این مقاله به بررسی مخارج سرمایه ای و تصمیمات مرتبط با آن می پردازد. مخارج سرمایه ای شامل هزینه های مربوط به خرید، بهسازی و نگهداری دارایی های ثابت است که بر ظرفیت تولید و سودآوری شرکت ها تأثیر می گذارد. این تحقیق به تحلیل اثرات این مخارج بر اقتصاد و تصمیمات مدیریتی می پردازد.
مخارج سرمایه ای و تصمیمات مربوط به آن
مخارج سرمایه ای، مخارجی هستند که به حفظ، تداوم یا افزایش ظرفیت تولید کالا و خدمات میانجامد و برای شرکت سودآوری آتی دارد. مخارج سرمایهای عمدتاً صرف خرید، ساخت، بهسازی و تعمیرات داراییهای ثابت میشود (شاکری، 1382). تصمیمات مخارج سرمایهای شرکتها تأثیر قابل ملاحظهای در رشد کلی اقتصاد یک کشور دارد. منابع مولد یک جامعه مثل زمین، ماشین آلات، ساختمانها، منابع طبیعی و نیروی انسانی محدود است.
بعضی از این منابع ممکن است به تولید کالاها و خدمات جهت مصارف فعلی اختصاص داده شوند و برخی دیگر جهت افزایش قدرت تولیدی جامعه به کار برده شوند. این مرحله شامل تولید ماشین آلات، اکتشاف فلزات و تربیت نیروی انسانی در تکنولوژی جدید است.
وقتی یک شرکت تجاری سرمایهگذاری میکند، وجوه نقد جاری را برای منافع نقدی از دست میدهد. سرمایهگذاری را باید با توجه به بازده مورد انتظارش ارزیابی کنیم. تا چه اندازه این بازده نزدیک به بازده مورد انتظار سرمایهگذار است؟ جواب این سئوال بستگی به تأثیر تصمیم سرمایهگذاری بر قیمت سهام شرکت دارد. اینکه چگونه پروژههای سرمایهگذاری بر ارزش سهام تأثیر گذار است بستگی بسیار زیادی به مفاهیم ارزشیابی دارد.
همه ساله، در هر کشوری سرمایهگذاریهای زیادی در زمینه تاسیسات و تجهیزات – مثل کارخانهها، ماشین آلات، ابزار ، تجهیزات مربوط به کنترل آلودگی محیط و وسایل حمل و نقل انجام میشود. برعکس داراییهای جاری، این داراییها، که به داراییهای سرمایهای موسومند، توسط شرکتها در فرایند فیزیکی تولید کالاها و خدمات مورد استفاده قرار میگیرند و معمولاً سالهای متمادی از آنها استفاده میشود. از آنجا که مبالغ سرمایهگذاری شده در این نوع داراییها بسیار زیاد است لذا شرکتها در مورد هزینههای مربوط به داراییهای سرمایهای دقیقاً برنامهریزی و ارزیابی مینمایند.
برنامه های مربوط به این نوع هزینهها را بودجه سرمایهای مینامند. فرایند تعیین مبالغی که باید برای داراییهای سرمایهای خرج شود و نیز تعیین نوع داراییهایی که باید خریداری شود بودجهبندی سرمایهای نامیده میشود. یکی از تصمیمات اصلی هر مدیر این است که بداند، چه چیزی را باید تولید نماید. این سوال نه تنها در مورد شرکتهای در شرف تأسیس مطرح است بلکه شرکتهای در حال کار نیز باید به آن پاسخ دهند.
امروزه رقابت پیچیده و دشوار است واغلب شرکتها در حال دگرگونی میباشند و هر روز تولیدات با جلوه تازهای به بازار سرازیر میشوند. در پیشامدها، بنگاه باید با تکیه بر تجربیات و آزمونها، جسورانه با مخاطرات جدید روبرو گردد. از آنجا که هر شرکتی قادر است علاوه بر محصولاتی که تولید مینماید به تولید محصولات جدیدی هم روی آورد و این روی آوردن مسلماً مستلزم سرمایهگذاری است، تجزیه و تحلیل سرمایهگذاری امری گریز ناپذیر برای آن به شمار میرود.
فهرست مطالب
مخارج سرمایهای و تصمیمات مربوط به آن
2-2-4-1) اهمیت مخارج سرمایهای
2-2-4-2) انواع سرمایهگذاری
2-2-4-3) بیش (کم) سرمایهگذاری
پیشینه
منابع
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 15
مطالب مرتبط