دانلود گزارش کارآموزی سیستم های توزیع برق ۲۰ و ۴/۰ کیلو ولت گزارش کارآموزی در شرکت توزیع برق دانلود رایگان گزارش کارآموزی شرکت توزیع برق گزارش کارآموزی برق قدرت توزیع گزارش کارآموزی پست برق فوق توزیع گزارش کارآموزی شرکت توزیع نیروی برق گزارش کارآموزی شبکه توزیع برق
فهرست مطالب
عنوان
مقدمه ۱
پایه ها و دکل های خطوط توزیع ۲۰ و ۴/ کیلو ولت ۳
تابلوهای مورد استفاده در شبکه توزیع ۵
کابلها ۹
مقدمه ۹
روشنایی معابر ۳۶
مقدمه ۳۶
ترانفسورماتورهای توزیع ۴۲
دستگاه مورد استفاده در شبکه توزیع ۵۱
مقدمه:
سیستم های توزیع برق با استفاده از کابلهای زمینی و خطوط هوایی انرژی الکتریکی موردنیاز مصرف کنندگان را تامین می کنند. شبکه های توزیع هوایی نسبت به شبکه های زمینی دارای مزایای به شرح زیر هستند:
۱- قیمت کمتر، ۲- اجرای سریع تر و آسان تر، ۳- سهولت بهرهبرداری و تعمیرات، ۴- انشعاب گیری سریع تر، آسان تر و ارزان تر. معایب عمده شبکه های هوایی
معایب عمده شبکه های هوایی با هادی های لخت شامل موارد زیر است:
۱- قطعی های برق بیشتر ناشی از عوامل جوی، اجتماعی و سوانح.
۲- آسیب بیشتر به محیط زیست ناشی از شاخه زنی و قطع درختان، مرگ ومیر پرندگان، ایجاد آتش سوزی در مراتع و جنگها.
۳- افزایش نشتی برق و برق دزدی.
۴- صدمه به زیبایی محیط و شهرها.
۵- خاصیت خازنی کمتر و اندوکتانس سلفی بیشتر.
۶- نیازبه رعایت حریم های قانونی.
۷- آسیب پذیری در مقابل شرایط جوی.
۸- خطرات برق گرفتگی ناشی از تماس مستقیم و غیر مستقیم افراد.
باوجود موارد بالا اکثر طول شبکه های توزیع فشار متوسط و فشار ضعیف را در کشورهای مختلف شبکه های هوایی به خود اختصاص می دهند. به عنوان مثال طول شبکه فشار متوسط ایران ( بر اساس آمار سال ۱۳۸۴ ) معادل ۳۰۳۸۰۰ کیلومتر است که ۱۱۵۰۰ کیلو متراز آن را شبکه زمینی ۲۹۲ هزار و ۳۰۰ کیلو متر را ( بیش از ۲۶ برابر) شبکه هوایی تشکیل می دهد. آمار مزبور در مورد شبکه های فشار ضعیف کشور که ۲۴۹ هزار و ۲۰۰ کیلو مترهستند شامل ۲۹ هزار و ۴۰۰ کیلو متر شبکه زمینی و ۲۱۹۸۰۰ کیلومتر( بیش از ۸ برابر ) شبکه های هوایی است. مقایسه اعداد مذکور نشان می دهد که سهم شبکه های زمینی در شبکه های فشار ضعیف نسبت به شبکه های هوایی کمتر از سهم آنها در شبکه های فشارمتوسط است. به نظرمی رسد دلایل عمده این موضوع عبارت است ازقیمت مناسب تر شبکه های زمینی درولتاژ های کمتر و کاهش قطعیهای ناخواسته بوده و درنهایت افزایش ایمنی در مقابل برق گرفتگی شبکه های فشار ضعیف را شامل باشد که درنزدیکی مصرف کننده ها است.
مشکلات هادیهای هوایی بدون روکش شبکه های توزیع
مشکلاتی که در شبکه های فشار ضعیف وجود دارد به علت گستردگی این شبکه ها و در دسترس همگان بودن آنها، شاید خطرآفرین و با احتمال بروز حادثه بوده، از نظرآمار نیز خسارت بیشتری را به خود اختصاص می دهند. نزدیک بودن سیمهای لخت شبکه های عمومی به پنجره های منازل با پشت بامها و بطور کلی عدم رعایت فاصله استاندارد، کج شدن پایه ها، پارگی سیمهای برقداردربرابرعوامل مختلف و عبور سیمهای شبکه های هوایی از میان شاخه های درختان واحتمال نزدیکی کارگران درهنگام کاردرمجاورت آنها، بستن داربست در زیر یا کنار خطوط و برداشتهای غیر مجاز از سیمهای لخت از جمله رایج ترین حوادث مربوط به شبکه های فشار ضعیف است که با روکش دار کردن آنها به دلیل ولتاژکم سیستم کاملا قابل رفع هستند. لذا از جمله روشهای اولیه و ابتدایی که برای حفاظت در تماس مستقیم مورد استفاده است، می توان به عایق بندی قسمتهای برقدار اشاره کرد. استفاده از پوششهایی نظیر وارنیش، لاک، کاورهای لاستیکی، شیلنگ اندازیی، روکشهای حرارتی MVLC است. لایه روکش XLPE با ترکیبات کربن سیاه رنگ، استقامت کافی در برابر اشعه فرابنفش خورشید و عوامل جوی را در مدت عمر مفید بهره برداری (۳۰ ساله ) دارا بوده و نوع ضخیم آنها (CCT ) حتی در شبکه های فشار متوسط دارای پایداری و دوام بیشتری هستند. هاد یهای بکار رفته نیز از نوع آلومینیوم آلیاژی یا آلومینیم فولاد است. گر چه بیش ازچند دهه ازنصب هادیهای هوایی کشورهای پیشرفته جهان نمی گذرد اما مزایای فنی، اقتصادی و کاهش حوادث این نوع خطوط موجب استفاده های روز افزون ازآنها در شبکه های برق اکثر کشورها شده است.
۲٫ تیرها، پایه ها، دکل ها:
۱-۲ پایه ها (تیر برق):
خطوط توزیع هوایی به طور کلی در همه جا روی پایه ها نصب می شوند. این پایه ها بیشتر از نوع بتنی، بوده و مورد استفاده قرار می گیرند.
نیروهای که بر پیکره ی یک پایه اعمال می شوند عبارتند از: نیروهای عمودی ناشی از وزن سیم یا لایه یخ دور سیم، یراق آلات، مقره، کنسول و خود پایه و نیروی افقی که نزدیک به سر پایه به آن اعمال می شود و بیشتر ناشی از کشش سیم، فشار باد و نیروهای ناشی از وزن هادی ها در نتیجه ی غیر یکنواخت بودن فاصله پایه ها از یکدیگر و زاویه انحراف خط است.
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 61
مطالب مرتبط