این پروپوزال در مورد بررسی ارتباط بین هوش و خلاقیت دانش آموزان (رشته روانشناسی) می باشد. پروپوزال کامل و آماده ، نگارش حرفه ای براساس اصول پروپوزال نویسی ، منبع نویسی داخل متن و پاورقی
مقدمه:
با اینکه روانشناسان و محققین در اهمیت خلاقیت در بین افراد اجتماع پی بردهاند، با این وصف خلاقیت از جمله موضوعاتی است که در تحقیقات علمی کمتر مورد توجه قرار میگیرد. این علامت ممکن است به دلایل زیر باشد.
1- وجود عقاید سنتی مبتنی بر ارثی بودن این پدیده و بیاثر بودن تربیت بر روی آن.
2- قامت افرادی که دارای این قدرت هستند و توجه محققین در پدیدههایی که اکثریت را در بر میگیرد.
3- اعتقاد به اینکه افراد باهوش در زندگی موفقتر از افراد خلاق هستند، به دلیل آنکه اکثر آنها تحصیلات عالی کرده و در رفاه مادی به سر میبرند، در صورتیکه افراد خلاق اغلب در فقر زندگی میکنند، از نظر اقتصادی در تنگنا بوده و در فقر هم میمیرند و در نتیجه نبودن رغبتی در پرورش افراد خلاق بوجود میآید.
4- مطالعه و اندازهگیری خلاقیت بسیار مشکل است.(خانزاده، 1359، ص 10)
با وجود مسائل فوق مطالعه خلاقیت بینتیجه مانده تا اینکه دانشمندان به این نکته پی بردند که افراد خلاق به خوبی میتوانند منشاء رشد و توسعه در زمینههای تجاری صنعتی، اقتصادی باشند. با توسعة تحقیقات علمی در زمینة خلاقیت بر روی بسیاری از عقاید سنتی از جمله این عقیده که خلاقیت منشاء ارثی دارد و قابل پرورش نیست خط بطلان کشیده شد آموزش میگوید : خلاقیت کودکان امری همگانی است در حالیکه در بین بزرگسالان تقریباً وجود ندارد. خود به خود این سوال پیش میآید که چه میشود این توانایی عظیم و همگانی، بشری شود. این همان سوالی است که انسان را دربارة اندیشة «الکساندر دوما» به تأمل وا میدارد (خانزاده، 1359، ص 12و11).
مزلو خلاقیت را چنین تعریف کرد. خلاقیت در ابتدا از روان، هوشیار سرچشمه میگیرد. ایدههای تازه یا نوآوریهای واقعی است که با آنچه در حال حاضر وجود دارد، کاملاً متفاوت است.
رولومی چنین نظر داده است که فرایندههای خلاقیت نیز عقلانی نبوده، بلکه فوق عظلانیاند.
فعالیتهای فکری، ارادی، عاطفی را گرد هم آورده و به تحرک وامیدارد. وی معتقد است تفکر خلاق، نمایش بالاترین درجة سلامتی عاطفی بوده و عبارت از ابراز وجود افراد سالم در جریان خودسازی و تکامل تعیین خودش است. (تورنس- ترجمة قاسم زاده.1372. ص18).
مطالعات اخیر نشان میدهد که خلاقیت و هوشبهر آن طور که برخی از سولفان ادعا میکنند با هم تباین ندارند. در حقیقت هیچ خلاقیت آشکاری نیست که با هوشبهر لااقل 120 همراه نباشد. ولی در هوشبهرهای بالاتر از 120 همبستگی بین خلاقیت و هوشبهر کاهش مییابد.(تورنس، ترجمه قاسم زاده، 1372 بررسیهای به عمل آمده نشان دهندة اینست که پسرها خلاقیت بیشتری نسبت به دخترها از خود نشان دادهاند.
مخصوصاً در دورة کودکی قسمت عمدة این اختلاف ناشی از روشهای متفاوت تربیتی است که نسبت به آنها اعمال میشود. به پسرها فرصتهای بیشتری برای استقلال داده میشود. و با نشان دادن ابتکار و استعداد بیشتر مورد تشویق والدین و معلمان قرار میگیرند.
اکثر خانوادهها شیوههای محافظه کارانه و سازگارتری را تقویت میکنند. از بین آزمونهای موجود برای اندازهگیری خلاقیت آزمون تورنس بالاترین کاربرد را داشته است. (خانزاده، 1359، ص 61،60)
در این پژوهش سعی شده است که همبستگی بین هوش و خلاقیت دانشآموزان مورد بررسی قرار گیرد.
فهرست مطالب:
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت و اهمیت موضوع
اهداف تحقیق
سوالات تحقیق
فرضیات تحقیق
روش تحقیق
جامعه، نمونه ی آماری
روش تجزیه و تحلیل داده ها
جدول زمانبندی شده انجام پایان نامه
منابع فارسی کامل
منابع انگلیسی کامل
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 11
مطالب مرتبط