این تحقیق با موضوع بتن های غلطکی بوده و به طور کامل به بیان مفهوم ، خواص، ویژگی ها ، کاربرد و روش های طراحی این بتن ها می پردازد. این تحقیق به دانشجویان رشته های عمران – ساختمان و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.
مقدمه
بتن غلتکی بتنی است که در اجرای سازه های حجیم ( سدها ، شالوده های بزرگ و…) کاربرد دارد و برای اجرای آن از ماشین آلات راهسازی و عملیات خاکی استفاده می شود.
چنین روش اجرایی نتایج و تبعات اولیه زیر را به دنبال خواهد داشت :
انرژی لازم برای اجرا و جا دادن این گونه مصالح بیش از مقداری است که با لرزاننده های ( ویبراتور ) معمولی تامین می گردد . به همین دلیل در صورت استفاده از مصالح و مواد سیمانی مشابه آنچه در بتن لرزاننده سنتی (CVC) یا بتن متعارف به کار برده می شوند و با اجرای لایه های متوالی بتن ، می توان به کیفیتی بهتر از کیفیت بتن متعارف (CVC) دست یافت .
از سوی دیگر ، مانند سدهای خاکی ، ناحیه بین دو لایه متوالی و ناحیه واقع در درون لایه ها با یکدیگر متفاوتند .
روش اجرای بتن غلتکی در مقایسه با بتن متعارف ، امکان دستیابی به سرعت زیادتری را فراهم می سازد که مزایای اقتصادی چون صرفه جویی در قیمت واحد حجم بتن و کاهشی قابل ملاحظه در زمان ساخت و همچنین در قالب بندی و … را در پی خواهد داشت .
بتن غلتکی همچون تمامی انواع موجود بتن ، مخلوطی از مصالح سنگی خنثی ، مواد سیمانی و آب است .
بتن غلتکی مصالح و روشی نوین برای ساخت اقتصادی سازه های حجیم از جمله سدهای وزنی می باشد . در این نوع بتن ترکیبی از ویژگی های تکنولوژی بتن و خاک به کار گرفته شده و با استفاده از ماشین الات ساخت سدهای خاکی حمل ، پخش و متراکم می شود . بنابراین بتن ریزی سریعتر و هزینه اجرا به شدت کاهش می یابد .
امروزه سدهای بتن غلتکی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه ساخته می شوند . زیرا این سدها مزایای اقتصادی و سرعت زیاد اجرای سدهای خاکی و ایمنی سدهای بتنی را تواماً در بردارند .
پیشرفت حاصل در تکنولوژی بتن حجیم به منظور کاهش درصد سیمان منجر به پیدایش روش بتن غلتکی گردیده است . در این روش با منظور نمودن عوامل زیر درصد سیمان مصرفی کاهش یافته و بتن ریزی سریعتر و با هزینه ای کمتر انجام می شود:
استفاده از سنگدانه های با حداکثر ابعاد بیشتر و دانه بندی خاص
استفاده از پوزولان
استفاده از مواد افزودنی حباب ساز و روان کننده
استفاده از ماشین آلات حمل ، پخش و تراکم در عملیات خاکی و استفاده از ویبره سنگین در بتن ریزی
این نوع بتن به دلیل شرایط خاص اجرایی باید دارای روانی مناسب باشد . هنگامی که بتن غلتکی خیلی سفت باشد دانه بندی و چسبندگی مناسب جهت تراکم یکنواخت را نداشته باشد ، قسمت های تحتانی لایه تراکم مناسب را نمی بیند و هرگاه روانی این بتن خیلی زیاد باشد تحمل وزن غلتک را نداشته و غلتک لرزاننده نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین در این نوع بتن انتخاب مصالح و نسبت های اختلاط از اهمیت خاصی برخوردار می باشد .
ملاحظات اساسی در انتخاب نسبت اختلاط مناسب بتن غلطکی عبارتند از :
روانی مناسب ( توجه به دانه بندی و درصد آب مناسب برای تراکم )
مقاومت کافی ( تامین خواص مکانیکی و چسبندگی درزها )
آب بندی ( کنترل تراوش )
حرارت هیدراتاسیون کم ( محدود نمودن پتانسیل ترک های حرارتی )
فهرست مطالب
مقدمه
سه روش طراحی سد بتن غلتکی
1- روش طرح مخلوط با خمیر زیاد (روش انگلیسی)
2- روش سد بتنی متراکم شده با غلطک RCD ( روش ژاپنی)
3- روش کم سیمان (گروه مهندسین ارتش آمریکا)
خواص بتن غلطکی
کاربرد رویه بتنی RCCP زود سخت شونده
مقاومت رویه بتنی RCCP زود سخت شونده
صلبیت
سازگاری با شرایط آب و هوایی
اجرا و بهرهبرداری زود هنگام
سازگاری با محیط زیست
گزارش فنی بتن توانمند زود سخت شونده RCCP
کاربرد بتن غلتکی در روسازی های راه ها
خواص مکانیکی بتن غلتکی
مقاومت
مقاومت کششی مستقیم(fdt)
خواص الاستیسیته
خواص گرمایی(Thermal)
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 16
مطالب مرتبط