این تحقیق در مورد رسانه های خبری می باشد و به طور کامل، مراحل سیاست گذاری در این نوع رسانه ها را بررسی می نماید. این تحقیق به دانشجویان رشته های مدیریت ، روابط عمومی، فناوری اطلاعات و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.
مقدمه
شکل ویژه کارهای خبری یعنی تغییرات سریع و مداوم وپیدایش وضعیت های جدید ونیازبه خلاقیت های به موقع باعث شده سیاستگذاری دراین مورد شکل خاصی به خود بگیرد.
دریک مقایسه می توان سازمان خبری را همچون بخش اورژانسی بیمارستان دانست که درآن هرلحظه بیمارجدیدی با وضعیت خاص وارد می شود.
سیاستگذاری دررسانه های خبری به شکل قراردادی به شش مرحله تقسیم می شود که عبارتند از:
اهداف و خط مشی های عمومی
استراتژی (راهبردها)
اجرای سیاست ها
سیاستگذاران چه کسانی می باشند؟
سیاستگذاری برای چه کسانی است؟
سیاستگذاری کی و چه وقت ؟
سیاستگذاری را بیشتر به معنای مدیریت و تصمیمگیری معنا کردهاند. البته در معنای مراقبت کردن، تعیین استراتژی، بودجه بندی، سازماندهی، کنترل و هدایت نیز آمده است. برای تعریف سیاستگذاری رسانه ای باید سازمان و تشکیلات و همچنین نیروی انسانی را مورد توجه قرارداد. به طور کلی میتوان سیاستگذاری رسانه ای را برنامه ریزی طرح ریزی و اتخاذ تصمیماتی در جهت پیشبرد اهداف سازمانهای رسانه ای با توجه به تشکیلات و محیط و نیروی انسانی تعریف کرد.
در فرایند اتخاذ تصمیمات، افراد و گروههای مختلف با زمینههای اجتماعی، فرهنگی، ارزشی، اعتقادی، اقتصادی و سیاسی گوناگون دخالت دارند. در فرایند اتخاذ تصمیمها، مسأله چند گونگی علایق و منافع مطرح میشود. به این معنی که هر فرد یا گروه منافع خاص خود را دنبال میکند و متناسب با اهدافش از استراتژی های متفاوتی بهره میگیرد. اما باید دید سیاستگذاریها تحت چه شرایطی صورت می گیرد. آیا عوامل و انگیزه های جدی، واحدهای تصمیمگیرنده را مورد تهدید قرارمیدهند و آیا تصمیمگیرندگان زمان کافی برای نشان دادن واکنش در اختیار دارند؟
اتخاذ تصمیم:
اتخاذ تصمیمات عقلایی و منطقی، مستلزم برخورداری از اطلاعات دقیق و منابع قابل دسترسی شامل نیروی انسانی متخصص، تکنولوژی و امکانات مالی است. به علاوه تصمیم گیرندگان باید نیروی لازم برای بهرهگیری از این اطلاعات و منابع را داشته باشند. اگرچه دسترسی نهادهای تصمیم گیرنده به منابع و کانالهای اطلاعاتی در سیاستگذاریها دارای اهمیت است. گاه وجود منابع اطلاعاتی گوناگون که داده های متفاوت و متعارضی در اختیار تصمیم گیرندگان قرار میدهند، دشواریهایی را در فرایند تصمیم گیری به وجود میآورند. در چنین وضعیتی تصمیم گیرندگان به درستی نمیدانند که از میان راههای موجود کدام را برگزینند تا به هدفهای خویش نایل آیند.
نظام ارتباطی حاکم بر نهادهای تصمیم گیرندگان نیز در رسانیدن پیامها و اطلاعات، بسیار حائز اهمیت است. وجود موانع و نارسائیهای ارتباطی، سیاستگذاران را با مشکلات بسیاری روبرو میکند، به خصوص در رسانههای خبری که ارتباط حرف اول را می زند. همچنین در نظام ارتباطی چون معمولا ً اطلاعات از بخش های مختلف نظام جمع آوری میشود، تمامی تصمیم گیرندگان به یک نسبت از اطلاعات برخوردار نمیگردند و حتی در وضعیتی که اطلاعات یکسانی در اختیار آنان قرارگیرد، همه نمیتوانند به تساوی در اتخاذ تصمیمات مهم و استراتژیک مشارکت کنند.
گاه سیاستگذاران اطلاعات به دست آمده را با پیش داوریهای خود تطابق می دهند که این امر میتواند خطرهایی دربرداشته باشد، که تأثیر فرد در تصمیمگیریهای رسانه است.
اساس رفتار در سازمانهای رسانهای بر هدفهای مشخص استوار است که بر احساسات و سلیقه های شخصی مبتنی نیست. همکاری افراد، آگاهانه و بر اساس درک مشترک از واقعیت های سازمان است. وقتی افراد فعالیتهای خود را در رسیدن به هدفهای عینی هماهنگ میکنند، ناچار باید به طور مستمر تصمیم بگیرند و از میان گونههای مختلف عملیات، راههایی را انتخاب کنند که بیشترین سوددهی را داشته باشد. وقتی فرد به عضویت یک سازمان در میآید، سازمان محدودیت های زیادی را از لحاظ تصمیم گیری ها بر او تحمیل می کند و تجلی محدودیت های مزبور را میتوان در تقسیم کار دستورالعملها، حوزهی اقتدار، سبک و شیوه رهبری و فشارهای درونی و بیرونی مشاهده کرد.
مسأله دیگری که باید در بحث سیاستگذاری سازمانها در نظر گرفت، تعیین حوزه اقتدار در چارچوب نظام سلسله مراتب سازمانی است. به این معنا که تصمیمات کلی و استراتژیک در سطوح بالای سازمان اتخاذ می شود و سطوح پائین تر سازمان صرفا ً در تصمیمات جزئی و کاربردی دخالت میکنند. چنین حالت سلسله مراتبی سبب میشود تا در هر سطح، تصمیمات گروههای مافوق در محیط تصمیم گیری مادون، به عنوان ارزشهای اصلی به حساب آید. به طور طبیعی در اینجا شیوه رهبری در سازمان نقش بهسزایی در روند سیاستگذاری ایفا میکند. در مقابل گاه ساختار سازمان تصمیم گیرنده به گونه ای است که تمامی اعضای شرکتکننده در تصمیمگیری میتوانند در فضای دموکراتیک از طریق تبادل نظر بخشهای مختلف به اتخاذ تصمیمهایی مبادرت کنند که با منافع و هدفهای سازمان سازگار باشد.
فهرست مطالب
مقدمه
اتخاذ تصمیم
اهداف و خط مشی ها
استراتژی
جنبه های مختلف استراتژی خبری
اجرای سیاست ها
شیوه های انتقال و القای پیام
سیاستگذاران چه کسانی هستند؟
سیاستگذاری برای چه کسانی است؟
سیاستگذاری، کی و چه وقت؟
سیاستگذاران چه کسانی هستند؟
انواع مدلهای تصمیمگیری
تصمیم گیری درسطوح مختلف
تعیین استراتژیها
تعیین استراتژی (انواع)
عوامل مؤثر بر رسانههای خبری
منابع و مآخذ
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 20
مطالب مرتبط