اقدام پژوهی چگونه می‌توانم مهارت انشانویسی دانش آموزان را افزایش دهم

اقدام پژوهی چگونه می‌توانم مهارت انشانویسی دانش آموزان را افزایش دهم
چکیده
نوشتن فرصتی برای اندیشیدن، تجسم نمودن و به خاطر آوردن است. دیدگاه مشترک دربارهٔ نوشتن بدین قرار می‌باشد، که نوشتن برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات و عقاید از طریق نظامی از نشانه‌های مکتوب است. در واقع نوشتن یک آفرینش و خلاقیت تام است که در یک طرف آن خلق افکار و اندیشه‌ها و در طرف دیگر نظم بخشی این اندیشه‌ها در قالب‌های زبانی مورد نظر قرار دارد .
در اقدام پژوهی حاضر مشکلاتی که در نوشتن یک انشای مطلوب بر سر راه دانش آموزان کلاس دوپایهٔ اول و دوم راهنمایی مدرسه راهنمایی کوثر شهرستان علی آباد کتول وجود داشت شناسایی گردید سپس با توصیف وضعیتی که دانش آموزان و معلم در آن قرار داشتند و گردآوری شواهد ۱ مسئله شفاف سازی شده، با روش‌هایی گوناگون که با توجه به مشکلات متعدد نگارشی، صرفی و نحوی دانش آموزان به کار گرفته شده بود تا حدود زیادی موانع برطرف و افق‌های جدیدی برابر چشم دانش آموزان برای نوشتن انشا باز گردید و این از بازخورد رفتار دانش آموزان و بررسی انشاهای آنان روشن گردید در نهایت یافته‌های زیر از این مقاله حاصل شد:
۱- انجام فعالیت‌های گروهی باعث افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس وایجاد رقابت سالم دربین آن‌ها می‌گردد.
۲- به کار بردن لوازم ومواد آموزشی و استفادهٔ مناسب از کتابخانه باعث عینی تر شدن مطالب وافزایش یادگیری می‌گردد.
۳- انجام فعالیت‌های عملی در جریان آموزش علاوه بر تقویت رابطهٔ عاطفی بین معلم ودانش آموزان کلاس را از حالت خسته کنندگی خارج کرده، آن را، هم برای معلم و هم برای دانش آموزان لذت بخش تر می‌نماید.

واژه‌های کلیدی:
اقدام پژوهی، انشا، روش‌های نوین، مقطع راهنمایی، یادگیری

مقدمه
«بنویسید زیرا جز با نوشتن چیزی را به خاطر نخواهید سپرد» امام صاوق علیه السلام
زبان نقش مهمی در برقراری ارتباط در جامعه دارد. عدم تسلط دانش آموزان به زبان رسمی کشور چه در بیان و چه در نوشتن، به خصوص در مناطق دوزبانه، انشانویسی دانش آموزان را با مشکلاتی مواجه کرده است.
«سخن گفتن به فارسی برای کسانی که این زبان را از کودکی آموخته‌اند کار آسانی است، اما نوشتن به فارسی به این آسانی نیست. قدرت نگارش صحیح، نیازمند تمرین به منظور تبدیل اندیشه به کلمات درچارچوب ادبیات خاص هرکشور است»
در نظام تعلیم و تربیت کشور ما، انشا نویسی سابقه ای دیرینه دارد، در ادبیات قدیم کلمهٔ منشی به معنای انشا نویس، فراوان به کار رفته است و منشیان نقش عمده ای در مکتوب نمودن آثار، به ویژه رسائل دیوانی داشته‌اند با این حال، انشا به عنوان یک درس، مقولهٔ تازه ای است که در آموزش و پرورش جدید باب تازه ای گشوده است و با انشا نویسی منشیان تفاوت بسیاری دارد. انشا کلمه ای است عربی بر وزن «افعال» و در لغت به معنای ایجاد، ابداع، خلق، پرورش و آفرینش است. و زبان آموزی به معنای مهارت در نوشتن مطلبی در مورد موضوعی مشخص است.

فهرست
چکیده ۳
مقدمه ۵
مشخص کردن موضوع پژوهش و توصیف وضعیت موجود ۶
گردآوری شواهد ۱ ۹
تجزیه و تحلیل داده‌ها ۱۰
راهکارهای اجرایی ۱۱
گردآوری اطلاعات شواهد ۲ ۱۳
پیشنهادات ۱۵
نتیجه گیری ۱۶
ارزشیابی تأثیر اقدام جدید و تعیین اعتبارآن ۱۶
یافته‌های تحقیق ۱۷
فهرست منابع ۱۸


فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 18

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط