، خود من از روی آگاهی و به شیوه ای پایدار روش مدیریت مشارکتی را دنبال کرده ام » .
یک مدیر اجرایی سخنور و کاردان ممکن است بتواند تنها بر پایه خصلت رهبری خردمندانه کارمندان را به سوی کامیابی رهنمون سازد اما من هرگز نخواهم پذیرفت که یک مدیر تنها ، گرچه بسیار توانا و نیرومند باشد ، بتواند خود به تنهایی یک سازمان را بهتر از زمانی اداره کند که برخرد کلی همه کسانی که نامشان در فهرست مزدبگیران شرکت ثبت است ، تکیه کند . یک شیوه مدیریت منزوی و خودکامه که در اصل بر وجود یک شخص استوار است ، نمی تواند دوام پیدا کند ، به هر دلیلی که باشد ، این مدیریت سرانجام باز می ایستد .

فهرست مطالب:
۲-۱- مقدمه‌
۲-۲ ـ تعریف «مشارکت» و «مدیریت مشارکتی» 
۲-۲-۱- مفهوم مشارکت 
۲-۲-۲- مفهوم مدیریت مشارکتی 
۲-۳- فلسفه مدیریت مشارکتی 
۲-۳-۱- ابزار مدیریتی 
۲-۳-۲- نگرش انسانی 
۲-۳-۳- دیدگاه ایدئولوژیکی 
۲-۳-۴- موانع و محدودیتهای مشارکت 
۲-۴- مشارکت از دیدگاه امام خمینی (ره ) 
۲-۵- مشارکت‌ در بخش‌ دولتی‌
۲-۶- ابزارهای مدیریت مشارکتی 
۲ـ۷ـ سیستم‌ پیشنهادها
۲ـ۷ـ۱ـ مزیت‌ اجرایی‌ سیستم‌ پیشنهادها‌ نسبت‌ به‌ سایر برنامه‌های‌ مشارکت ‌جو
۲ـ۷ـ۲ـ تمایز سیستم‌ پیشنهادها‌ و صندوق‌ نظرات‌ و انتقادات‌
۲-۸- کلیات‌ فرایند اجرای‌ سیستم‌ پیشنهادها
۲-۸-۱- طراحی‌ و اجرای‌ سیستم‌ پیشنهادها 
۲-۸-۱-۱- برنامه‌ ریزی‌ برای‌ اجرای‌ سیستم‌ پیشنهادها 
۲-۸-۱-۲- روش‌ ارائه‌ پیشنهاد 
۲-۸-۱-۳- ارزیابی‌ پیشنهاد 
۲-۸-۱-۴- شرایط‌ و وظایف‌ ارزیابی‌ کنندگان‌ (گروههای‌ کارشناسی) 
وظایف‌ کلی‌ کارشناسان‌ ارزیاب‌ 
۲-۸-۱-۵- پویایی‌ سیستم‌ پیشنهادها 
۲-۸-۱-۶- اصول‌ ناظر بر روشهای‌ محاسباتی‌ و پرداخت‌ پاداش‌ 
۲-۹- عوامل‌ بازدارنده‌ نظام‌ پیشنهادها
۲-۹-۱- عوامل‌ برون‌ سازمانی‌ 
۲-۹-۲- عوامل‌ درون‌ سازمانی‌ 
۲-۹-۲-۱- ساختار سازمانی‌ و فرهنگی‌ 
۲-۹-۲-۲- عوامل‌ مدیریتی‌ 
۲-۹-۲-۳- عوامل‌ کارکنان‌ 
۲-۹-۲-۴- عوامل‌ اجرایی‌ 
۲-۱۰- مروری بر پژوهشهای انجام یافته  
منابع در متن آورده شده است، فاقد فهرست منابع


فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 34

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط