این پروژه به طراحی پایانه مسافربری درون شهری در شهرک صدرا می پردازد. شامل مطالعات مکان یابی، تحلیل ترافیک، بررسی نمونه های مشابه، و طراحی معماری و سازهای پایانه است. هدف پروژه بهبود دسترسی شهری و توسعه حمل و نقل است.
مقدمه:
مکان یابی راه ها و شبکه های ارتباطی در شهر، ارتباط مستقیمی با مکان یابی کاربری ها دارد. به این صورت که هر چند مکان یابی کاربری صحیح و باتفکر بر شرایط فعلی و آینده باشد از مشکلات دسترسی نیز کاسته خواهد شد. برآورد لزوم دسترسی به کاربری ها و حتی نوع آن هاست که بر چگونگی شبکه ی ارتباطی از نظر طول و عرض سواره رو و پیاده رو و سیستم های اتصالی مستقیماً تاثیر می گذارد. بنابراین در طراحی جدید شهرها، ابتدا کاربری ها مکان یابی می گردند و سپس خطوط ارتباطی با توجه به میزان تردد برای هر کاربری مشخص می شود.
پایانه ها به ویژه در ابتدای خطوط مواصلاتی اصلی که شهرها را با مراکز جمعیتی و تولید دیگر متصل می نماید، استقرار یافته اند پایانه محلی امن و آسوده برای آغاز و پایان یک سفر است و مفصل ارتباطی و محل تلاقی حمل و نقل درون شهری و برون شهری است و احداث پایانه و همچنین توسعه و تجهیزات در بافت و ساختار شهری، یک ضرورت است:
مانند توسعه ی فضای انتظار مسافر در ترمینال، نصب دستگاه های خودپرداز، تعبیه تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، ایجاد محل استقرار اتوبوس ها، فضای سبز و مبلمان پایانه از مهم ترین اثرات توسعه ی حمل و نقل شهری، عوامل کاربری زمین در شهرهاست و سهم قابل توجهی از بهترین زمین های شهری را به خود اختصاص می دهد توسعه ی بی رویه این سیستم این عارضه را تشدید می کند به طوری که گاهی تا ۳۰ درصد از زمین های مناطق شهری به این سیستم اختصاص یافته است.
فهرست مطالب:
۱- بخش اول: مطالعات پایه
مقدمه
۱-۱ تعریف مسافرت وجهانگردی
۲-۱ تاریخچه مسافرت وجهانگردی
۳-۱ اثرهای مسافرت و جهانگردی
۴-۱ دلایل ا نتخاب موضوع در شهر شیراز
۵-۱ دلایل اجتماعی ضرورت ایجاد پایانه ی مسافربری
۶-۱ تاثیرات ترافیک در آلودگی هوا
۷-۱ مهندسی ترافیک یا طراحی تسهیلات حمل و نقل در برخورد با مسئله آلودگی هوا
۲- بخش دوم: بررسی نمونه های موردی
۱-۲ پایانه شهید کاراندیش شیراز
۲-۲ بررسی چند نمونه از پایانه های خارج از کشور
۳-۲ تجزیه و تحلیل نمونه های موردی
۳- بخش سوم: استانداردهای فضایی وبرنامه فیزیکی
۱-۳ وظایف پایانه
۲-۳ مشکلات و معضلات پایانه های موجود
۳-۳ پایانه های مسافربری اتوبوسرانی
۴-۳ چیدمان عملکردی
۵-۳ انواع فرم پایانه
۶-۳ انواع سیرکولاسیون پایانه
۷-۳ مسافر
۸-۳ اتوبوس
۹-۳ سکوهای مسافر گیری
۱۰-۳ ساختمان پایانه
۱۱-۳ خدمات مستقر در محوطه
۱۲-۳ بررسی فضاهای درون پایانه
۱۳-۳ ظرفیت پایانه
۱۴-۳ انواع فرم های سیرکولاسیون مسافر
۱۵-۳ خوابگاه رانندگان
۱۶-۳ پایانه های موجود در شهر شیراز
۴- بخش چهارم: مکان یابی و معرفی استان فارس،شهر شیراز و سایت انتخابی
۱-۴ بررسی موقعیت جغرافیایی استان فارس
۲-۴ بررسی موقعیت جغرافیایی شهر شیراز
۳-۴ تحلیل شرایط اقلیمی بر استقرار پایانه (آب و هوا و دما
۴-۴ معرفی سایت انتخابی
۵- بخش پنجم : معرفی طرح: کانسپت،معماری ، سازه وتاسیسات
۱-۵ روند طراحی
۲-۵ ایده و کانسپت
۳-۵ توجیه ومبانی طرح
۴-۵ معماری تندیس وار
۵-۵ سایت پلان وپلان
۶-۵ سیستم سازه بنا
۷-۵سیستم تاسیسا تی
۶- بخش ششم: نقشه های معماری
۱-۶ سایت پلان
۲-۶ پلانهای معماری
تریدی
منابع
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 226
مطالب مرتبط