مقاله هوش عاطفی در تعلیم و تربیت

مقاله هوش عاطفی در تعلیم و تربیت به بررسی اهمیت و نقش هوش عاطفی در فرآیند آموزشی می‌ پردازد و نشان می‌ دهد که چگونه هوش عاطفی می‌تواند به یادگیری عمیق‌تر و تعاملات اجتماعی مثبت‌ تر در محیط‌ های آموزشی منجر شود.

مقاله هوش عاطفی در تعلیم و تربیت

مقدمه

در دنیای امروز که تغییرات اجتماعی و فرهنگی با سرعت زیادی رخ می‌دهد، نیاز به مهارت‌ هایی فراتر از دانش فنی و علمی احساس می‌شود. یکی از این مهارت‌ های ضروری، هوش عاطفی است که به افراد کمک می‌کند تا روابط بهتری با دیگران برقرار کرده و احساسات خود و دیگران را درک و مدیریت کنند. هوش عاطفی، که شامل توانایی درک و ابراز احساسات، همدلی و مهارت‌های اجتماعی می‌شود، نقش مهمی در موفقیت فردی و حرفه‌ای دارد.

تحقیقات نشان می‌ دهد که هوش عاطفی می‌تواند در بهبود عملکرد تحصیلی و افزایش تعاملات مثبت در محیط‌های آموزشی مؤثر باشد. در حالی که سیستم‌های آموزشی سنتی عمدتاً بر توسعه مهارت‌های شناختی و توانایی‌های علمی تمرکز دارند، هوش عاطفی به عنوان یک عنصر مکمل و حیاتی برای توسعه فردی و اجتماعی دانش‌آموزان مورد توجه قرار گرفته است. از این رو، آموزش و پرورش باید به گونه‌ای طراحی شود که علاوه بر دانش فنی، مهارت‌های عاطفی و اجتماعی را نیز در دانش‌آموزان تقویت کند.

مفهوم هوش عاطفی برای اولین بار در دهه ۱۹۲۰ توسط ثوراندیک مطرح شد و در دهه‌های اخیر با کارهای محققانی چون دانیل گلمن و هوارد گاردنر به اوج خود رسید. این مفهوم اکنون به یکی از مباحث اصلی در تعلیم و تربیت تبدیل شده است. امروزه، مدارس به عنوان نخستین مکان‌های اجتماعی، نقش بسزایی در توسعه هوش عاطفی دانش‌آموزان ایفا می‌کنند و با ارائه برنامه‌های آموزشی مناسب، می‌توانند به شکل‌گیری یک جامعه سالم‌تر و پویا‌تر کمک کنند.

هوش عاطفی در تعلیم و تربیت

یک فرد تحصیل کرده1 یا فرهیخته چگونه فردی است؟ بر اساس تعاریف یا رویکردهای جدید، فرد تحصیل کرده، فردی است آگاه2 مسئولیت پذیر3 و علاقمند4 که برخی به این صفات، صفت پرخاشگر یا خشن نبودن5 هم اضافه می نمایند]343[ . این اظهارات به این معنی است که تمرکز و علاقه سنتی بر مهارتهای ذهنی چون هوش بهر IQ، جای خود را به علاقه شدید و تمرکز بر مهارتهای اجتماعی و عاطفی و هوش بهر عاطفی (EQ) و مهارتهای هوش عاطفی (EI) داده است.

دلایل گوناگونی برای این جابه جایی، عنوان شده است که یکی از مهمترین آنها، اطلاعات و آگاهی هایی است که ما درباره عملکرد مغز و حافظه ی انسان به دست آورده ایم و بین یادگیری برای امتحان دادن و نمره گرفتن و یادگیری برای زندگی کردن در جواکع مدرن امروزی، تفاوت زیادی قائل می شویم و دلیل دوم، اهمیت عوامل اجتماعی وعاطفی می باشد.

یکی از اصول اولیه ی هوش عاطفی این است که روابط دوستانه و دلسوزانه، باعث شکل گیری انواع یادگیری های اصیل و به اثبات می گردند. اگر مرور مختصری بر روی تجارب آموزشی خودمان به عمل آوریم، در می یابیم که ما تحت شرایط متفاوتی آموزش دیده ایم و نمی توانیم ادعا نماییم که این روشها، بهترین روش های آموزشی بودند و منجر به ایجاد یادگیری های اصیل و با ثبات در ما گردیده اند. لازم است تا تمام روشهای آموزشی را با این واقعیتها هماهنگ سازیم.


فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 16

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط