دانلود تحقیق و مقالات رشته عمران و معماری با عنوان دانلود مقاله شهر سازی جدید و اصول آن در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۴۲ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.
شهر سازی جدید واصول آن :
شهر سازی جدید حرکتی در طراحی شهری است که در اواخر ۱۹۸۰ واوایل ۱۹۹۰ پدید آمده وربع اول قرن حاضر شهرها بخصوص شهرهای در ایالات متحده به صورت محلاتی فشرده با کاربری همان مختلف بودند که شروع به تغییر کرده ویک سیستم توسعه جدید به نام توسعه برون شهری قانونمند که و شامل جایگزینی محلات با تفکیک شدید کاربردها بود به کار گرفته شد به دلیل فقدان یک مرکز شهری و مقیاس پیاده (CDS) به منظور به کاربردن مناطق وسیعی از حومه شهر گسترش می یابد حتی هنگامی که جمعیت نسبتاً به آهستگی رشد می کند در نتیجه این گسترش مصرف سرانه اتومبیل به سرعت افزایش می یابد وهزینه حمل ونقل بالا می رود.
شهر سازی جدید پاسخی است به پراکندگی . شهرسازی جدید بازگشت به الگوهای محلات سنتی برای باز سازی جوامع کاربردی وقابل تحمل را ضروری می داند .
شهر سازی جدید مهمترین جنبش برنامه ریزی این قرن و در باره ساختن آینده ای بهتر برای همه ماست . این یک حرکت بین المللی برای اصلاح طراحی محیط ساخته شده ودرباره بالا بردن کیفیت واستاندارد زندگی با خلق مکانهای بهتر برای زیستن است .
شهر سازی جدید احیای هنر گمشده ساخت فضای ماست ودراصل دوباره مرتبط سازی محیط ساخته شده به شکل شهرها ، شهرکها ، روستاها ، ومحلهای کامل است . روشی که قرنها اجتماعات د راطراف دنیا ساخته می شده اند .
شهر سازی جدید درگیر تمرکز و تثبیت کردن شهرها وخلق شهرکها و روستاهای متراکم جدید است .
شهر سازی جدید خلق و تجوید جوامع گوناگون قابل راه رفتن ، متراکم و پویا و چند استفاده ای ترکیب شده از اجرای یکسان را به عنوان توسعه ترقی داده ودر روش کاملتر .، به شکل اجتماعات تکامل یافته کنار هم می گذارد . این اجتماعات خود شامل خانه ها ،محلهای کار ، مغازه ها ، سرگرمی ها ، مدارس ، پارکها ، و تسهیلات اجتماعی ضروری برای زندگی روزانه ساکنان که مسیرهای اتصال آنها ، همه مسافت های ساده پیاده روی هستند می باشد .
شهر سازی جدید استفاده بیشتر از قطارها را به جای شاهراهها و جاده های بیشتر را ترویج می کند زندگی شهری به سرعت روش مدرن وساده جدید برای زندگی مردم در همه سنین شده است . تنها در ایالات متحده بیش از ۵۰۰ مقاله شهر سازی جدید اندیشیده شده درست بررسی است که نیمی از آن در مراکز تاریخی شهری در حال انجام است .
مقاله امین ص ۴۱ پاراگراف ۳ تا آخر ۴۲
شهر سازی جدید همچون مکاتب دیگر شهر سازی برای هر چه بهتر ظاهر شدن در مقاله ها دارای اصولی است که برای هر چه کاملتر آ”شنا شدن با این اصول به جستجوی آن در منابع مختلف پرداخته و به اصول زیر برای شهر سازی جدید دست یافتیم .
قلب تپیده شهر سازی جدید طراحی محلات و مناطق می باشد یک منطقه ومحله صحیح وا زنظر شهر سازی جدید شامل اکثر موارد زیر می باشد .
شایان ذکر است که اصول شهر سازی جدید به طور فزاینده در مقاله ها در هر مقیاسی از یک ساختمان تا کل اجتماع می تواند به کار رود :
۱- مرکز متمایز برای محله وتاکید برای ایجاد محلهای مشخص با هویت جداگانه
« محله » مسقف نسبتاً بزرگی از شهر است که واجد خصوصیات یک دست و مشابه بوده وناظر عملا به تواند با آن وارد شود . مظاهر یک « محله » را می توان همیشه از درون آن شناخت وگاه نیز ممکن است وقتی ناظر از کنار آن می گذرد یا به جانب آن می رود ازبیرون به شناسایی آید .
خصوصیات که سیما و پیکر محله ای را مشخص می کنند عواملی خاص آن محله هستند که ممکن است اجرا ء بیشمار و متنوع داشته باشند .بافت محله فضای آن ،فرم آن ، نمادها به نوع ساختمانها، نوع استفاده از ساختمانها ، فعالیتها ، ساکنین محله ، درجه نو ویا آهنگی محله و وضع پست وبلندی زمین . گذشته از عوامل بصری ، عوامل دیگری نیز در شناخت محله ها موثر هستند . فی الامثل ، سرو صدای موجود در محله . همچنین نباید فراموش کرد که عوامل اجتماعی نیز در ایجاد تصویر شهر موثرند .
شهر در صورتی واجد سیمای قوی است که در آن پاره ای عوامل مشخص موجود باشد که در ذهن جایگزین شود .
مرز و حدود محلات ممکن است به انواع مختلف باشد : – پاره ای از محلات به داشتن مرز و حدود مشخص ، معین و متمایزند .
– پاره ای از محلات ممکن است حدودی غیر مشخص ونامطمئن داشته باشند .
– محلاتی هستند که ممکن است اصلا مرز و حدود مشخصی نداشته باشند .
محلاتی که هسته ای مشخص وقوی دارند اما هرچه از مرکز محله دور شویم بتدریج تشخیص سیمای خود را از دست می دهند ، نادر نیستند . به راستی پاره ای اوقات ، « گره ای » مشخص وقوی را در سیمای شهر – اگر تاثیر آن مانند اشعه خورشید پراکنده شود – ممکن است « محله ای » معروض داشت که در ناحیه ای متجانس ووسیع واقع شده باشد . دراین صورت این گره ها را می توان نقاط مفروض داشت . که خود محتوی بصری ندارند . اما در به نظام آوردن تصوری کامل ازسیمای شهر موثرند .
در شهر سازی جدید مرکز متمایز محله معمولا یک میدان چمن کاری شده ویا بعضی اوقات یک خیابان شلوغ یا حائز اهمیت است ویک سیستم حمل ونقل باید در این مرکز موجود باشد .
۲- قابل دسترسی پیاده ( قابلیت پیاده روی )
شهر انسانگر به جای دلبستگی به روشهای صرفاً فنی وعلمی طراحی که به رفع مشکلات شهری ارائه می شود چشم امید به بازیابی برخی احساسات فراموش شده انسانی دوخت است . از آنجایی که اد بار شهر ناشی از ادبار انسان است پس اقبال آن نیز از اقبال انسان ناشی خواهد گردید . پس آنچه در ساخت شهرها باید در نظر گرفته شود راحتی وآسایش انسان به عنوان فرد پیاده در فضای شهری است وبرای تامین این آسایش وراحتی لازم است بر عکس آنچه در اغلب شهرها عصر حاضر دیده می شود به پیاده اهمیت داده شود تا به سواره .
وجود شهرهایی که مناطق درآنها به تفکیک کاربری شکل گرفته اند وهینطور به طور کلی شهرهایی که راه های موجود در آنها برای پیاده مناسب نیست وهر فرد برای رفتن به محل کار یا اوقات فراغت یا انجام خریدهای خود مجبور به استفاده از وسیله نقلیه است ، ما انسانها ی عصر حاضر را که همواره با این مشکلات تردد روبه رو هستیم به این نتیجه می رساند که شهرهای ما درست طراحی نشده اند چرا که محیطی مناسب و دارای آسایش برای ما نمی باشد .
شهر سازی جدید هم به این موضوع اهمیت می دهد . و آنرا به این ترتیب به اصول خود جای می دهد .
– دسترسی ظرف ۱۰ دقیقه پیاده روی از خانه یامحل کار و همچنین دسترسی اکثر ساکنین با ۵ دقیقه پیاده روی به مرکز به طور میانگین .
– طرحهای عابر پسند خیابان ( ساختمانها وایوانها ، پنجره ها ، ودرها ، نزدیک خیابان ، خطی از درخت کنار خیابان ، پارکینگ روی خیابان ، پارکینگهای پنهان ، خیابانهای با سرعت کم ) (کند رو ) و باریک .
-خیابانهای مخصوص افراد پیاده وخالی از ماشین
شهر سازی جدید برای تحقق این اصل اقدامات متعددی انجام داده که از جمله آنها می توان به تاسیس شرکتهایی که فعالیت خود را بر مقاله هایی در راستای این اصل متمرکز ساخته اند اشاره نمود . یکی از این شرکتها شرکت Walkable Communities می باشد که یکی از شرکت غیر انتفاعی است ودر سال ۱۹۹۶ در ایالات فلوریدا پایه گذاری شده است . این سازمان با هدف ابراز کمک به تمامی جوامع ، بزرگ یا کوچک همچون یک محله ، محله اقتصادی شهر ، پارکها ، بخش های آموزش شهر ، بخش های مرغی ، زیرگذرهای ویژه و … برای قابل پیاده روی شدن شکل گرفت .
بنیان این سازمان بدین شرح است :
– حرکت پیاد ه اساس وراه اصلی برای حمل ونقل زمینی کارآمد می باشد .
– هر سفر با راه رفتن شروع شده و خاتمه می یابد .
– حرکت پیاده ارزانترین نوع حرکت برای مردم است . وساختمان یک اجتماع قابل حرکت پیاده ، کارآمد ترین سیستم حمل ونقل را که یک جامعه می تواند طراحی و برنامه ریزی کند وآنرا دارا باشد ، تامین می کند .
– محیط حرکت پیاده ( قابل پیاده روی) ، محیط شهری را به مقیاس پایداری منابع ( طبیعی واقتصادی ) باز می گرداند . وفعل وانفعال اجتماعی ، تناسبات فیزیکی وکاهش جرم ودیگر معضلات اجتماعی را در بر خواهد داشت .
– جوامع قابل حرکت پیاده ، برای زندگی کردن مناسب ترند وزندگی سرشار از شادی وسلامتی را برای ساکنان خود فراهم می آورند .
امکاناتی که توسط این سازمان فراهم می شود:
– معرفی
– رسیدگی کردن به امور پیاده روی ( کمک برای کشف مشکلات وپیشنهادات )
– دوره های اموزستی
– کارگاه های متفاوت
– برنامه ریزی و روشن کردن آینده برای تسهیل کردن تلاش های برنامه ریزی ووساطت در مباحثات ومجادلات جوامع حول مباحث برنامه ریزی
– انتشار لوازمهای ویدیوئی و آموزشی و…
۳- گوناگونی :
۱-۳ آمیخته ای از مغازه ها ،ادارات ، آپارتمان ها و خانه ها در مکان ، کاربری های
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 42
مطالب مرتبط