این پروپوزال در مورد بررسی ارتباط رفتار جرات مندانه با کمالگرایی و تصمیم گیری (رشته روانشناسی) می باشد. پروپوزال کامل و آماده ، نگارش حرفه ای براساس اصول پروپوزال نویسی ، منبع نویسی داخل متن و پاورقی
مقدمه
نوجوانان امیدها و سرمایههای آینده جامعه محسوب میشوند. نقش بی بدیل این قشر در روند رشد، توسعه و تعالی کشور بر هیچکس پوشیده نیست، لذا هرگونه سرمایهگذاری برای این گروه سنی در جهت رشد و شکوفایی به عنوان پشتوانهی اساسی، ضروری است. با توجه به اینکه تعداد بسیاری از نوجوانان ما در مدارس مشغول به تحصیل هستند، آموزش و پرورش یکی از نهادهای بسیار مهم کشور است که با توجه به وظیفه خطیر پرورش افراد اجتماع، مسئولیت عظیمی درغنی شدن هرچه بیشتر سرمایه های علمی و معنوی جامعه برعهده دارد. نیروهای پرورش یافته توسط آموزش و پرورش، باید در زمینه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و علمی ایفای نقش کنند.
بنابراین هر چه که یک کشور به آموزش و پرورش خود بها دهد و آنرا غنی تر سازد به بیراهه نرفته، بلکه رشد و شکوفائی جامعه را تضمین خواهد کرد. پرداختن به این امر در کشورهای در حال توسعه به دلیل کمبود منابع و امکانات و افزایش سریع جمعیت، پررنگ تر شده و اهمیت بیشتری پیدا می کند. از جمله مهمترین نگرانیهای معلمان، مدیران مدارس و خانوادههای دانشآموزان، پیشرفت تحصیلی و جلوگیری از افت تحصیلی آنها میباشد.
سؤالی که ذهن هر پژوهشگر را درگیر می سازد این است که “آیا راه حلی وجود دارد که بتوان از منابع مالی و انسانی که هر ساله به میزان وسیعی در آموزش و پرورش کشور صرف میشود بهره بیشتری برد؟”. یکی از تدابیر لازم برای بهینهسازی آموزش کشور، پرداختن به مسائل و عوامل موثر بر رشد و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان است. این که چه عواملی بر پیشرفت و موفقیت تحصیلی دانشآموزان تأثیر می گذارد، یا سهم و مشارکت هر عامل چه اندازه است، همواره از حیطه های مورد علاقه پژوهشگران تربیتی و روان شناسان تربیتی بوده است (آکوردینو و اسلانی، 2008)
حصول به اهداف آموزشی با وجود آشفتگی ها و ناسازگاری های عاطفی و رفتاری امری مشکل و غیرممکن است و با توجه به اینکه نوجوانان در مقطع سنی خود با مسائل و مشکلاتی در سازگاری با روابط بین فردی، بلوغ، تحصیلی و… مواجه می شوند ایجاد شایستگیهای لازم برای مقابله مؤثر و کارآمد با چالش های حال و آینده ضروری به نظر میرسد. یکی از راههای ارتقای سطح سازگاری دانش آموزان بهرهگیری از مهارتهای شناختی من جمله آموزش مهارت رفتار جراتمندانه است(برنز ، 2008)
آموزش مهارتهای زندگی برای کودکان و نوجوانان همواره به عنوان یکی از اهداف عالی نظام رسمی تعلیم و تربیت بوده است، چرا که رشد و تحول در سایه آموزش این مهارتها حاصل شده و موجب سازگاری و برقراری ارتباط سالم و صحیح کودکان و نوجوانان با اطرافیان میگردد، بنابراین برنامهریزی قبلی و هدفگذاری دقیق و تلاش مستمر برای آموزش و تقویت آنان ضروری است. جریان ابراز وجود نمودن از کودکی شروع شده و در تمام طول زندگی ادامه دارد.
بر این اساس بدیهی است که هرگونه تلاش در خصوص ایجاد و پرورش مهارتهای مهمی همچون رفتار جراتمندانه چه در برنامه درسی رسمی و یا در فعالیت های فوق برنامه مدرسه نمیتواند بدون ملاحظه روند رشد دانشآموزان در ابعاد مختلف رشدی باشد، بهویژه آنکه سالهای حساس رشد اجتماعی کودکان و نوجوانان مقارن با سنین مدرسه اعم از ابتدائی و دبیرستان است، لذا از آنجا که دانشآموزان این سنین سرنوشت ساز را در مدرسه سپری میکنند، ناگزیر مدرسه موظف است فرصتهای مناسب برای رشد مهارتهای زندگی را فراهم آورد که مهارت هایی نظیر ابراز وجود، ارتباط موثر، کار گروهی و… را شامل می شود (الیوت و همکاران، به نقل از نظری نژاد، 1372).
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط مهارت رفتار جرات مندانه با کمالگرایی و سبک تصمیمگیری دختران مقطع سوم دبیرستان انجام شده است تا به این ترتیب گامی دیگر در جهت تحقق اهداف پیشگیرانه در افزایش سازگاری و بهبود تصمیمگیری و کاهش کمالگرایی منفی نوجوانان برداشته شود کاملا واضح است که اگر اهداف فوق میسر شوند، راهی روشن و هموار جهت شکوفایی و استعدادهای نو، فراهم میگردد. این امر موجبات تکامل فردی و اجتماعی تک تک افراد جامعه را فراهم ساخته و در نهایت به پیشرفت جامعه در ابعاد گوناگون منتج میشود چراکه نوجوانان امروز تصمیم سازان آینده این مرز و بوم خواهند بود و هرچقدر این تصمیمها مبتنی بر درایت و تدبیر و به دور از وهم و خیال باشد تبعاتی بسیار درخشانتر در برخواهد داشت.
بطور خلاصه می توان گفت : به دلایل متعدد بسیاری از نوجوانان ما از توانایی تصمیم گیری و انتخاب اصلح برخوردار نیستند و از طرفی برای اصلاح و درمان بسیاری از نابهنجاریهای شخصیتی همچون کمالگرایی منفی نیاز به آموزش های مفیدی همچون مهارتهای زندگی است تا آنان بتوانند از حداکثر ظرفیتهای ذهنی و توانمندیهای بالقوه خود بهرهمند شوند بیتردید نوجوانان مجهز به مهارت رفتار جراتمندانه که رکن مهمی از مهارتهای زندگی است، نسبت به همسالان خود در شرایط مشابه کارآمدی بیشتری از خود نشان میدهند. بنابراین شناخت صحیح این قشر عظیم و کوشش در راه حل مشکلاتشان از اهمیت ویژهای برخوردار است (کیامرثی، 1392).
فهرست مطالب:
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلی
ضرورت و اهمیت موضوع
اهداف تحقیق: اهدف اصلی و فرعی
سوالات تحقیق: سوالات اصلی و فرعی
فرضیات تحقیق: فرضیات اصلی و فرعی
روش تحقیق
جامعه، نمونه ی آماری
روش تجزیه و تحلیل داده ها
جدول زمانبندی شده انجام پایان نامه
منابع فارسی کامل
منابع انگلیسی کامل
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 28
مطالب مرتبط